پنجشنبه ۲۷ تير ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۱۵
کد مطلب : 79946
منبع : خبرگزاری حوزه نیوز
گزارشی متفاوت از یک سرباز وطن:

فعالیت ها و خاطرات جذاب یک طلبه وظیفه در بین دانش آموزان

قم نيوز : طرح استقرار و جذب طلاب جوان، جهت گذراندن دوران ضرورت خدمت در آموزش و پرورش سه سالی است به همت و پیگری دبیر خانه ستاد همکاریها عملیاتی شده و ستاد فرماندهی کل قوا هرسال بخشی از سهمیه وزارت آموزش و پرورش را به این امر اختصاص داده که برکات فراوانی را در پی داشته است.
فعالیت ها و خاطرات جذاب یک طلبه وظیفه در بین دانش آموزان
فعالیت ها و خاطرات جذاب یک طلبه وظیفه در بین دانش آموزان
به گزارش قم نیوز با اینکه مدت زمان زیادی از این طرح نمی گذرد اما هرجا رد پای طلاب وظیفه در آموزش و پرورش را رصد و پیگیری کرده ایم ، منشأ خدمات فرهنگی و پرورشی  قابل قبولی در عرصه تعلیم و تربیت شده اند و این مهم نتوانسته است از چشم فعالان تعلیم و تربیتی در نشست ها و همایش ها به عنوان یک طرح موفق پنهان بماند.  

به مناسبت آغاز دور جدید جذب سرباز طلبه ها در آموزش و پرورش پای صحبت های یکی از طلاب وظیفه که کمتر از یک سال است دوران خدمت ضرورت خود را در آموزش و پرورش می گذراند نشست تا برکات حضور یک روحانی در صف دستگاه تعلیم و تربیت را برایمان تشریح کند.

حجت الاسلام جمال زاده، طلبه سطح 3 حوزه علمیه گیلان شهرستان رشت از فعالیت ها و خاطرات خوش خدمت مقدس سربازی برایمان اینگونه می گوید:

*مدرسه محور تربیت است

بنده سجاد جمال زاده طلبه سطح 3 حوزه علمیه گیلان شهرستان رشت هستم، باتوجه به خاطرات خوبی که از دوران مدرسه داشتم وتوجه فرهنگیان محترم در آن دوران به حقیر و نیز نیاز روز فضای تربیتی در عرصه تعلیم و تربیت، بعنوان طلبه وظیفه وارد آموزش پرورش شدم و حدود 8ماه است در  یکی از مدارس منطقه شفت مشغول کار پرورشی وتربیتی هستم ،آنچه در این مدت از فضای مدرسه وبرخورد چهره به چهره دانش آموزان ومعلمان لمس کرده ام برایم جالب و عزم من را برای ماندن  در عرصه تعلیم و تربیت جذم کرده است.

وقتی وارد آموزش پرورش شدم، چون ملبس به لباس روحانیت بودم برای خیلی ها جای تعجب بود،حتی برای اقوام نزدیک،مگر روحانی هم می‌تواند معلم آموزش پرورش شود! فکرمی‌کردند ومیکنند کار روحانیت فقط منبر است ومسجد ونماز جماعت!

*شگفتی از حضور یک روحانی در مدرسه !

وقتی وارد مدرسه شدم ،دانش آموزان ازمن استقبال نکردند، اصلا برایشان جای سوال بود، چرا یک روحانی وارد مدرسه شده است؟ به چه عنوان آمده است؟ عده ای سرصف صبح گاه پچ پچ می‌کردند؛ وای! امسال کارما ساخته است، یک روحانی آمده و دیگر درفضای مدرسه آزادی نداریم... نمی‌توانیم حتی با دوستانمان شوخی کنیم.

یکی از بچه ها وقتی من را دید گفت؛ (اووف)! اما همه این ابهامات در کمتر از یک ماه جای خود را به دوستی و رفاقت با بچه ها داد، آنچنان مجذوب حقیر شدند که من را امین خودشان می‌دانستند،با من دردل می‌کردند وبا همه آنها رفیق شدم.

*حتی اولیاء دانش آموزان مشکلات شخصی خود را با من مطرح می کنند

برایم جالب است گاهی خانواده آنان نیز سؤالات شرعی خود از من می پرسند،دانش آموزان به پدر ومادر خود گفته اند،یک روحانی درمدرسه ما مستقرشده است،بعضی از خانواده ها می آمدندازمن تقاضا می‌کردند مراقب افکار بچه هایشان باشم،واقعا دانش آموزان بعداز مدتی با من انس گرفتند.

حتی مشکلات شخصی و خانوادگی خود را با من بصورت خصوصی مطرح می‌کردند.

در این مدت سعی کرد ه ام با تواضع و خوش رویی با آنها برخورد کنم ، تا تصورشان نسبت به روحانیون و آموزه های دینی مثبت باشد.

 *فضا را برای ورد طلاب به آموزش و پرورش بازتر کنند

با توجه به اینکه الان دشمنان ذهن نسل جوان را نسبت به روحانیت خراب کرده و می کنند ، باید اینگونه تلاش ها مضاعف شود واز همه دستگاه ها خصوصا آموزش و پرورش می‌خواهم فضا را برای ورد طلاب به آموزش و پرورش بازتر کنند از ظرفیت حوزه و طلاب استفاده کنند.

*ترک تحصیلی ها را به مدرسه باز گرداندم

دراین مدتی که در مدرسه بودم از فضای زنگ تفریح و زنگ ورزش استفاه میکردم وبا دانش آموزان در حیاط مدرسه ارتباط برقرار میکردم روزی متوجه شدم، چند نفر ترک تحصیل کرده اند از طریق دانش آموزان آدرس آنان  را که از تحصل گریخته بودند بگیرم و با آنها ارتباط برقرار کنم،علت ترک تحصیل را جویا شوم  با مدیر مدرسه و.. صحبت کردم که کاری کنیم آن دانش آموزان به فضای آموزشی و تحصیلی بازگردند وهمین گونه هم شد.

چون مبلغ اتحادیه انجمن اسلامی دانش آموزان هستم سعی کردم  ازاین  طریق آن به مدارس منطقه بروم وبا دانش آموزان ومعلمان ارتباط چهره به چهره برقرار کنم و درحد توان به سوالات و شبهات آنها پاسخ دهم  یا آنها را به کارشناسان مذهبی معرفی کنم.

*حمایت از دانش آموزان نیازمند

 کار دیگری که به لطف خداوند دراین مدت کوتاه انجام دادم، از طریق مدیر منطقه ومدرسه، دانش آموزان نیاز مند را شناسایی واز طریق نهاد های مختلف برای آنها کمک مالی وتحصیلی جمع اوری کنم .

*برگزاری هفتگی جلسه تفسیر قرآن

از دیگر کارهای حقیر در این مدت برگزاری جلسه تفسیر قرآن هفتگی برای دانش آموزان و کادراداری آموزش پرورش منطقه و پرسش و پاسخ به شبهات، چرایی تقلید،آموزش نماز و قرآن واجرای مسابقات مختلف دینی و مذهبی درایام ومناسبت های مختلف، گرفتن کتب دینی و کتاب های احکام جوانان از دفاتر مراجع تقلیداهدا به دانش آموزان، بود.

*سئوالهایی از جنس مهر و محبت

دانش آموزان چون به تازگی با یک روحانی در فضای مدرسه آشنا شده بودند ازمن سوال می‌کردند چرا روحانیون اینگونه لباس می پوشند؟!عمامه آنها چند متر است!از دورس حوزه وفضای مدارس علمیه  سئوالاتی داشتند، به هرحال باید عرض کنم این مدت که در مدرسه بودم ،بسیار لحظات خوب خوشی بود امیدوارم، همه ما بتوانبم، احیا گر سنت خدا و رسول خدا و ولی خدا وپیرو راه امام راحل وشهدا باشیم.

ازدیگر فعالیت های حقیر هماهنگی با مدیر بنیاد شهید منطقه  و دیدار با خانواده های دانش آموزان شهید در دهه مبارک فجر و و برپایی نمایشگاه انقلاب در مدرسه،احیای کتابخانه مدرسه، ودعوت از امام جمعه منطقه برای دیدار با دانش آموزان ودیدار با دانش آموزان ایتام در منطقه بود.

انتهای پیام /138
https://qomnews.ir/vdcepo8f.jh8oei9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما