چهارشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۱۸
کد مطلب : 78658
منبع : خبرگزاری تسنیم

کارشناسی نبودن در نظر گرفتن 315 هکتار بافت تاریخی برای شهر قم

قم نيوز : عضو هیئت‌رئیسه شورای شهر قم گفت: در حال حاضر ۳۱۵ هکتار از بافت شهر قم در یک تصمیم غیر کارشناسی و بر اساس اطلاعات قدیمی در محدوده بافت تاریخی قرار گرفته که بیشترین حجم این بافت‌های تاریخی بافت فرسوده بوده و نیاز به نوسازی دارد.
کارشناسی نبودن در نظر گرفتن ۳۱۵ هکتار بافت تاریخی برای شهر قم
کارشناسی نبودن در نظر گرفتن ۳۱۵ هکتار بافت تاریخی برای شهر قم
به گزارش قم نیوز حسن طلایی با اشاره به اهمیت تغییر نگاه‌ها و دیدگاه‌ها در مورد نوسازی بافت‌های فرسوده و مرمت بافت‌های تاریخی اظهار داشت:  بافت تاریخی شهرها از مهم‌ترین فضاهای شهری بوده که علاوه بر ویژگی‌های معماری و شهرسازی، ارزش فرهنگی، اجتماعی و تاریخی دارد و همین بافت‌های تاریخی مهم‌ترین منبع درآمدزایی در جذب توریست و گردشگر است.

وی ادامه داد: متأسفانه در حال حاضر 315 هکتار از بافت شهر قم در یک تصمیم غیر کارشناسی و بر اساس اطلاعات قدیمی در محدوده بافت تاریخی قرارگرفته که بیشترین حجم این بافت‌های تاریخی بافت فرسوده بوده و نیاز به نوسازی دارد.

عضو هیئت‌ رئیسه شورای شهر قم افزود: محلی که بافت تاریخی اعلام می‌شود صرفاً ازنظر بصری به‌صورت فرسوده، کاه‌گلی و دیوار خشتی نیست و باید یک پیام تاریخی و فرهنگ گذشتگان را داشته باشد، معمولاً مرسوم است که بافت تاریخی به‌صورت لکه‌ها و نقطه‌ای باشد.

وی با انتقاد از در نظر گرفتن 315 هکتار از بافت شهری بدون جلب نظرات ساکنان این محلات در پهنه تاریخی تصریح کرد: زمانی که این بافت در نظر گرفته شود محدودیت‌هایی  برای مردم ایجاد می‌شود که این مهم سبب عدم امکان ترمیم بافت‌های فرسوده و قدیمی در هسته مرکزی شهر شده و در حال حاضر مالکان آن انگیزه‌ای برای مرمت و سرمایه‌گذاری در این نقطه از شهر را ندارند.

طلایی با اشاره به لزوم تغییر نگاه و انتخاب راهبردی مناسب برای بافت‌های فرسوده هسته مرکزی شهر قم ابراز کرد: به نظر می‌رسد جهت احیای بافت‌های موجود در هسته مرکزی شهر باید در خصوص 315 هکتار بافت تاریخی تجدیدنظر شود و نقاط تاریخی از لحاظ قدمت تاریخی در بافت‌ها به‌صورت لکه‌ای و نقطه‌ای اعمال گردد.

وی افزود: متأسفانه عدم توجه نهادی مسئول درباره این موضوع، سبب شده در صورت بروز حوادث خسارات غیرقابل‌جبران باشد، در حال حاضر امکان ارائه خدمات امدادی در بسیاری از این مناطق با مشکل مواجه است و در صورت بروز حوادثی مانند زلزله، قطعاً شاهد وقایع ناگواری در این مناطق خواهیم بود.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcdj905.yt0jk6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما