يکشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۳۰
کد مطلب : 78785
منبع : خبرگزاری ايرنا

توسعه مزارع گل محمدی در قم بر اساس راهبرد تغییر الگوی کشت است

قم نيوز : معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: توسعه مزارع گل محمدی در بخش های مختلف استان بر اساس راهبرد تغییر الگوی کشت بود و پیش بینی های لازم برای موفقیت این طرح اندیشیده شده است.
توسعه مزارع گل محمدی در قم بر اساس راهبرد تغییر الگوی کشت است
توسعه مزارع گل محمدی در قم بر اساس راهبرد تغییر الگوی کشت است
به گزارش قم نیوز محمد علی سلامی روز یکشنبه بیان داشت: برای اجرای مؤثر راهبرد تغییر الگوی کشت در قم به دنبال استفاده از گیاهان مناسب شرایط آب و هوایی استان هستیم و در همین رابطه، گل محمدی از جمله گیاهانی است که می‌تواند در برابر تنش‌های محیطی از خود مقاومت خوبی نشان دهد.

وی با اشاره به اینکه کشت گیاه گل محمدی مورد استقبال کشاورزان قمی قرار گرفته است، ادامه داد: توسعه کشت این محصول به دلیل داشتن مزیت‌های اقتصادی در کنار بازدهی مطلوب در سطح مزارع استان ادامه می‌یابد.

وی افزود: گل محمدی در مقایسه با بسیاری از انواع گیاهان برای تولید به آب کمتری احتیاج دارد و همچنین مدت زمان به ثمر نشستن این محصول کوتاه است و همین عوامل باعث می‌شود توسعه کشت آن در سطح مزارع استان با جدیت دنبال شود.

سلامی گفت: درآمدزایی مناسب از دیگر عوامل مورد توجه در توسعه کشت گل محمدی در قم است و بسیاری از کشاورزان قمی در حال تغییر الگوی کشت خود و استفاده از این گیاه برای رونق بخشیدن به کسب و کار خود هستند.

وی بیان کرد: بر اساس پیش بینی‌ها در بهار امسال حدود ۴۰۰ تن گل محمدی از سطح مزارع استان برداشت می‌شود که این رقم نشان دهنده عملکرد موفق کشاورزان قمی در تولید این محصول است.

وی ادامه داد: بهره برداری از کارخانه‌های پیشرفته برای فرآوری محصولات مرتبط با گل محمدی در استان از جمله برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی قم است که می‌تواند نقش مؤثری در افزایش ارزش افزوده اقتصادی تولید این محصول داشته باشد.

در بخش کشاورزی کل زمین‌های قابل کشت قم برابر ۱۰۵ هزار و ۷۳۰ هکتار است که این رقم ۴۶ صدم درصد کل اراضی قابل کشت کشور می‌باشد؛ مجموع کشت سبز استان شامل ۲۰ هزار هکتار باغ و ۴۲ هزار هکتار زراعت است.
میزان متوسط تولید بخش کشاورزی قم در سال برابر ۷۴۶ هزار تن شامل ۴۲۵ هزار تن محصولات زراعی و باغی، یک هزار و ۲۰۸ تن آبزیان و ۳۲۰ هزار تن محصولات دامی است.
بیشتر بهره برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان استان تشکیل می‌دهند که طبق سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵، قم دارای ۱۲۷ روستا با جمعیت بالای ۲۰ خانوار است؛ جمعیت ساکن مناطق روستایی این استان بیش از ۵۵ هزار و ۸۶۵ تن است که در قالب ۱۷ هزار و ۳۸۵ خانوار زندگی می‌کنند.

انتهای پیام / 110
https://qomnews.ir/vdcenf8f.jh8vvi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما