سه شنبه ۸ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۰۰
کد مطلب : 80561
منبع : خبرگزاری ايرنا
در میزگرد ایرنا مطرح شد؛

سالمندان با عنوان فرزانگان جامعه معرفی شوند

قم نيوز : شماری از فعالان حوزه سالمندی و بازنشستگان دستگاه‌های اجرایی در میزگرد ایرنا قم با عنوان«سالمندان سرمایه‌های ارزشمند نظام» این قشر تأثیرگذار اجتماعی را به‌عنوان گنجینه‌های ارزشمند جامعه یاد و تأکید کردند سالمندان باید به‌عنوان فرزانگان جامعه معرفی شوند.
سالمندان با عنوان فرزانگان جامعه معرفی شوند.
سالمندان با عنوان فرزانگان جامعه معرفی شوند.
به گزارش قم نیوز بیان جایگاه متعالی سالمندان در آموزه‌های اسلامی،‌ لزوم توجه بیشتر دستگاه‌های اجرایی به مشکلات سالمندان،‌ معرفی سالمندان و بازنشستگان به‌عنوان افرادی کارآمد و باتجربه،‌ تأکید بر موقعیت ویژه سالمندان در محیط خانواده و اجتماع،‌ توجه به موضوع مهم تکریم سالمندان و تلاش برای بالا بردن سن امید به زندگی در کشور و ضرورت انجام غربالگری و پایش سلامت جسمی و روحی سالمندان ازجمله موضوع‌هایی بود که در میزگرد ایرنا مرکز قم موردتوجه قرار گرفت.

سالمندان گنجینه‌های ارزشمند برای نسل امروز هستند

یکی از فعالان حوزه سالمندی در این میزگرد گفت: بر اساس آموزه‌های اسلامی،‌ سالمندان در جامعه از جایگاه ویژه‌ای برخوردار هستند و هرگونه تعامل با ایشان باید عزتمند و همراه با احترام باشد.

احمد محمدی بیان کرد:‌ سالمندان بهترین سال‌های عمر خویش را برای خدمت به مردم و کشور به کار گرفتند و امروز گنجینه‌هایی ارزشمند از تجربه‌های دست‌نیافتنی هستند که باید به نسل جوان منتقل شود.

وی با اشاره به این‌که جمعیت سالمندی کشور روزبه‌روز در حال افزایش است و سالانه حدود ۷۰۰ هزار تن به تعداد سالمندان جامعه افزوده می‌شود،‌ افزود:‌ در قم نیز ۱۰۹ هزار تن از جمعیت استان را سالمندان تشکیل می‌دهند که این رقم روزبه‌روز در حال افزایش است.

وی ادامه داد:‌ در چنین شرایطی باید نگاه به جامعه سالمندی اصلاح و شرایط افزایش نشاط و پویایی در میان سالمندان کشور و استان فراهم شود تا این قشر تأثیرگذار جامعه با برخورداری از خدمات مطلوب اجتماعی موردنیاز خویش،‌ با امید به زندگی ادامه دهند.

مدیرعامل موسسه خیریه فرزانگان قم گفت:‌ باید برای بهبود شرایط زندگی و ایجاد رضایت در میان سالمندان تلاش کرد تا این افراد خود را در کانون توجه افراد و نهادها ببینند و بدانند جامعه به وجود آنان نیاز دارد.

وی بیان کرد:‌ محیط‌های آموزشی مانند مدارس و دانشگاه‌ها و همچنین رسانه‌های کشور در جریان فرهنگ‌سازی برای تکریم سالمندان نقش بسیار مؤثری دارند و می‌توانند روش‌های برقراری ارتباط صحیح با سالمندان را در جامعه ترویج کنند.

وی ادامه داد:‌ ارتقا جایگاه شورای سالمندان در سطح کشور و استان قم ازجمله راهکارهای عملیاتی برای گسترش خدمت‌رسانی به جامعه سالمندان و تکریم واقعی ایشان در جامعه است.

محمدی گفت: نباید اجازه داد تا بیش از یک‌چهارم عمر یک انسان که در دوران بازنشستگی و سالمندی سپری می‌شود بدون برنامه باشد،‌ بلکه باید در این دوران برای ارتقا سلامت‌، معیشت و نشاط سالمندان تلاش و شرایط را برای حضور مؤثر آنان در فعالیت‌های اجتماعی فراهم کرد.

تکریم سالمندان موجب خودباوری آنان می‌شود

یکی از بازنشستگان استان قم نیز در این میزگرد گفت: تکریم بازنشستگان و سالمندان ازجمله راهکارهای مؤثر برای خودباوری هرچه بیشتر ایشان است که باید موردتوجه همه دستگاه‌های اجرایی قرار گیرد.

عبدالله جعفریان بیان کرد: ارتقا کیفیت زندگی بازنشستگان و سالمندان بهترین روش برای تکریم آنان است و در این راستا انجام آزمایش‌های غربالگری و کمک به افزایش سطح سلامت سالخوردگان از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است.

وی افزود: سالمندان در حقیقت فرزانگان جامعه هستند و می‌توانند در بخش‌های مختلف تأثیرگذار باشند،‌ بنابراین آحاد مسئولان و مردم باید به سالمندان به‌عنوان افرادی پرتوان در حل مسائل کشور نگاه کنند.

وی ادامه داد:‌ تقویت امید در میان سالمندان با توجه بیشتر و تکریم همه‌جانبه آنان،‌ از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و می‌تواند موجب افزایش طول عمر این گنجینه‌های ارزشمند کشور شود.

رئیس هیات مدیره موسسه خیریه فرزانگان قم گفت: نیاز است تا مجموعه‌هایی که به‌عنوان تسهیل گر امور سالمندان در کشور فعالیت می‌کنند روزبه‌روز تقویت شوند و همه دستگاه‌های اجرایی و خیران از آن‌ها حمایت لازم را داشته باشند.

وی با اشاره به لزوم توجه بیشتر به پرداختی بازنشستگان و سالمندان، بیان کرد:‌ زمانی که یک فرد بازنشسته می‌شود از همه امتیازات اداری همچون پاداش و اضافه‌کار محروم می‌شود و تنها ماهیانه مبلغی به‌عنوان خالص حقوق دریافت می‌کند که برای یک بازنشسته با داشتن عروس و داماد بسیار ناچیز است.

وی ادامه داد: در این شرایط سخت اقتصادی باید دستگاه‌های اجرایی برای افزایش حقوق بازنشستگان و کمک به معیشت سالمندان راهکارهایی را پیش‌بینی کنند، چراکه انسان در این دوران با هزینه‌های زیادی مواجه است که توجه نکردن به هرکدام از آن‌ها فرد را در شرایط سخت جسمی و روحی قرار می‌دهد.

جعفریان گفت:‌ بازنشستگان که بسیاری از آنان در سنین سالمندان قرار دارند، از تبعیض‌های موجود در دریافتی خود گلایه‌مند هستند و نمی‌توانند در این دوران با خیال آسوده به تفریح و استراحت موردنیازشان بپردازند،‌ بلکه برخی از آنان برای جبران هزینه‌های زندگی مجبورند باوجود سالخوردگی در بخش‌های مختلف دوباره مشغول به کار شوند.

سالمندان احتیاج به حمایت‌های اجتماعی دارند

یکی دیگر از فعالان حوزه سالمندی نیز در این میزگرد گفت:‌ سالمندان بیش از سایر اقشار جامعه نیازمند حمایت‌های اجتماعی هستند و باید شرایط لازم برای حضور آنان در عرصه‌های مختلف فراهم شود.

رضا یادگاری بیان کرد:‌ همان‌طور که انسان در سنین کودکی،‌ نوجوانی و جوانی نیازهای خاصی اجتماعی،‌ اقتصادی و فرهنگی دارد،‌ این نیازها در سن سالمندی هم وجود دارد و باید برای هرکدام از این نیازهای دوران سالمندی نیز راهکاری ارائه شود تا سالخوردگان همچنان بتوانند با امید به زندگی ادامه دهند.

وی افزود:‌ سالمندان بخش مهمی از جامعه هستند و باید توانایی آنان در حل مسائل پیش روی کشور جدی گرفته شود،‌ برای این کار هم نیاز است تا همه دستگاه‌های اجرایی فضایی مناسب برای حضور سالمندان و مشورت با آنان فراهم کنند.

وی ادامه داد:آنان افراد باتجربه‌ای هستند که می‌توانند با پشتوانه سال‌ها فعالیت اجتماعی، به‌عنوان راهنما مجموعه‌های مختلف را به سمت اهداف تعیین‌شده هدایت کنند.

کانون‌های بازنشستگی در همه دستگاه‌های اجرایی فعال شود

یکی از بازنشستگان ادارات قم نیز در این میزگرد گفت:‌ تشکیل کانون‌های بازنشستگی در همه ادارات دولتی و خصوصی یکی از بهترین راهکارها برای تقویت روحیه امید در میان بازنشستگان و سالمندان است.

عبدالحسین تقی ملا بیان کرد:‌ زمانی که افراد بازنشسته و سالمند در این کانون‌ها دور یکدیگر جمع می‌شوند،‌ احساس صمیمیت و رضایت می‌کنند و حس کارآمدی در وجودشان زنده می‌شود.

وی افزود: همچنین کانون‌های بازنشستگی بستر خوبی برای جذب حمایت‌های دولتی و غیردولتی برای افزایش سطح رفاه این قشر است و با اجرای برنامه‌های متنوع،‌ می‌تواند شرایط مطلوبی برای ارتقا وضعیت معیشت بازنشستگان فراهم کند.

وی ادامه داد: گسترش خدمت‌رسانی به بازنشستگان و سالمندان هزینه نیست،‌ بلکه سرمایه‌گذاری برای استفاده از تجربه و مهارت افرادی است که سال‌های زیادی از عمر خود را برای این کشور و مردم اختصاص دادند.

انتهای پیام/138
https://qomnews.ir/vdcjvieo.uqeymzsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما