سه شنبه ۵ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۳۰
کد مطلب : 81527
منبع : خبرگزاری فارس

قانونی شدن بنگاه داری بانک‌ها با تصویب طرح بانکداری جدید

قم نيوز : مدیر گروه اقتصاد و بانکداری اسلامی دانشگاه خوارزمی گفت: بنگاه داری بانک‌ها مورد اشکال رهبر معظم انقلاب است، چون بانک‌ها در زمان بنگاه داری به فکر مصلحت اقتصاد نیستند و طبق طرح بانکداری جدید مجلس شورای اسلامی بنگاه داری بانک‌ها قانونی می‌شود.
قانونی شدن بنگاه داری بانک‌ها با تصویب طرح بانکداری جدید/ بانک محوری اشکال سیستم اقتصادی ایران است
قانونی شدن بنگاه داری بانک‌ها با تصویب طرح بانکداری جدید/ بانک محوری اشکال سیستم اقتصادی ایران است
به گزارش قم نیوز حجت‌الاسلام غلامعلی معصومی نیا ظهر امروز در نشست خبری تحلیلی بررسی طرح بانکداری جدید مجلس شورای اسلامی در سالن جلسات خبرگزاری حوزه با اشاره به طرح بانکداری جدید اظهار کرد: این طرح در قالب 210 ماده در کمیسیون اقتصادی مجلس آماده شده که مرکب از چهار طرح و یک لایحه است.

وی ادامه داد: قانون عملیات بانکداری بدون ربا که در سال 1363 به تصویب رسید، چهار بخش و 27 ماده دارد و این قانون از 35 سال پیش تاکنون مبنا بوده است، البته همه اذعان دارند که قانون بانکداری بدون ربا در بانک ها اجرا نمی‌شود، این قانون در زمان تصویب خود قانون خوبی بود، اما باید پس از آن باید قانون بانکداری اسلامی تدوین و تصویب می‌شد.

مدیر گروه اقتصاد و بانکداری اسلامی دانشگاه خوارزمی افزود: بانک یک پدیده ای است که مبلغی را برای مدتی با نرخ معین می‌دهد و زمانی که ساختار بانک را براساس قانون عملیات بانکداری بدون ربا برای پرداخت تسهیلات وارد عقود شد، به دنبال صوری سازی رفت و این اشکال در طرح بانکداری جدید مجلس شورای اسلامی رفع نشده است.

معصومی نیا با اشاره به صوری سازی در بانک‌ها اظهار کرد: صوری سازی در پرداخت تسهیلات نه تنها در عقود مشارکتی بلکه در عقود مبادله ای هم صورت می‌گیرد، باید مجلس شورای اسلامی در قانون بانکداری تلاش کند که صوری سازی در عقود صورت نگیرد و معاملات واقعی باشند.

وی ادامه داد: بانک‌ها در جایی که عقود مضاربه ای دارند، با انجام ضوابطی که انجام می‌دهند، سود معین می‌گیرند و این چیزی جز سیستم ربوی نیست، قانون عملیات بانکداری بدون ربا خلاف شرع نیست، ولی با صوری سازی بانک‌ها ، قانون به درستی اجرا نمی‌شود.

مدیر گروه اقتصاد و بانکداری اسلامی دانشگاه خوارزمی افزود: فروش اقساطی که ضوابط محدود کننده دارد، در طرح بانکداری جدید مجلس شورای اسلامی حذف شده و به جای آن عقد مرابحه بدون ضوابط در این طرح آمده است که بانک‌ها براساس آن تسهیلات با سود معین و به صورت کامل شبیه سیستم آن پرداخت خواهند کرد.

معصومی نیا با اشاره به اشکالات طرح بانکداری جدید مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: براساس این طرح اختیار خرید ارز به بانک ها داده شده است که به نفع اقتصادی کشور نیست.

وی ادامه داد: یکی از اشکالات سیستم اقتصادی ایران بانک محور بودن است و باید به سمت تقویت بازار سرمایه رفت و این مساله مورد اذعان کارشناسان است.

مدیر گروه اقتصاد و بانکداری اسلامی دانشگاه خوارزمی افزود: بنگاه داری بانک‌ها مورد اشکال رهبر معظم انقلاب است، چون بانک‌ها در زمان بنگاه داری به فکر مصلحت اقتصاد نیستند و طبق طرح بانکداری جدید مجلس شورای اسلامی بنگاه داری بانک‌ها قانونی می‌شود.

معصومی نیا خلق پول توسط بانک‌ها را از مشکلات اقتصاد دانست و خاطرنشان کرد: در 6 سال اخیر نقدینگی در کشور 5 برابر شد، اما سیستم تولید برای کسب بخش کمی از این نقدینگی التماس می‌کند.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdccmpq4.2bqsi8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما