يکشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۳۰
کد مطلب : 78525
منبع : خبرگزاری ايرنا

قم میدان دار تحقق وحدت صنعت و دانشگاه

قم نيوز :  اجرای طرح های متنوع به منظور تقویت همکاری میان صنعت و دانشگاه در قم، این شهر را به میدان دار تحقق شعار وحدت میان این ۲ بخش تاثیر گذار تبدیل ساخته است.
قم میدان دار تحقق وحدت صنعت و دانشگاه
قم میدان دار تحقق وحدت صنعت و دانشگاه
به گزارش قم نیوز ارتباط میان صنعت و دانشگاه همواره یکی از مهمترین راهکارهای پیشرفت جوامع به شمار می‌آید و این مهم در کشوری مانند ایران که به دلیل تحریم‌های ظالمانه دشمنان مورد شدیدترین فشارهای اقتصادی قرار دارد، از اهمیت دوچندانی برخوردار است.

به همین منظور چند سالی است که لزوم ارتباط بیشتر صنعت و دانشگاه در کانون توجه مسئولان و سیاستمداران ارشد نظام قرار گرفته است و آنان برای عملی شدن این ارتباط و کاربردی شدن پژوهش‌های دانشگاهی در واحدهای صنعتی، طرح‌های مختلفی را ارائه می‌دهند.

در همین رابطه قم به عنوان استان پیشگام با داشتن ۳۰ دانشگاه و مرکز آموزش عالی و برخورداری از ظرفیت علمی ۷۰ هزار دانشجو در کنار وجود ۲ هزار و ۳۰۰ واحد صنعتی و اشتغال بیش از ۵۳ هزار تن در این بخش، آمادگی خود را برای برقراری تعامل گسترده میان دانشگاه و صنعت اعلام داشته است.

** اجرای طرح مطالعاتی اساتید در حوزه صنعت قم

در همین رابطه رئیس دانشگاه صنعتی قم گفت: طرح سپری کردن فرصت مطالعاتی اساتید دانشگاه در بخش‌های صنعتی در این استان اجرا می‌شود.

جلال رضایی نور، افزود: بر اساس دستورالعمل وزارت علوم، اساتید برای ارتقا و تبدیل وضعیت باید ۶ ماه به صورت مستمر در یک بخش صنعتی حضور یابند و در آن با ایجاد ارزش افزوده، منشأ اثر باشند که برای اجرای هر چه سریع‌تر این دستورالعمل درقم، مشغول مذاکره با استانداری برای تسهیل آئین نامه‌های اجرایی آن هستیم.

وی بیان کرد: با اجرای این دستورالعمل، اساتید دانشگاه برای حضور مؤثر در بخش‌های صنعتی و عملیاتی کردن آموخته‌های خود تشویق می‌شوند که این مساله نقش مؤثری در بومی سازی صنایع و تحقق رونق تولید خواهد داشت.
وی با اشاره به تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه در اثر اجرای این طرح، ادامه داد: اساتید دانشگاه همچنین می‌توانند با ارائه راهکارهای جدید برای حفظ و تقویت روند تولید صنایع، فشار تحریم‌های ظالمانه دشمنان را کاهش دهند.

رضایی نور در ادامه با اشاره به اقدامات دانشگاه صنعتی قم برای تعامل گسترده با صنایع، گفت: تمامی استادان و دانشجویان این دانشگاه تلاش می‌کنند با مسائل و مشکلات حوزه صنعت استان و کشور آشنا باشند و بتوانند برای رفع آن در قالب طرح‌های علمی و کار گروهی، راهکار قابل اجرا ارائه دهند.
وی بیان کرد: درهمین رابطه طرح همیار صنعت، نخستین بار در کشور توسط استادان و دانشجویان دانشگاه صنعتی قم درقالب کار تیمی پژوهش محور اجرا شد که در آن طرح گروه‌های دانشجویی به واحدهای صنعتی استان مراجعه کرده و با آسیب شناسی مشکلات موجود، راهکارهای مناسبی را برای برطرف شدن موانع تولید در قم ارائه می‌دهند.

وی با اشاره به سایر فعالیت‌های دانشگاه صنعتی قم در مسیر کاربردی کردن هرچه بیشتر تحقیقات دانشگاهی و استفاده از آنها در بخش صنعت، افزود: همچنین مرکز نوآوری این دانشگاه به عنوان یک حامی قابل اعتماد از طرح‌های علمی و اختراعات دانشجویی حمایت مادی و معنوی می‌کند تا این ایده‌ها بتوانند به محصولات صنعتی تبدیل و در بازار عرضه شوند.

دانشگاه صنعتی قم ازجمله ۲۳ دانشگاه صنعتی در سراسر کشور می‌باشد که دارای ۵۷ عضو هیأت علمی و ۲ هزار دانشجو مشغول به تحصیل در ۲۳ رشته کارشناسی و کارشناسی ارشد در رشته‌های فنی، مهندسی، برق، کامپیوتر و علوم پایه است.

** طرح تاپ در مجموعه صنایع قم اجرا می‌شود

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم نیز در این خصوص گفت: مرحله نخست طرح تاپ با هدف استفاده از توانمندی‌های نیروهای نخبه دانشگاهی، در حوزه صنعت استان اجرا می‌شود.

محمود سیجانی بیان کرد: در این طرح تلاش می‌شود سطح بهره وری صنایع استان با استفاده از ظرفیت نیروهای دانشگاهی و تحقیقات علمی افزایش یابد.
وی با اشاره به اینکه طرح تاپ در سه بخش اجرا می‌شود، افزود: افراد نخبه مشمول خدمت سربازی که تمایل دارند دوران خدمت سربازی خود را در بنگاه‌های اقتصادی بگذرانند، دانشجویانی که تمایل دارند پایان نامه‌های خود را به صورت مساله محور انجام دهند و اساتید دانشگاه‌ها که علاقه دارند در بنگاه‌های اقتصادی با انجام طرح‌های تحقیقاتی فعالیت کنند، از جمله بخش‌های مورد توجه در این طرح هستند.

وی ادامه داد: کلیه بنگاه‌های اقتصادی که تقاضای نیروی انسانی کارشناس و نیازهای پژوهشی و فناورانه خود را در سامانه تاپ به نشانی اینترنتیwww.irnaetop.ir وارد نموده‌اند می‌توانند از این طرح استفاده کنند.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم گفت: علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این طرح می‌توانند از طریق شمار تماس ۳۷۱۰۹۲۱۴ با اداره آموزش، پژوهش و فناوری سازمان صمت استان ارتباط برقرار نمایند.

تاپ سامانه‌ای است که به منظور توانمند سازی بنگاه‌های اقتصادی کشور در معاونت آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت تشکیل شده و مخفف عبارت «تولید و توسعه اشتغال پایدار است».

سیجانی گفت: وجود دانشگاه‌های متعدد و دانش آموختگان مستعد کار در این استان باعث شده است بیشتر واحدهای صنعتی استان با استفاده از دانش روز تجهیز شوند تا ظرفیت به کارگیری نیروی انسانی متخصص را داشته باشند.
وی با اشاره به ایجاد فرصت‌های شغلی جدید طی سال‌های گذشته در بخش صنعت استان قم، افزود: بسیاری از واحدهای صنعتی به بهره برداری رسیده در قم، دانش بنیان و دارای بخش تحقیق و توسعه بودند و توانستند نیروهای دانش آموخته دانشگاهی را جذب کنند.

وی ادامه داد: شهرک‌های صنعتی استان قم به دلیل نزدیکی به بزرگترین بازار فروش کشور، دسترسی آسان به راه‌های ارتباطی سراسری، وجود صنایع تبدیلی و تکمیلی و وجود زیرساخت‌های مناسب، بهترین امکان را برای استقرار صنایع مادر و پیشرفته همچون صنایع خودرو سازی دارند که می‌تواند تعداد بسیار زیادی از دانش آموختگان دانشگاهی را در حوزه مهندسی جذب کند.

سیجانی همچنین گفت: ۱۰۰ کارخانه صنعتی در استان دارای واحد تخصصی تحقیق و توسعه برای افزایش سطح کمی و کیفی محصولات تولیدی است.
وی بیان کرد: انجمن تحقیق و توسعه صنعتی در استان توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت راه اندازی شده است تا راهکارهای پیشرفت کمی و کیفی صنعت در قم با توجه به شرایط موجود، تدوین شود.
به گفته سیجانی، به دنبال توسعه صنعتی قم از طریق فعال سازی اقتصاد دانش بنیان هستیم و در این زمینه پژوهش‌های گسترده‌ای توسط کارشناسان برجسته حوزه صنعت با همکاری دانشگاهیان استان درحال انجام است.
وی ادامه داد: برای رسیدن به این هدف، ایجاد مراکز تخصصی
تحقیق و توسعه در سطح واحدهای صنعتی استان یک ضرورت می‌باشد و سازمان صنعت، معدن و تجارت قم آن را در اولویت برنامه‌های خود قرار داده است.

۲ هزار و ۳۰۰ واحد صنعتی کوچک، متوسط و بزرگ در قم وجود دارد که از این تعداد حدود ۹۰ درصد مربوط به صنایع کوچک و متوسط است؛ همچنین بیش از ۵۳ هزار تن در واحدهای صنعتی استان فعالیت می‌کنند.
قم دارای هفت شهرک صنعتی شکوهیه، الغدیر، چاپ و نشر، سلفچگان، محمود آباد، ثامن الائمه (ع) - قنوات - و فناوری اطلاعات و ارتباطات (I.C.T) و چهار ناحیه صنعتی خورآباد، دستجرد، سیرو و طغرود است.

** شرکت‌های دانش بنیان برای رفع نیاز صنعتگران آماده‌اند

یکی از پژوهشگران قمی نمونه کشور در این رابطه گفت: شرکت‌های دانش بنیان برآمده از دل دانشگاه با بهره مندی از توانمندی‌های علمی و فناوری برای رفع نیازهای کشور در بخش‌های مختلف صنعتی آمادگی کامل دارند و می‌توانند نمونه داخلی کالاهای مورد نیاز صنایع را تولید کنند.

علیرضا باباخان بیان کرد: حضور دانشگاهیان و شرکت‌های دانش بنیان در عرصه‌های اقتصادی عاملی برای شکست فشار تحریم هاست و بیان دستاوردهای کشور در این زمینه علاوه بر مقابله با جنگ روانی دشمن، موجب افزایش اعتماد مردم به کارایی صنعت کشور، اقتصاد ملی و کنترل هیجانات رفتاری در بازار می‌شود.
وی افزود: جوانان تحصیل کرده در قالب شرکت‌های فناور و دانش بنیان نه تنها می‌توانند نیازهای صنعتی را برآورده کنند، بلکه درحال ایجاد تغییر در فرآیندهای اقتصاد ملی هستند که روند کسب و کارها را متحول خواهد کرد.

وی ادامه داد: اساتید، کارشناسان و دانش پژوهان فعال در شرکت‌های دانش بنیان با استفاده از روش‌های نوین علمی و فناوری، وضع موجود حاکم بر بازار را به چالش می کشند و فرصت‌های جدیدی برای کسب و کار و افزایش سطح درآمد عمومی ایجاد می‌کنند.
مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری کریمه گفت: پژوهشگران فعال در شرکت‌های دانش بنیان با رصد نیازهای صنعتی کشور، راهکارهای رفع این نیازها را بررسی و بهترین راهکار را بر مبنای جدیدترین تحقیقات علمی و دانشگاهی ارائه می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه دامنه فعالیت مراکز رشد دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش بنیان بسیار زیاد و متنوع است، ادامه داد: با توجه به سطح توانمندی شرکت‌های دانش بنیان، امروز صنایع مختلف کشور از جمله در بخش خودروسازی و پتروشیمی به سمت استفاده از ظرفیت این شرکت‌ها و بهره مندی از توانمندی علمی دانش پژوهان دانشگاهی حرکت می‌کنند و با انعقاد قراردادهای کلان، به دنبال تولید محصولات و قطعات مورد نیاز خود از این طریق هستند.
باباخان گفت: در حوزه‌های مختلف صنعت و تجارت کشور این موضوع قابل مشاهده است و آینده اقتصاد ایران با تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه و فعالیت گسترده شرکت‌های دانش بنیان متحول خواهد شد.

وی بیان کرد: این بدان معنا نیست که در اثر تحریم‌ها هیچ مشکلی در کشور نخواهیم داشت بلکه بر این موضوع تاکید می‌کند که می‌توانیم این مشکلات را سپری کنیم و مساله غیرقابل حلی در مقابل خود نخواهیم داشت.
این پژوهشگر نمونه کشور گفت: اثرگذاری تحریم‌ها با تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه و همچنین افزایش قدرت ما در حوزه علم و فناوری، به صورت خودکار از بین خواهد رفت و ما برای رسیدن به این نقطه آمادگی کامل داریم.

همان طور که بیان شد دانشگاه‌ها و مراکز علمی فعال در قم ظرفیت‌های فراوانی برای حل مسائل بخش‌های اقتصادی دارند و باید از این توانمندی‌ها برای افزایش سطح تولید و اشتغال استان و کشور استفاده شود.
سالانه بیش از سه هزار و ۵۰۰ پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد و دکتری در قم تدوین می‌شود که اگر این پژوهش‌های علمی در مسیر کمک به رفع نیازهای کشور در بخش‌های صنعت، گردشگری و کشاورزی تهیه شود می‌تواند سطح اقتصاد ملی را به میزان قابل ملاحظه‌ای گسترش دهد.

به همین منظور هم اکنون کمیته ارتباط صنعت و دانشگاه با بهره گیری از کارگروه‌های تخصصی به منظور شناسایی دقیق توانمندی‌های مراکز علمی و همچنین نیاز صنعتگران و معرفی آنان به یکدیگر در قم تشکیل شده است.

گزارش: سید محمد ابراهیم جنابان

انتهای پیام / 113
https://qomnews.ir/vdcgnn9u.ak97x4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما