پنجشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۵۹
کد مطلب : 78703
منبع : خبرگزاری حوزه نیوز

لزوم مشارکت دستگاه‌ها و مردم قم در جلوگیری از ترویج واژگان بیگانه

قم نيوز : در نشست شورای فرهنگ عمومی استان قم، راهکارهای اجرای قانون ممنوعیت بکارگیری عناوین و واژگان بیگانه مورد بررسی قرار گرفت.
لزوم مشارکت دستگاه‌ها و مردم قم در جلوگیری از ترویج واژگان بیگانه
لزوم مشارکت دستگاه‌ها و مردم قم در جلوگیری از ترویج واژگان بیگانه
به گزارش قم نیوز نشست شورای فرهنگ عمومی استان قم به ریاست آیت‌الله سیدمحمد سعیدی امام جمعه و نماینده ولی‌فقیه در استان قم در سالن جلسات پژوهشکده علامه طباطبایی(ره) حرم مطهر کریمه اهل‌بیت(س) برگزار شد.

در ابتدای این نشست،‌ سید موسی حسینی کاشانی با اشاره به اینکه در مورد ظاهر، ویژگی‌های شهر و دغدغه‌های رهبری در مورد قم بحث‌های مختلفی در شورای فرهنگ عمومی استان قم مطرح شده است، اظهار کرد: قانون ممنوعیت بکارگیری عناوین، اصطلاحات، واژگان و اسامی بیگانه و نامناسب برای فروشگاه‌ها و امکان مختلف در سال ۹۵ به تصویب رسیده است اما به شیوه مطلوب به آن عمل نشده است.

*فعالیت هشت هزار واحد صنفی بدون مجوز در قم

وی اضافه کرد: اکنون ۴۰ هزار واحد صنفی در قم داریم که هشت هزار مورد از آن‌ها دارای پروانه کسب نیستند؛ ۶۰ درصد واحدهای پروانه‌دار توزیعی و ۴۰ درصد تولیدی هستند به این معنا که ۲۰ هزار تابلو صنفی در سطح شهر قم وجود دارد که واژگان مختلف را در شهر تبلیغ می‌کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم با تاکید بر اینکه سازمان صمت، اتاق اصناف و اتحادیه‌ها باید نام‌گذاری‌های اصناف را مدیریت کنند، تصریح کرد: اگر خلاء قانونی در این زمینه وجود دارد مجموعه قانون‌گذار باید نسبت به رفع خلاء اقدام کند.

وی یادآور شد: در استان قم با توجه به خلاء قانونی موجود می‌توانیم با راهکارهایی مشخص از افزایش این عناوین جلوگیری کنیم که تعیین تکلیف واحدهای صنفی فاقد پروانه، دریافت مجوز برای عناوین اصناف از ارشاد، مشارکت سازمان زیباسازی شهرداری و سازمان صمت استان قم در الزام واحدهای مختلف و انتخاب نام‌های جدید برای واحدهای متخلف و همچنین خودداری صدا و سیما از تبلیغ واژه‌های بیگانه از جمله این راهکارهاست.

همچنین، حمیدرضا شیخ‌الاسلام مدیرکل آموزش و پرورش استان قم با اشاره به اینکه کمیته مشخصی در سطح استان قم باید برای نام‌گذاری‌های جدید تعیین شود، اظهار کرد: برخی از نام‌گذاری‌های که در گذشته بوده در صورت امکان باید تغییر کند اما اکنون برخی از فروشگاه‌ها در قم تابع نام‌های کشوری و مراکز اصلی خود هستند که نمایندگان مجلس و مسئولان ملی باید برای رفع مشکل این مراکز تدبیری بیاندیشند.

در ادامه این نشست، مرتضی دادستانی رئیس خانه مطبوعات استان قم خاطرنشان کرد: نام‌گذاری اصناف نیز همانند نام‌گذاری شرکت‌ها و رسانه‌ها می‌تواند با استفاده از تعیین روند مشخصی دنبال شود و در این راستا نیازمند یک کار ریشه‌ای هستیم تا مشکل رفع شود.

*اسامی پیوست‌های فرهنگی اصناف هستند

مشاور تولیت آستان مقدس کریمه اهل‌بیت(س) در امور فرهنگی، از اسامی و عناوین به‌عنوان پیوست‌های فرهنگی برای اصناف نام برد و اظهار کرد: مجوزهایی باید توسط ارشاد صادر شود و در این راستا ارشاد می‌تواند سامانه مشخصی را تهیه کرده و در کنار این سامانه آموزش را مورد توجه قرار دهد.

حجت‌الاسلام والمسلمین صفر فلاحی با اشاره به اینکه تبلیغ واژگان بیگانه باید در رسانه‌های استانی ممنوع شود، مطرح کرد: برداشتن تابلو الزاما به معنای بستن مغازه نیست و می‌توان تابلوهای اصناف را جمع‌آوری و بعد از انتخاب نام جدید تابلوهای جدید مورد استفاده قرار گیرد.

مهدی کبیری فرمانده ناحیه امام حسین(ع) سپاه استان قم طی سخنانی با بیان اینکه شهرداری برای استعلام نام تابلوهای اصناف می‌تواند از ظرفیت ارشاد استفاده کند، تصریح کرد: اولویت نخست باید جمع‌آوری تابلوهایی باشد که اکنون پیشانی شهر را به خود اختصاص داده‌اند.

ابراهیم معتمدی قائم مقام شهردار قم از آمادگی شهرداری برای جلوگیری از ترویج نام‌های بیگانه در شهر قم یاد کرد و گفت: بیش از هزار مورد اسامی مشابه در نام‌گذاری اماکن و معابر مورد استفاده قرار گرفته بود که این مشکل با تدبیر مدیران شهری درحال رفع شدن است.

حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی ذوالنوری نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی، بهرام سرمست استاندار قم، معاونان وی و مسئولان ارشد و مدیران کل استان از جمله شخصیت‌های حاضر در این مراسم بودند.

*صدا و سیما از تبلیغات واژگان بیگانه خودداری کند

محمد جواد محرابی معاون مطبوعاتی و تبلیغات اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم در این نشست، با اشاره به اینکه زبان و خط فارسی از مؤلفه‌های قدرت نرم جموری اسلامی است، اظهار کرد: تابلوهای اصناف و عناوین آن‌ها در تبلیغ واژگان و اصطلاحات بیگانه نقش قابل توجهی دارند که در این میان باید به نقش رسانه‌ها به ویژه رسانه ملی در تبلیغ این عناوین نیز توجه داشته باشیم.

وی با بیان اینکه کاهش زبان و واژگان فارسی در تابلوهای اصناف شهر قم به‌خوبی محسوس است، مطرح کرد: در قانون ممنوعیت استفاده از عناوین و اصطلاحات بیگانه آورده شده است دستگاه‌های اجرایی، شرکت‌ها و نهادها مؤظف هستند از بکار بردن نام‌های بیگانه در گزارش‌ها، تبلیغات و مصاحبه‌های خود خودداری کنند.

معاون مطبوعاتی و تبلیغات اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم ادامه داد: کارخانه‌ها، اماکن تولیدی، خدماتی و تجاری مؤظف هستند ظرف مدت دو سال نام کالاها و ظرف مدت یک سال نام مکان‌های مورد استفاده خود را با واژگان و اصطلاح‌های زبان فارسی منطبق کنند.

وی خاطرنشان کرد: سازمان صدا و سیما نیز مؤظف است از بکارگیری واژه‌های بیگانه جلوگیری کرده و با ایجاد واحد مناسب در تشکیلات خود ضوابط زبان فارسی را رعایت نماید و نیروی انتظامی باید از نصب و بکارگیری اسامی بیگانه توسط صنوف جلوگیری کند و به حکم این قانون، نام‌گذاری واحدهای صنفی و تولیدات داخلی باید با استفاده از نام‌های فارسی انجام شود.

محرابی با بیان اینکه واحدهای صنفی غیرقانونی باید در سطح شهر شناسایی و دارای مجوز شوند، مطرح کرد: واحدهای صنفی قبل از دریافت پروانه فعالیت باید مجوز اسامی و عناوین مورد نظر خود را دریافت کند.

وی ادامه داد: سازمان صمت باید نسبت به تعیین و تکلیف واحدهای تولیدکننده که از اسامی خارجی استفاده می‌کنند اقدام کند تا این واحدها نام‌های خود را به فارسی بازگردانند.

انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdcexf8f.jh8v7i9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما