دوشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۲۱:۰۷
کد مطلب : 78848
منبع : خبرگزاری حوزه نیوز

نشست هم اندیشی ارتقا و تکمیل سند الگوی پیشرفت برگزار شد

قم نيوز : نشست سوم هم اندیشی ارتقا و تکمیل سند الگوی پیشرفت با موضوع تعلیم و تربیت در مرکز مدیریت حوزه های علمیه در قم برگزار شد.
نشست هم اندیشی ارتقا و تکمیل سند الگوی پیشرفت برگزار شد
نشست هم اندیشی ارتقا و تکمیل سند الگوی پیشرفت برگزار شد
به گزارش قم نیوز نشست سوم هم اندیشی ارتقا و تکمیل سند الگوی پیشرفت با موضوع تعلیم و تربیت با حضور ححج الاسلام والمسلمین محمد عالم زاده نوری دبیر جلسه، سید احمد رهنمایی، رضا حبیبی، محمد داودی، علی محمدی، عبدالحسین مشکانی، محمدجواد درودی و مصطفی فیض و آقایان دکتر حمید ابدی و محسن دنیوی شامگاه 26 خردادماه 1398 در سالن جلسات معاونت پژوهش مرکز مدیریت حوزه علمیه واقع در مجتمع دارالولایه جمکران برگزار شد.

در این نشست هر یک از اعضا به بیان پیشنهادات و انتقاداتی در مورد ارتقاء و تکمیل سند الگوی پیشرفت پرداختند.

در ابتدا حجت الاسلام  سید احمد رهنمایی با بیان این که جایگاه فلسفه بعثت شامل تلاوت، تزکیه و تعلیم که در سه آیه قرآن تبیین شده در این سند خالی است، گفت: یکی از مهم ترین مواردی که با آن سر و کار داریم بحث تربیت(تزکیه) و تعلیم است که در این سند دیده نشده است و باید اصلاحاتی صورت بگیرد.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین محمد داودی وجود برخی اصلاحات در مبانی مطرح شده در سند را ضروری عنوان کرد و بیان داشت: در مبانی خداشناسی هدایت تکوینی و تشریعی به صورت توأمان باید مطرح شود که در این سند این امر محقق نشده است و از سویی برخی تدابیر ذکر شده در سند، گویی برای نیروی کار نوشته شده است که باید در آن به تربیت انسان مسلمان اشاره شود.

وی افزود: در مبانی انسان‌شناسی نیز باید به ارجمندی اهل علم اشاره شود و همچنین به کرامت انسان، چون در تمدن اسلامی انسان دارای کرامت است و‍‍ در بخش افق سند باید کرامت انسانی هم مدنظر قرار گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین رضا حبیبی نیز با بیان این که مبناهای ارائه شده در بخش مبانی سند، به صورت هم‌عرض مطرح  شده است، خاطرنشان کرد: در قسمت مبانی سند، به بخشی از مبانی اشاره شده و بخشی مغفول مانده است که نیاز است بررسی شود که چرا این مبناها گزینش شده اند.

در بخش بعدی نشست حجت الاسلام والمسلمین مصطفی فیض  گفت: معمولاً چالش اصلی اسناد بی‌نسبتی مبانی با تدابیر است و اختصاص به این سند ندارد. در سند تحوّل هم این مشکل بود و باید یک الگوی مفهومی تولید می‌شد تا مبانی در تدابیر اشراب شود.

وی ادامه داد: کار اساسی این است که گسل بین مبانی و واقعیت یا گسل بین مبانی و رقبای معرفتی، که در چالش‌های دوآلیستی(دوگانه) بروز پیدا می‌کند، را پاسخ دهیم.

حجت الاسلام والمسلمین فیض با اشاره به این که سند، قدرت اقناع و  انگیزه‌سازی ندارد، افزود: مسأله «فکر» که دغدغه رهبری در نوشتن چنین سندی بود، بازتابی در این سند ندارد و تدابیر نامتوازن هستند.

حجت الاسلام والمسلمین محمدجواد درودی دیگر سخنران این نشست بود که بیان این مطلب که این سند هیچ موضعی را  برنمی‌انگیزد و هر طیف سیاسی در لباس این سند می‌تواند کار خود را پیش ببرد، اظهار داشت: بنا داشتیم با کمک این سند با قوت بیشتری حرکت کنیم و بعضی کارها را با ضریب بیشتر انجام داده و بعضی را  انجام  ندهیم، ولی تدابیر موجود در سند به حدی کلی است که می‌توان همان مسیر قبلی را ادامه داد.

وی ادامه داد: پایگاه تربیت(امّ القرا) در پنجاه سال آینده  مشخص نیست و باید مشخص شود که اگر این پایگاه به عنوان مثال مسجد محور است، سایر عوامل در نسبت با آن دیده شود.

در بخش پایانی نشست نیز حجت الاسلام والمسلمین سید احمد رهنمایی با تأکید بر اینکه باید تدبیر تدبیرها داشته باشیم و با برنامه ریزی بهتری سند را تکمیل کنیم، گفت: در غرب ورژن‌های مختلف یک  تدبیر، هر  چند سال تدوین می‌شود که جا دارد تبصره‌ای در پایین دست سند داشته باشیم که در یک بازه زمانی پایدار بماند و بعد ورژن‌های بعدی آن در سال‌های آتی اصلاح  شود و در فاصله‌ بین ابلاغ تا تجدیدنظر سند، از جوانان صاحبنظر استفاده کنیم تا ورژن‌های بعدی را آماده کنند.

گفتنی است: سند الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت در ۵ بخش تدوین شده که شامل مبانی، آرمان‌ها، رسالت، افق و تدابیر می شود.

در بخشی از سند آمده است: الگوی پایه، چارچوب الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و معرف سیر کلی تحولات مطلوب ایران در عرصه‌ فکر، علم، معنویت و زندگی بسوی تمدن نوین اسلامی ایرانی در نیم‌قرن آینده است. این الگو با مشارکت گسترده متفکران و صاحب‌نظران ایرانی و بر اساس جهان‌بینی و اصول اسلامی و ارزش‌های انقلاب اسلامی و با توجه به مقتضیات اجتماعی و اقلیمی و میراث فرهنگی ایران، بر طبق روش‌های علمی و با استفاده از دستاوردهای بشری و مطالعه آینده پژوهانه تحولات جهانی طراحی شده است.

شایان ذکر است:در پی تدوین الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت که در آن اهمّ مبانی و آرمان‌های پیشرفت و اُفق مطلوب کشور در پنج دهه آینده ترسیم و تدابیر مؤثر برای دستیابی به آن طراحی شده است، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی دستگاه‌ها، مراکز علمی، نخبگان و صاحب‌نظران را به بررسی عمیق ابعاد مختلف سند تدوین‌شده و ارائه نظرات مشورتی جهت تکمیل و ارتقای این سند بالادستی فراخواندند.
انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdcevv8f.jh8vei9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما