> رها سازی حقابه برای حیات کشاورزی قم ضروریست | قم نیوز
يکشنبه ۳۰ تير ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۳۰
کد مطلب : 80123
منبع : خبرگزاری ايرنا
معاون جهاد کشاورزی:

رها سازی حقابه برای حیات کشاورزی قم ضروریست

قم نيوز : معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: رهاسازی حقابه از سدهای بالادست قم برای ادامه حیات کشاورزی استان ضروری است و موجب حفظ تولید و اشتغال در این بخش می شود.
رها سازی حقابه برای حیات کشاورزی قم ضروریست
رها سازی حقابه برای حیات کشاورزی قم ضروریست
به گزارش قم نیوز محمد علی سلامی بیان کرد: فرآیند رها سازی ۴۵ میلیون متر مکعب آب از سدهای بالادست قم که در قالب تخصیص حقابه های زیست محیطی و کشاورزی در حال انجام است، نقش موثری در پایداری کشاورزی استان به خصوص در منطقه اطراف دشت مسیله دارد.

وی بیان کرد: کم بودن منابع آبی در قم همواره یکی از مهمترین دغدغه کشاورزی استان بوده که تخصیص حقابه و رها سازی آن در فواصل مختلف، اندکی از این مشکل کاسته است.

وی ادامه داد: اختصاص حقابه علاوه بر کمک به بخش کشاورزی استان، از خشک شدن مراتع و برخاستن گرد و خاک ناشی از آن در روزهای گرم فصل تابستان قم نیز جلوگیری می کند.

سلامی با اشاره به اهمیت آب برای کشاورزی قمی گفت: تلاش برای استفاده از سیستم های نوین آبیاری در سطح تمام مزارع و باغات استان ادامه دارد و در این رابطه تسهیلات خوبی نیز برای کشاورزانی که از این تجهیزات استفاده کنند، درنظر گرفته شده است.

وی افزود: اجرای راهبرد تغییر الگوی کشت و توسعه کشت های گلخانه ای که برای تولید محصول به آب کمتری نیاز دارند نیز از جمله مهمترین اولویت های استان برای مدیریت منابع آبی در بخش کشاورزی است.

وی ادامه داد: طی سال های اخیر با اقدامات ترویجی سازمان جهاد کشاورزی قم، بسیاری از کشاورزان استان کشت گیاهان پرآب را کنار گذاشته و به سمت تولید محصولاتی رفتند که برای رشد به آب کمتری نیاز دارند.

میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان قم در سال برابر ۷۴۶ هزار تن شامل ۴۲۵ هزار تن محصولات زراعی و باغی، یک هزار و ۲۰۸ تن آبزیان و ۳۲۰ هزار تن محصولات دامی است. بیشتر بهره برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان استان تشکیل می‌دهند که طبق سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵، قم دارای ۱۲۷ روستا با جمعیت بالای ۲۰ خانوار است؛ جمعیت ساکن مناطق روستایی این استان بیش از ۵۵ هزار و ۸۶۵ تن است که در قالب ۱۷ هزار و ۳۸۵ خانوار زندگی می‌کنند.

انتهای پیام/ 110
https://qomnews.ir/vdcdsf0j.yt0zx6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما

عباس پاسالری
سلام به نطر من اگرحقابه محیط زیست وکشاورزی بخواهد بدهید باید اتقال لوله انجام شود