چهارشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۰۰
کد مطلب : 78915
منبع : خبرگزاری فارس

حقوق کارگران ساختمانی با تورم همخوانی ندارد/آمار تکان دهنده حوادث کار

قم نيوز : بازرس کانون کارگران ساختمانی کشور گفت: حقوق کارگران ساختمانی با تورم همخوانی ندارد و پاسخگوی معیشت آنها نیست در حالی که اکثر کارگران با مشکل تأمین مسکن نیز مواجه هستند.
حقوق کارگران ساختمانی با تورم همخوانی ندارد/آمار تکان دهنده حوادث کار
حقوق کارگران ساختمانی با تورم همخوانی ندارد/آمار تکان دهنده حوادث کار
به گزارش قم نیوز شغل کارگران ساختمانی از جمله مشاغل سخت است. مشاغل این کارگران به صورت فصلی گردش دارد که این امر سبب می‌شود برخی ایام کار نداشته باشند بنابراین میزان درآمد آنها پاسخگوی معیشت نیست.

حوادثی حین کار برای کارگران ساختمانی رقم می‌خورد که مصدومیت، نقص و قطع عضو، شکستگی، سوختگی، جراحت، مسمومیت و... را برای آنها به همراه دارد.

در سال های اخیر طرح های مختلفی برای حمایت و ساماندهی فعالیت کارگران ساختمانی در کشور و استان قم به اجرا درآمده است که برخی از این طرح ها با موفقیت همراه بوده و برخی دیگر گره ای از مشکلات کارگران زحمت کش فعال در عرصه ساختمان سازی باز نکرده است.

به منظور بررسی بیشتر مشکلات جامعه کارگران ساختمانی و اقدامات در زمینه کاهش آن با عباس شیری، بازرس کانون کارگران ساختمانی کشور و سخنگوی کانون کارگران ساختمانی استان قم به گفت‌وگو پرداختیم.


چه تعداد کارگر ساختمانی زیر پوشش بیمه هستند؟

اکنون حدود 20 هزار و 500 نفر زیر پوشش بیمه کارگران ساختمانی قرار گرفتند. حق بیمه کارگران ساختمانی نسبت به سال‌های گذشته افزایش بیشتری داشته که این امر مشکلاتی را به وجود آورده است.

رکود در بازار و فشار اقتصادی سبب شده کارگران توان پرداخت حق بیمه را نداشته باشند بنابراین پرداخت حق بیمه برخی از آنها یک یا دو سال به تعویق افتاده است و بیمه آنها قطع شده و محرومیت از بیمه، مشکلات این کارگران را افزایش داده است. به منظور پرداخت حق بیمه وام‌های قرض الحسنه به آنها پرداخت می‌شود تا با پرداخت حق بیمه مشکلاتشان کاهش پیدا کند.
 


آیا تأمین اجتماعی غرامت ایام بیماری کارگران ساختمانی را پرداخت می‌کند؟

غرامت حوادث ناشی از کار به کارگران ساختمانی تعلق می‌گیرد ولی غرامت ایام بیماری در حوادث دیگر تعلق نمی‌گیرد که این امر سبب می‌شود خللی در زندگی کارگران روی دهد و زندگی آنها سخت‌تر شود.

جامعه کارگری ویژه ایام بیماری مبلغی را پرداخت می‌کنند ولی سازمان تأمین اجتماعی غرامت ایام بیماری را پرداخت نمی‌کند به طوری که اگر کارگری بیمار شود غرامت ایام بیماری به آنها پرداخت نمی‌شود.
 

کارگران ساختمانی چه زمانی بازنشسته می‌شوند؟

کارگران ساختمان با 60 سال سن و 35 سال بیمه‌پردازی باید بازنشسته شوند بنابراین استفساریه‌ای به مجلس نوشته شد و انتظار داریم نمایندگان قانونی مصوب کنند تا کارگران رنگ و بوی بازنشستی را مشاهده کنند و کاری انجام شود که به نفع کارگران باشد.

بر اساس قانون فعالیت کارگران ساختمانی سخت و زیان‌آور نیست ولی این سؤال مطرح است کدام کار نسبت به کار کارگران ساختمانی سخت‌تر است.
 

آمار حوادث ناشی از کار کارگران ساختمانی در چه وضعیتی است؟ آیا در سال های اخیر شاهد کاهش حوادث کار بوده ایم؟

حوادث ناشی از کار در صنعت و ساختمان بیش از 60 درصد است. انتظار می‌رود بازرسان اداره‌کل کار و تعاون و رفاه اجتماعی ضمن بازدید نسبت به پروژه های نا ایمن تذکر دهند تا اصول ایمنی را رعایت کنند و اگر پروژه‌ای حداقل اصول ایمنی در آن رعایت نشده است، پلمب شود.

آمار حوادث ناشی از کار سال ۹۶ به تفکیک نوع مصدومیت 22 نفر فوتی، 16 نفر نقص عضو، هفت نفر قطع عضو، 59 نفر شکستگی، هشت نفر سوختگی، 41 نفر جراحت، یک نفر مسمومیت و 15 نفر سایر حوادث بوده است. سال گذشته حدود 24 نفر در اثر حوادث ناشی از کار جان خود را از دست دادند که به طور  میانگین هر 15 روز یک نفر جان خود را از دست داده است که این آمار تکان‌دهنده است.
 


 کارگران ساختمانی در زمینه آزمون‌های فنی و حرفه‌ای چه مشکلاتی دارند؟

انتظار می‌رود کارگرانی که از نعمت سواد بی‌بهره هستند تنها در آزمون‌های عملی شرکت کنند که در همین راستا تفاهمی با سازمان فنی و حرفه‌ای منعقد شده تا از این به بعد کارگران مانند تقاضای بیمه با مراجعه به کانون کارگران ساختمانی، در سامانه ثبت نام انجام دهند و سپس به فنی و حرفه‌ای معرفی شوند تا در امتحانات عملی شرکت کنند.


در زمینه مشکل اتباع بیگانه در حوزه ساختمان چه اقدامی انجام شده است؟

اتباع بیگانه مشکل‌ساز شده‌اند ولی هیچ اقدامی در این زمینه انجام نشده است. چندی پیش جلسه‌ای به ریاست استاندار و حضور معاون سیاسی وزارت کشور برگزار شد که کوچکترین جوابی نتوانستند بدهند که چرا کارگران اتباع باید بدون روادید در حوزه صنعت ساختمان مشغول کار شوند.

کانون انجمن صنفی کارگران ساختمانی آمادگی ساماندهی اتباع بیگانه را دارد. کارگران اتباع بیگانه به طور بی‌رویه قیمت‌ها را می‌شکنند و صدور هر کارت از سوی اداره‌کل تعاون، کار و رفاه به معنای بریدن سر یک کارگر ایرانی است.

کارفرماها با قیمت‌های پایین دستمزد از اتباع بیگانه سوء استفاده می‌کنند و اهرمی وجود ندارد که جلوی آنها گرفته شود. ارزان کار کردن اتباع بیگانه یکی از مشکلات است که دولت در این بخش باید به ساماندهی بپردازد ولی دولت مسئله را رها کرده و مشکلاتی برای کارگران به وجود آورده است.

از دیگر مشکلات جامعه کارگری نداشتن همخوانی حقوق کارگران با تورم است که پاسخگوی معیشت آنها نیست در حالی که اکثر کارگران با مشکل تأمین مسکن مواجه هستند.

انتهای پیام/ 110
https://qomnews.ir/vdcjihea.uqeovzsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما