چهارشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۲۳:۵۲
کد مطلب : 78673
منبع : خبرگزاری فارس

الزام اصناف به استفاده از اسامی فارسی

قم نيوز : معاون مطبوعاتی و تبلیغات اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم گفت: سازمان صمت باید نسبت به تعیین و تکلیف واحدهای تولیدکننده که از اسامی خارجی استفاده می‌کنند اقدام کند تا این واحدها نام‌های خود را به فارسی بازگردانند.
الزام اصناف به استفاده از اسامی فارسی
الزام اصناف به استفاده از اسامی فارسی
به گزارش قم نیوز محمد جواد محرابی عصر امروز در نشست شورای فرهنگ عمومی استان قم که در سالن جلسات پژوهشکده علامه طباطبایی(ره) حرم مطهر کریمه اهل‌بیت(س) برگزار شد، با اشاره به اینکه زبان و خط فارسی از مؤلفه‌های قدرت نرم جموری اسلامی است، اظهار کرد: تابلوهای اصناف و عناوین آن‌ها در تبلیغ واژگان و اصطلاحات بیگانه نقش قابل توجهی دارند که در این میان باید به نقش رسانه‌ها به ویژه رسانه ملی در تبلیغ این عناوین نیز توجه داشته باشیم.

وی با بیان اینکه کاهش زبان و واژگان فارسی در تابلوهای اصناف شهر قم به‌خوبی محسوس است، مطرح کرد: در قانون ممنوعیت استفاده از عناوین و اصطلاحات بیگانه آورده شده است دستگاه‌های اجرایی، شرکت‌ها و نهادها مؤظف هستند از بکار بردن نام‌های بیگانه در گزارش‌ها، تبلیغات و مصاحبه‌های خود خودداری کنند.

معاون مطبوعاتی و تبلیغات اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم ادامه داد: کارخانه‌ها، اماکن تولیدی، خدماتی و تجاری مؤظف هستند ظرف مدت دو سال نام کالاها و ظرف مدت یک سال نام مکان‌های مورد استفاده خود را با واژگان و اصطلاح‌های زبان فارسی منطبق کنند.

وی خاطرنشان کرد: سازمان صدا و سیما نیز مؤظف است از بکارگیری واژه‌های بیگانه جلوگیری کرده و با ایجاد واحد مناسب در تشکیلات خود ضوابط زبان فارسی را رعایت نماید و نیروی انتظامی باید از نصب و بکارگیری اسامی بیگانه توسط صنوف جلوگیری کند و به حکم این قانون، نام‌گذاری واحدهای صنفی و تولیدات داخلی باید با استفاده از نام‌های فارسی انجام شود.

محرابی با بیان اینکه واحدهای صنفی غیرقانونی باید در سطح شهر شناسایی و دارای مجوز شوند، مطرح کرد: واحدهای صنفی قبل از دریافت پروانه فعالیت باید مجوز اسامی و عناوین مورد نظر خود را دریافت کند.

وی ادامه داد: سازمان صمت باید نسبت به تعیین و تکلیف واحدهای تولیدکننده که از اسامی خارجی استفاده می‌کنند اقدام کند تا این واحدها نام‌های خود را به فارسی بازگردانند.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcaein0.49na015kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما