يکشنبه ۳ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۲۳:۱۷
کد مطلب : 81465
منبع : خبرگزاری حوزه نیوز
قائم مقام معاونت تهذیب حوزه های علمیه:

اعتلای فرهنگی و اخلاقی جامعه از رسالت های کلیدی دولتمردان است

قم نيوز : قائم مقام معاونت تهذیب حوزه های علمیه تصریح کرد: اعتلای فرهنگی و اخلاقی جامعه از رسالت های مهم و کلیدی دولتمردان است.
اعتلای فرهنگی و اخلاقی جامعه از رسالت های کلیدی دولتمردان است
اعتلای فرهنگی و اخلاقی جامعه از رسالت های کلیدی دولتمردان است
به گزارش قم نیوز حجت الاسلام محمد همتیان با اشاره به اهمیت و جایگاه ویژه اخلاق در فرهنگ قرآن و کلام اهل بیت(ع) اظهار داشت: قرآن مجید هر چند در آیات خود به دستورات و احکام فراوانی همچون نماز و جهاد و حج و روزه اشاره کرده اما هیچ حکمی را به اندازه اخلاق مورد تأکید قرار نداده است، تا آن جا که در سوره مبارکه شمس بعد از چندین بار قسم، انسان رستگار و جامعه سعادتمند را آن جامعه ای می داند که از بداخلاقی ها و زشتی ها پاک شود و از سویی انسان و جامعه خسارت دیده را آن جامعه و انسانی معرفی می کند که فاقد اخلاق باشد.

وی افزود: از سویی در روایات نیز بارها بر این موضوع تاکید شده، تا آن جا که امام علی (ع) در حدیثی می فرمایند، اگر فرضاً ما امیدی به بهشت نداشته و ترسی از جهنم هم نداشته و امیدی به ثواب و عقاب نداشته نباشیم، اما باز هم سزاوار است که به دنبال مکارم اخلاق باشیم چرا که راه نجات و سعادت انسان، تمسک به اخلاق است.

وی گفت: حقیقتاً اخلاق یک امر بسیار مهمی است که هم دنیا و هم آخرت انسان را آباد می کند، ضمن آن که جوامعی که فاقد اخلاق هستند از بسیاری از مواهب انسانیت محروم هستند.

استاد اخلاق حوزه همچنین بیان داشت: امور مادی و رفاهیات و علم و ثروت همه خوب است وقتی در کنار اخلاق باشد، چرا که به جز این اگر باشد، برای انسان طغیان به همراه دارد و لذا علم و ثروت بدون اخلاق، همین بلایی است که بر سر آدمی در دنیای کنونی آمده و باعث بروز و ظهور این همه جنایت و خیانت و ظلم در کره ی خاکی شده است.

وی ابراز داشت: از این منظر، ماهیت و هویت دولت اسلامی به این است که پرچمدار اخلاق باشد و فرهنگ جامعه را تامین کند، کما این که قرآن در آیات بسیاری بر این موضوع تاکید می کند، به خصوص این که کسانی که حاکم می شوند و مسئولیتی می گیرند، باید به دنبال حاکمیت دین و اخلاق و فرهنگ دینی باشند.

حجت الاسلام و المسلمین همتیان افزود: دولت و حاکمیت، وقتی ارزشمند است که حکومت دین و الله حاکم باشد و صالحان بر آن حکومت کنند که وجهه مشخص آن، اخلاق و فرهنگ الهی است.

وی در ادامه با بیان این که اعتلای فرهنگی و اخلاقی جامعه از رسالت های مهم دولت اسلامی است، تصریح کرد: بی شک اگر در این باره کوتاهی شود، همه سرمایه های انسانی و مادی تباه شده و ما به اهداف مدنظر در نظام جمهوری اسلامی ایران نمی رسیم.

وی گفت: با وجود این همه شهید و جانباز و زحمات و خون هایی که در این چهل ساله داده شده ما نباید در زمینه فرهنگ و اخلاق و حاکمیت ارزش های دینی و انقلابی، سستی و کوتاهی کنیم، چرا که در برابر مجاهدان راه خدا و خون های مطهر شهدا و زحمات خانواده های معظم آن ها، مسئول هستیم.

قائم مقام معاونت تهذیب حوزه های علمیه همچنین با تاکید بر این که در گام دوم انقلاب باید بیش از پیش به سمت اعتلای فرهنگ و اخلاق حرکت کنیم، افزود: قرآن و اهل بیت (ع) و فرهنگ دینی بهترین سرمایه های ما هستند که باید به آن ها تمسک کنیم و اگر در این راه ثابت قدم باشیم و بیانات رهبر معظم انقلاب را محقق نماییم، قطعاً عزت و استقلال ما تأمین شده و سعادت دنیا و آخرت را به دست می آوریم.
انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdcdko0j.yt0f96a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما