جمعه ۲۱ تير ۱۳۹۸ ساعت ۲۰:۵۸
کد مطلب : 79682
منبع : خبرگزاری فارس

قم حمایت عملی خود از پوشاک اسلامی ایرانی را نشان دهد

قم نيوز : امروز بیست و یکم تیر ماه با نام «روز عفاف و حجاب» نامیده شده است و ضرورت آموزش عمومی در این زمینه و البته لزوم حمایت عملی و عینی از پوشاک اسلامی ایرانی مسئله ای است که باید در این روز بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
«عفاف و حجاب» از «آموزش» تا «اقناع»/ قم حمایت عملی خود از پوشاک اسلامی ایرانی را نشان دهد
«عفاف و حجاب» از «آموزش» تا «اقناع»/ قم حمایت عملی خود از پوشاک اسلامی ایرانی را نشان دهد
به گزارش قم نیوز امروز هشتاد و چهارمین سالگرد شهدای قیام خونین گوهرشاد است؛ روزی که به دستور مستقیم رضاخان، حدود سه هزار نفر از مردم متحصّن در مسجدی در جوار بارگاه قدس رضوی، محاصره و به خاک و خون کشیده شدند تا بعدها  این روز به عنوان «روز عفاف و حجاب» در تقویم‌ها ثبت شود.

باید گفت یکی از شاخص‌های بارز در گسترش و تعمیق فرهنگ عمومی فاخر، ظاهر و جلوه انسان است؛ به بیان دیگر ظاهر هر فرد به نوعی مُبیّن فرهنگ اوست و به همین دلیل هم هست که فرموده اند: «مَن تَشَبَّهَ بِقَوم، فَهُوَ مِنهُم؛ هرکه خود را شبیه گروهی درآورد، جزو آن گروه قرار می‌گیرد.»

همین تعبیر البته در نهج البلاغه حضرت مولا امیرالمومنین (ع) هم مطرح شده است و بر آن اساس، هرکه خود را به گروهی شبیه سازد، نزدیک است که عضوی از اعضای آنان باشد.

ظاهر هر فرد بیانگر پرچم وجودی اوست

این گونه است که ظاهر افراد، عملا نشان دهنده شخصیت آنان و لباس اشخاص، به نوعی پرچم وجودی هر کس است که با آن و بر اساس آن، شناخته می‌شود و هویت خود را اعلام می‌دارد.

از این رو باید پوشش ظاهری و البته ضرورت توجه به متانت این پوشش را امری فرادینی دانست که در عین حال در دین و شریعت هم به آن توجه ویژه ای شده است.

در این باره حجت الاسلام والمسلمین محمد قدوسی، از پژوهشگران جوان حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم تصریح کرد: به نظر می‌رسد درباره موضوع عفاف و حجاب لازم است تا آموزش‌های جامعی برای خانواده‌ها برنامه ریزی و البته این آموزش برای اقشار مهمی مانند نوجوانان در مدارس پیگیری شود.

وی ادامه داد: باید توجه داشت که این آموزش باید به صورت اقناعی دنبال شود تا به نتیجه برسد یعنی نوجوان و جوان ما باید در این باره بر اساس انواع استدلال‌ها به ویژه استدلال‌های عقلی، اقناع شوند و این آموزش در آنان نهادینه شود. البته نباید فراموش شود که این آموزش عمومی باید از طریق رسانه‌ها به ویژه رسانه ملی نیز دنبال شود تا استمرار داشته باشد.

این پژوهشگر حوزه و دانشگاه همچنین از مسؤولان خواست تا حمایت عملی و عینی خود را از پوشاک اسلامی ایرانی نشان دهند.

وی افزود: شایسته است تا این حمایت از تولید پوشاک اسلامی ایرانی در شهری مانند شهر مقدس قم به معنای واقعی کلمه اتفاق بیفتد تا قم بتواند در این زمینه الگویی برای همه کشور باشد.

امر به معروف و نهی از منکر نباید فراموش شود

حجت الاسلام قدوسی همچنین به اصل فراموش شده امر به معروف و نهی از منکر اشاره و بیان کرد: امر به معروف و نهی از منکر در ترویج فرهنگ حجاب و عفاف بسیار مهم است و نباید آن را از نظر دور داشت.

وی در عین حال حمایت خود را از برگزاری تجمعاتی مانند «حجاب، میراث کهن» - که روز گذشته در قم و همزمان در بسیاری از شهرهای  ایران اسلامی برگزار شد – اعلام و از همه دست اندرکاران این برنامه‌ها و شرکت کنندگان در آن تشکر کرد.

و اما همان گونه که اشاره شد «روز عفاف و حجاب» یادآور شهدای قیام مسجد گوهرشاد و مسجد گوهرشاد نیز، یادبودی از بانویی عفیف و پرهیزکار، یعنی بانو گوهرشاد است که روزی تصمیم گرفت مسجدی در جوار بارگاه نورانی حضرت امام علی بن موسی الرضا (ع) بنا کند.

او وقتی به فکر تأسیس این مسجد افتاد هرگز به ذهنش هم خطور نمی‌کرد که روزی استبداد رضاخانی به این خانه خدا حمله ور شود و ضمن محاصره مردم مؤمن و متدین حاضر در آن، همه را با مسلسل، از دم تیر بگذراند و شاهد شدیدترین بی اخلاقی‌ها از سوی عوامل و نوکران مستبد باشد.

21 تیر ماه 1314 بود که رضاشاه دستور داد تا معترضان به قانون تغییر لباس و اجباری شدن به سر نهادن کلاه شاپو را در مسجد گوهرشاد محاصره کنند. دستور مستقیم او این بود که بر پشت بام‌های اطراف مسجد مسلسل بگذارند.

سرانجام نیروهای تحت امر او، به داخل مسجد حمله ور شدند و شهادت حدود سه هزار شهید مظلوم و بی دفاع را رقم زدند.

این در حالی بود که پیش از حمله مأموران به حاضرانِ در مسجد، یکی از مسؤولان تولیت آستان قدس رضوی موفق شده بود تا تعدادی از سرشناس ترین علمای آن روزگار مشهد را از راه‌های مخفی مسجد خارج کند تا فاجعه ای دردناک تر به وقوع نپیوندد؛ جالب اینکه همین فرد هم بعدها محاکمه، زندانی و در نهایت اعدام شد.

پس از آن بود که حکومت وقت برای سرکوب قیام‌های دیگر مردمی هم، بیش از پیش از إعمال حکومت نظامی استفاده کرد و برخی از علمای مشهور و سخنرانان برجسته مانند آیات شیخ مهدی واعظ خراسانی، شیخ عباسعلی محقق و شیخ بهلول را تحت تعقیب و بازجویی قرار داد.

همه اینها به این دلیل بود که رضاخان تلاش داشت تا با قانون تغییر لباس، کشف حجاب را به صورت آشکارا پیگیری کند و ایران را از پای تا سر، غربی نماید!

و امروز، یادآور حادثه دردناکی است که بیش از 8 دهه از آن می‌گذرد؛ اما یاد و نام آن روز و شهدای گرانقدر و البته مظلومش، همچنان پابرجاست:

گذشته بیشتر از یک عمر؛ گذشته بیشتر از هشتاد

و تا همیشه تماشایی ست خروش مسجد گوهرشاد

بنای مسجد بیداری به دست شیرزنی گُل کرد

زنی ز سلسله طوفان، زنی ز سلسله فریاد.
انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdcb50bz.rhb9wpiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما