شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۴۰
کد مطلب : 78749
منبع : خبرگزاری ايرنا

۵۳۷ هکتار از مراتع قم در سال جاری دچار حریق شده است

قم نيوز : فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری قم با بیان اینکه در روزهای گذشته ۱۰۰ هکتار دیگر از مراتع بخش خلجستان قم دچار آتش سوزی شد گفت: از ابتدای امسال تا کنون ۵۳۷ هکتار از مراتع استان طعمه حریق شده است.
۵۳۷ هکتار از مراتع قم در سال جاری دچار حریق شده است
۵۳۷ هکتار از مراتع قم در سال جاری دچار حریق شده است
به گزارش قم نیوز سرهنگ علی دورودیان افزود: از ابتدای سال جاری تا کنون ۳۴ فقره آتش سوزی در مراتع استان رخ داده است که در بخش خلجستان با ۱۲ فقره و شعله ور شدن ۳۱۷ هکتار بیشترین خسارت به مراتع ثبت شده است.

وی ادامه داد: بخش های سلفچگان، کهک و جعفریه با ۱۵، پنج و ۲ فقره آتش سوزی به ترتیب دارای بیشترین و کمترین تعداد آتش سوزی در سال جاری هستند.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری قم افزود: در آتش سوزی های سال جاری ۲۰۹ هکتار از مراتع سلفچگان، ۱۰ هکتار از مراتع بخش کهک و یک هکتار از مراتع بخش جعفریه استان دچار حریق شده است ضمن اینکه تا کنون هیچگونه حریقی در مراتع بخش مرکزی قم به ثبت نرسیده است.

دورودیان بیشترین دلیل این حوادث را عامل انسانی و سهل انگاری برشمرد و اظهار داشت: از ۳۴ فقره آتش سوزی، ۲۳ مورد در روزهای تعطیلی رخ داده است.

وی با اشاره به بارندگی های خوب ابتدای امسال در قم گفت: این بارندگی ها، موجب سر سبزی مراتع و پوشش گیاهی خوب در سطح مراتع استان شده است که با گرم تر شدن هوا و تبدیل این گیاهان به علف های خشک، مراتع به شدت مستعد شعله ور شدن می باشد.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری قم ادامه داد: تازه ترین این آتش سوزی ها در روز پنجشنبه ۲۳ خردادماه در روستای طینوج و مهرزمین مراتع خلجستان رخ داد که در این آتش سوزی ۱۰۰ هکتار از مراتع این بخش طعمه حریق شد.

دورودیان افزود: در این آتش سوزی که از ساعت ۱۲ آغاز شد و کار اطفا آن تا ساعت ۱۶ به طول انجامید، ۴ تیم یگان حفاظت منابع طبیعی و جمعی از مردم و اهالی منطقه در اطفای حریق آن مشارکت داشتند.

وی با توصیه به رعایت اصول ایمنی و اجتناب از هرگونه روشن کردن آتش در مراتع استان گفت: به دلیل پوشش خوب ومتراکم گیاهی در مراتع و گرمی هوا، احتمال شعله ور شدن مراتع با کوچکترین سهل انگاری در طبیعت وجود دارد به همین دلیل از همشریان و مردم استان می خواهیم در صورت نیاز به روشن کردن آتش در طبیعت، از خاموشی کامل آن اطمینان حاصل کنند.

قم دارای ۹۷۵ هزار هکتار منابع طبیعی و مرتع است که این مراتع با بارش‌های بسیار خوب ماه‌های گذشته به مناطق مستعد آتش سوزی در فصل گرما تبدیل شده است.

استان قم دارای یک شهرستان قم و پنج بخش خلجستان، مرکزی، کهک، سلفچگان و جعفریه است.

انتهای پیام / 110
https://qomnews.ir/vdceof8f.jh8vei9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما