شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۳۰
کد مطلب : 78748
منبع : خبرگزاری ايرنا

شهر قم به عنوان دهکده لجستیکی کشور انتخاب شد

قم نيوز : رئیس اداره هماهنگی حمل و نقل اداره کل راه و شهرسازی قم گفت: بر اساس سند آمایش مراکز لجستیک کشور، شهر قم به عنوان یکی از دهکده‌های لجستیکی ایران انتخاب شده است.
شهر قم به عنوان دهکده لجستیکی کشور انتخاب شد
شهر قم به عنوان دهکده لجستیکی کشور انتخاب شد
به گزارش قم نیوز محمدرضا فرج روز شنبه در گفت و گویی، افزود: لجستیک به فرآیند برنامه ریزی، اجرا و نظارت بر خدمات و اطلاعات مرتبط با حمل و نگهداری کالا از مبدا تا محل مصرف که با هدف تأمین نیاز مشتری، شامل جریان درونی و بیرونی، درون سو (مدیریت تأمین) و برون سو (مدیریت توزیع) انجام می‌گیرد، گفته می‌شود.

وی اضافه کرد: مرکز لجستیک محدوده مشخصی است که به منظور تجمیع فعالیت‌های مرتبط با لجستیک و حمل و نقل کالا در بعد داخلی یا بین المللی و در جهت بهینه سازی فرآیندها و کاهش هزینه‌ها ایجاد می‌شود.

وی ادامه داد: چهار شهر تهران، چابهار، بندر عباس و بندر امام خمینی (ره) به عنوان شهرهای لجستیکی و پس از آن استان قم به همراه ۱۳ استان دیگر به عنوان دهکده‌های لجستیکی کشور معرفی شده‌اند.

فرج با بیان اینکه حیطه فعالیت و سطح عملکردی شهرهای لجستیکی صرفاً بین المللی است، گفت: در دهکده‌های لجستیکی، فعالیت‌ها هم در سطح داخلی و هم در سطح بین المللی خواهد بود و به طور عمومی به دلیل وجود بنادر خشک و دسترسی به ظرفیت ریلی و جاده‌ای از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند.

وی به اهداف تدوین این سند اشاره و اضافه کرد: کاهش قیمت تمام شده بار، افزایش سهم ریلی بار، کاهش زمان حمل و نقل ترکیبی، کاهش تلفات جاده‌ای و کاهش ضایعات بار از مهم‌ترین اهداف سند آمایش لجستیک کشور است.

وی با بیان اینکه شهر قم با داشتن هشت مسیر ورودی، پل ارتباطی ۱۷ استان کشور است، بیان کرد: روزانه ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو، سه هزار و ۸۰۰ دستگاه اتوبوس، ۱۶ هزار و ۵۰۰ کامیون و تریلر و ۵۴ رام قطار در محورهای مواصلاتی استان آمد و شد می‌کنند.

به گفته رئیس اداره هماهنگی حمل و نقل اداره کل راه و شهرسازی قم، روزانه ۱۶۰ پرواز داخلی و خارجی نیز از فضا و پهنه این استان عبور می‌کند که این موارد، اهمیت راه و نقش حمل و نقل در استان قم را یادآور می‌شود.

وی با اشاره به جایگاه شهر قم در سند آمایش لجستیک کشور، افزود: بر اساس این سند، ۵۴ درصد بار استان قم بین المللی و به کشورهای دیگر ترانزیت می‌شود و ۴۶ درصد آن هم در سهم مبادلات داخلی خواهد بود.

وی افزود: بیشترین سهم کالایی و بار استان مربوط به گروه مواد غذایی، کشاورزی و دامی با ۲۳ درصد است و کالاهای ساختمانی و نفتی- شیمیایی هر کدام با ۱۴ درصد، در رده‌های بعدی قرار دارند.

فرج گفت: بر اساس این ابلاغ، بررسی مقدماتی مکان یابی موقعیت پایانه لجستیکی قم در حال انجام است و در این بررسی باید مسائلی مانند پدافند غیرعامل و حمل و نقل ترکیبی مورد توجه ویژه قرار گیرد.

انتهای پیام/ 110
https://qomnews.ir/vdcdj505.yt0jo6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما