جمعه ۲۸ تير ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۰۰
کد مطلب : 79999
منبع : خبرگزاری فارس

پایان سوء استفاده 250 هزار نفر از بیمه کارگران ساختمانی

قم نيوز : عضو هیأت امنای سازمان تأمین اجتماعی کشور گفت: با راه‌اندازی سامانه پالایش بیمه کارگران ساختمانی از سوء استفاده 250 هزار نفر جلوگیری شد و بیمه این افراد قطع و افراد جدید جایگزین شدند.
پایان سوء استفاده 250 هزار نفر از بیمه کارگران ساختمانی
پایان سوء استفاده 250 هزار نفر از بیمه کارگران ساختمانی
به گزارش قم نیوز شرایط سخت معیشت برای جامعه کارگری ضرورت استفاده از خدمات بیمه و تسهیلات را بیشتر نمایان می‌کند.

کمبود فضای درمانی بیمارستانی از جمله مشکلات جامعه کارگری است و امنیت شغلی و تأمین معیشت، قراردادهای موقت و بی‌توجهی به قانون کار زندگی کارگران را تهدید می‌کند.

خدمت‌رسانی و یاری و مساعدت این قشر و ارائه تسهیلات به آنها از درجه اهمیت فراوانی برخوردار است و بخشی از مشکلات و فشارهای وارد به این قشر را کاهش می‌دهد. به منظور آگاهی از خدمات سازمان تأمین اجتماعی به کارگران ساختمانی با اکبر شوکت، عضو هیأت امنای سازمان تأمین اجتماعی کشور و صندوق‌های بازنشستگی، عضو هیأت مدیره کانون عالی انجمن صنفی کارگران ایران و رئیس کانون کارگران ساختمانی کشور به گفت‌وگو پرداختیم.
 
غرامت ناشی از حوادث در چه صورت به کارگران ساختمانی تعلق می‌گیرد؟

در ماده چهار قانون بیمه کارگران ساختمانی به غرامت دستمزد برای حادثه ناشی از کار یا مربوط به ایام بیماری اشاره شده است. سازمان تأمین اجتماعی به ماده قانونی دیگر در قانون بیمه کارگران ساختمانی اشاره کرده که غرامت حوادث ناشی از کار را شرح داده است.

این موضوع در قالب استفساریه یا ماده قانونی جدید به نمایندگان مجلس ارائه شد تا غرامت ایام بیماری کارگران حل شود.

اگر فردی دچار بیماری شود، پزشک برای او استراحت در نظر می‌گیرد یا زمانی‌که از پله‌ها می‌افتد یا دچار بیماری می‌شود، پزشک برای او استراحت تجویز می‌کند که در این صورت لازم است غرامت ایام بیماری دریافت کند.

حوادث ناشی از کار نیز برای ساختمان‌هایی است که پروانه دارند. به گونه‌ای غرامت ایام بیماری باید دریافت شود که به کارگرانی که در ساختمان‌هایی که پروانه ندارند دچار حادثه و سانحه شدند، نیز غرامت ایام بیماری تعلق گیرد.

سال گذشته استفساریه ارائه شد ولی متأسفانه بی‌توجهی صورت گرفت.

آمار حوادث ناشی از کار کارگران ساختمانی چه میزان است؟

به طور میانگین سالی بین 800 تا هزار نفر فوتی و بین 800 تا هزار نفر قطع و نقص عضو وجود دارد.

 کارگران ساختمانی از بیماری‌های شغلی مانند روماتیسم، دیسک کمر و انواع دیگر بیماری‌ها رنج می‌برند ولی کارگران ساختمانی جزو مشاغل سخت و زیان‌آور نیستند.

 حق مسلم کارگر ساختمانی است که از نخستین حقوق اجتماعی یعنی بیمه برخوردار باشد و حق سازمان تأمین اجتماعی بر این قرار دارد که منابعش را وصول کند. زمانی که وصول نکند مانند بیمه قالیبافان مجبور می‌شود بیمه کارگران ساختمانی را قطع کند.

اگر به این منوال باشد شاید سالیان آینده زمانی که منابع سازمان تأمین اجتماعی وصول نشود، همان برخوردی که با بیمه قالیبافان و بیمه‌های دیگر شده با بیمه کارگران ساختمانی نیز صورت می‌گیرد.

آیا افزایش حق بیمه کارگران ساختمانی متناسب با دستمزد آنها است؟

حق بیمه‌ها افزایش پیدا کرده و به نسبت تورم که هر سال که حقوق‌ها افزایش پیدا می‌کند، به همان نسبت حق بیمه‌ها نیز افزایش دارد.

نمی‌توانیم بیان کنیم به دلیل آنکه حقوق کارگران ساختمانی افزایش پیدا نکرده، حقوق بازنشستگی بالا نرود.

 آیا افزایش ظرفیت بیمارستان تأمین اجتماعی در دستور کار است؟

حدود 800 هزار بیمه شده اصلی و تبعی در سطح کشور و بالای 250 هزار نفر بیمه شده اصلی در استان قم وجود دارد که با خانواده‌ها نزدیک به 760 هزار نفر زیر پوشش تأمین اجتماعی استان قم هستند.

 بیمارستان 120 تختخوابی برای بیمه‌شدگان کافی نیست. طرح تحول سلامت سبب شد که منابع تأمین اجتماعی سالیانه حدود 10 هزار میلیارد تومان باش و سه تا چهار سال است که سازمان تأمین اجتماعی در زمینه احداث بیمارستان‌ منابعی ندارد.

جامعه کارگری شنیده مسیری که از پردیسان به جاده اراک قصد احداث دارند، از داخل محوطه بیمارستان می‌گذرد تا چند هکتار از حیاط بیمارستان به مسیر حرکت خودروهای عبوری از جاده پردیسان به سمت جاده اراک اضافه شود.

مجریان باید در نظر داشته باشند بیمارستان باید فضای سبز داشته باشد و با جاده اصلی و سر و صدای آن فاصله خود را به دلیل تردد خودروها حفظ کند.

یک بیمارستان خارج از شهر احداث کردیم ولی راه و شهرسازی  نمی‌تواند قبول کند و می‌خواهد مسیر تردد از وسط بیمارستان عبور کند.

امیدواریم این خبر صحت نداشته باشد ولی اگر اینگونه باشد جامعه کارگری و بازنشستگان از حریم خود دفاع می‌کنند و امیدواریم مسؤولان شهر و استان به این امر توجه داشته باشند.

 بهترین مصوبات تأمین اجتماعی برای جامعه کارگری چه بوده است؟

بهترین مصوبه تأمین اجتماعی برای کارگران در حوزه درمان، الکترونیکی کردن نسخ درمانی در مراکز ملکی بود که از تضاد دارویی و تخلفات در حوزه نسخه‌نویسی جلوگیری می‌کند که به جز بیمارستان سازمان، کل بیمارستان‌های دولتی و خصوصی مشمول این امر بوده و در کل کشور دفترچه بیمه حذف می‌شود.

راه‌اندازی سامانه پالایش بیمه کارگران ساختمانی از دیگر امور بود که بر اساس آن بیمه حدود 250 هزار نفر از کسانی که از بیمه کارگران ساختمانی سوء استفاده می‌کردند، قطع شد و افراد جدید جایگزین شدند.

پیش از راه‌اندازی این سامانه شناسایی کارگر واقعی از غیر واقعی سخت بود و افرادی سوء استفاده می‌کردند و با ایجاد سامانه پالایش، بیمه افراد سوء استفاده کننده قطع شد.

اگر حداقل بدهی سالیانه دولت پرداخت می‌شد، تأمین اجتماعی می‌توانست بیمارستان‌های بیشتری احداث کند و خدمات بهتری ارائه دهد ولی وضعیتی که دولت پیش و دولت کنونی بدهی را نمی‌دهد، سبب شده سازمان تأمین اجتماعی کسری پیدا کند و برای جبران این کسری وام‌ بگیرد تا بتواند تعهدات خود را انجام دهد.

درباره اجلاس سازمان جهانی کار توضیح دهید؟

سازمان جهانی کار هر ساله در خرداد ماه اجلاسی متشکل از نمایندگان کارگر، نمایندگان دولت و کارفرما برگزار می‌کند. امسال یک صدمین سال تأسیس سازمان جهانی کار بود که وزیر کار به عنوان رئیس اجلاس آسیا و اقیانوسیه سازمان جهانی کار انتخاب شد که دستاورد خوبی برای ایران بود.

 جلساتی با اتحادیه کارگری ژاپن، کمیته‌های مختلف استاندارد و... برگزار شد و با رئیس دپارتمان ساختمانی سازمان جهانی کار جلسه‌ای داشتیم تا بتوانیم از تجربیات آنها در حوزه ساختمانی استفاده کنیم.

با اتحادیه کارگری ژاپن در زمینه گسترش روابط به ویژه در حوزه آموزش‌های ایمنی مباحثی مطرح شد تا از تجربیات آنها در حوزه ایمنی استفاده کنیم.

انتهای پیام/ 110
https://qomnews.ir/vdccooqm.2bqoo8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما

علی
ادمهای ضعیف همیشه مورد ظلم قرار میگیرند همیشه وقتی کار تموم شد بازرس میرسه