دوشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۲۰:۰۱
کد مطلب : 81718
منبع : خبرگزاری حوزه نیوز
درنشست تخصصی بررسی آخرین وضعیت کشمیر مطرح شد:

نقش انگلیس و صهیونیست ها در کشمیر/ نسل کشی در کشمیر

قم نيوز : نشست تخصصی بررسی آخرین وضعیت تحولات جامو و کشمیر امروز با حضور کارشناسان و فعالان حوزوی و اجرایی و بین المللی در مرکز مدیریت حوزه های علمیه در قم برگزار شد.
نقش انگلیس و صهیونیست ها در کشمیر/حوزه های علمیه مواضع صریحی داشتند/ نسل کشی در کشمیر
نقش انگلیس و صهیونیست ها در کشمیر/حوزه های علمیه مواضع صریحی داشتند/ نسل کشی در کشمیر
به گزارش قم نیوز نشست بررسی آخرین وضعیت تحولات جامو و کشمیر با حضورحجت الاسلام والمسلمین موسوی نماینده سابق مقام معظم رهبری در اندونزی و مسئول دفتر اسبق معظم له در هندوستان، ، ابوالفضل زارع کارشناس مسائل شبهه قاره از وزارت خارجه، حجت الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری مسئول مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه، حجت الاسلام والمسلمین زمانی مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه های علمیه، کارشناسان و فعالان حوزوی ایرانی و کشمیری و... امروز در سالن آیت الله حائری مرکز مدیریت حوزه های علمیه در قم برگزار شد.

در ادامه این نشست، حجت الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری گفت: مطالبات زیادی در فضای حوزوی در سطح مراجع و مدیران و نهادها و تشکل‎های حوزوی در زمینه کشمیر انجام شد، ولی این موضوع باید مورد بازبینی بیشتری قرار گیرد و ابعاد آن شکافته شود.

وی افزود:این ماموریت ها به ویژه در بخشی که ناظر به تکالیف و وظایف حوزه های علمیه است بسیار مهم است؛ در این نشست نیز از کارشناسان خبره مباحث بین المللی به خصوص در خصوص مسئله کشمیر و شبه جزیره حضور دارند.

مدیرعامل خبرگزاری حوزه بیان داشت: مساله کشمیر از جهات متعدد از پیچدگی هایی برخوردار است و  از نظر حقوق داخلی هند و حقوق بین الملل دارای مباحث مختلفی است؛ از نظر موضع گیری هایی که نسبت به این مسئله نیز وجود دارد شاهد پیچیدگی هایی هستیم.

وی افزود: طیف مسلمانان پاکستان با هندوستان و شخصیت های کشمیری دارای تنوع دیدگاه هایی هستند؛ در این نشست به مسئله تاریخی مسائل کشمیر و تحلیل این جریان می پردازیم؛ همچنین مسئله ای که رهبر معظم انقلاب روی آن تمرکز کردند، مبنی بر اینکه این فتنه، ریشه در سیاست ها و خباثت های انگلیس در منطقه دارد، در این جلسه مورد بحث قرار می گیرد.

مدیر مسئول هفته نامه افق حوزه گفت: بازخورد برخی از منابع خبری ما در این مسئله با یک فاجعه انسانی و نسل کشی مواجه هستیم و در برخی منابع دیگر این مساله را رقیق تر نشان می دهد که در این زمینه نیز در این جلسه به بحث و بررسی خواهیم پرداخت.

وی افزود: اصل این موضوع در بخش بین الملل دفتر مقام معظم رهبری در قالب یک کمیته پیگیری شده و سیاست گذاری و جمع بندی های اجمالی در این زمینه وجود دارد؛ ولی در این جلسه به دنبال رسالت های مجموعه های حوزوی هستیم.

این کارشناس عرصه بین الملل بیان داشت: کشمیر از معدود مناطقی است که از مریدان و علاقه مندان به انقلاب اسلامی هستند و اگر بخواهیم چند نقطه در عالم را پیدا کنیم که مرید انقلاب اسلامی هستند، قطعا کشمیر در صدر است؛ در ماجرای سیل اخیر، مردم کشمیر چند میلیارد تومان، به رغم مشکلات مالی که دارند به مردم ما هدیه دادند.

مسئول مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه گفت: موقعیت هند و کشمیر باعث شد که استعمارگران از آن هراس داشته باشند و به دنبال تجزیه آنها باشند. برنامه ریزی که در شکل گیری کشمیر و پاکستان و بنگلادش بود همچنان ادامه دارد. صهیونیست ها می خواهند که عدل هایی برای فلسطین در جهان اسلام ایجاد کنند تا هم مسئله فلسطین را کاهش دهند و هم به سیاست های خود برسند.

وی افزود: در زمینه مسایل کشمیر اطلاعات خوبی گردآوری شده است ولی این مقالات به دست بسیاری از نخبگان حوزوی نرسیده است؛ به همین دلیل کسانی که در خصوص کشمیر تحلیل ها و اطلاعاتی دارند که می تواند در زمینه گفتمان سازی مساله کشمیر کمک می کند به دست ما برسانند که این مطالب جمع بندی خواهد شد و این مباحث به مبلغان ارایه می شود و بخشی دیگر در رسانه رسمی حوزه و رسانه های دیگر منعکس می شود.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری گفت: مقام معظم رهبری بر انگلیسی بودن این تحولات تاکید دارند، ولی متاسفانه بسیاری از مردم هنوز به این امر واقف نیستند و نخبگان باید به گفتمان سازی در این زمینه بپردازند.

وی افزود: فعال سازی تشکل ها و (ان جی او)های فعالی که در این زمینه فعالیت دارند بسیار مهم است؛ در این زمینه می توانیم فعالیت های پیگیرانه ای را شکل داد؛ برخی از تشکل های جدید را نیز می توانیم با همین رویکرد فعال کنیم؛ امروزه تشکل هایی در زمینه حقوق بشر و حقوق بشر دوستانه وجود دارند که می توانیم این تشکل ها را ایجاد و حمایت کرد تا کارهای اثربخشی را درآینده انجام دهند.

مدیر عامل خبرگزاری حوزه گفت: شناسایی ظرفیت های موجود برای ایجادشبکه سازی رسانه ای بسیار مهم است که اگر در مجامع بین المللی به خوبی حمایت شود می تواند به یک جریان سازی منجر شود. پیشنهاد میکنیم که یک کمیته محدود به بررسی مقولات مطروحه در این جلسه بپردازد و بخش های مختلف را در اختیار نهادهای مربوط و رسانه ها قرار دهد و مباحث مهم را نیز پیگیری کند به خصوص می توان در آغاز سال تحصیلی این حساسیت ها را در حوزه های علمیه مطرح کرد.

مسئله کشمیر متعلق به جهان اسلام است

در ادامه این نشست، حجت‎الاسلام والمسلمین موسوی مسئول دفتر اسبق نماینده ولی فقیه در هندوستان  نیز با تحلیل اوضاع، گفت:کشمیر از شمالی ترین مناطق جغرافیایی هند است که 200 هزار کیلومتر مربع است؛ واژه کشمیر تا قرن 19 به دره کشمیر معروف بود.

وی افزود: سیک ها از دل هندوها و مسلمانان بوجود آمدند؛این گروه با طراحی انگلیس ایجاد شد که بخشی از احکام و فرایض مسلمانان و هندوها را با هم عجین کردند و مسلکی که در شبهه قاره فعالیت کنند را ایجاد کردند و بخشی از مراسم های آنها اسلامی و بخشی هندی است. کشمیر چند دست بین انگلیسی ها و سیک ها مبادله شد و چندی بعد به بهای بسیار ارزانی فروخته شده؛ این درحالی است که جایی زیباتر و حاصلخیز تر و غنی تر و استراتژیک تر از کشمیر وجود ندارد.

نماینده سابق دفتر نمایندگی فقیه در کشور هندوستان بیان داشت:  زمانی که انگلیس به هند مسلط شد و تمام ایالت های هند را مستعمره خود کرد، نخست سعی کرد که حاکمان محلی هر ایالت از جمله مهاراجه ها نائب امر بریتانیا باشند؛ 560 جمعیت مسلمان در شبهه قاره، رقم بسیار زیادی بود و به همین دلیل سعی کردند که این جمعیت را پراکنده کنند؛ فرهیختگان و تجار و بزرگان هند، غالبا مسلمان بودند و اگر نخواهیم به سابقه تاریخی مبارزات مردم هند اشاره کنیم، می توان گفت که کسانی که می توانستند خطر جدی برای انگلیس باشند، همین جمعیت مسلمان بود.

حجت الاسلام والمسلمین موسوی اظهارداشت: به همین دلیل انگلیس را به این فکر واداشت که چاره ای برای این منطقه داشته باشد و اگر این کشور با این ظرفیت و پتانسیل می توانست راه خود را طی کند امروز سرنوشت آسیا، چنین نبود؛ به همین دلیل طراحی شد که این کشور را تجزیه کنند که در سال 1947 ابتدا بخش پاکستان از هند جدا شد و در 1971 پاکستان نیز به دو بخش شرقی و غربی تجزیه شد و کشور بنگلادش از درون آن متولد شد.

این کارشناس عرصه بین الملل گفت:‌560میلیون مسلمان در پاکستان های شرقی و غربی بودند و 200 میلیون نفر نیز در هند باقی ماندند؛ پس از استقلال و آزادی هند، تنها حزب قدرت مند و مطرحی که می توانست نظام پارلمانی هند را رهبری کند، حزب کنگره بود که سالها به فعالیت خود با حمایت گاندی ادامه داد.

وی افزود: در ادامه احزاب هندویی حرکت بیشتری کردند و حزبی در دهه 90 میلادی مقابل حزب کنگره ایستاد و در سال 90 حزب کنگره را شکست داد که حزب بی جیپی است که یک حزب هندویی صددرصد متعصب است؛ حزب آر اس اس متشکل از مغز متفکر هندوهای شبه قاره است که این افراد آموزش دیده و الگوگرفته از حزب صهیونیست است.

حجت الاسلام والمسلمین موسوی  گفت: حزب آر اس اس هیچگاه به شکل علنی در جامعه انتخاباتی حضور نیافته است ولی حزب بی جیپی مجری سیاست های آر اس اس است؛ در سال 70 شمسی اولین حرکت حزب بی جیپی یک تظاهرات سنگین را شکل دادند که به جای مسجد بابری می خواهیم معبد رام را بسازیم و در این زمینه خسارات فراوانی وارد شد و فضای وحشتناکی در هند ایجاد شد.

وی بیان داشت: مسجد بابری مسجد کوچک و قدیمی بود و محمد بن بابر که از پادشاهان افغانی بود که نذر کرد اگر هند را فتح کند در این منطقه کوچک یک مسجد به جای معبد ساخته شد؛ این مسجد سنبل تحقیر هندوها بود و هندوها برای تخریب این مسجد از همه چیز مایه گذاشتند. در آن زمان ادوانی که رهبر حزب بی جیپی بود سیاست های استراتژیک خود را در سه شعار از جمله تخریب مسجدبابری، لغو خودمختاری کشمیر و انتقال مسلمانان به پاکستان مطرح کرد که شعار سوم به شعار سراسری این تظاهرات دنبال شد.

حجت الاسلام والمسلمین موسوی  گفت: نباید کوته بینانه تصور کنیم که مساله کشمیر تنها مختص به این دوره  است بلکه این سیاست، یک سیاست هندویی بود؛ حزب بی جیچی امروزه با مسلمانان سرشاخ شده است و کلیدواژه این درگیری نیز، مساله کشمیر است.

نماینده سابق دفتر نمایندگی فقیه در کشور هندوستان خاطرنشان کرد: وقتی حزب کنگره قدرت خود را از دست داد، حزب بی جیپی به قدرت رسید؛ در گذشته احزابی به قدرت می رسیدند که 200 میلیون رای مسلمانان را داشته باشند ولی پس از کوچک شدن کنگره، آرای هندوها در حزب بی جیپی تجمیع شد و مودی هم به صراحت گفت که دیگر نیازی به رای مسلمانان نداریم.

وی افزود: در فضای بین المللی نیز چند امر مهم انجام شد؛ بلندی های جولان به اسراییل داده شد و هیچ اتفاقی در دنیا رخ نداد؛ کریمه به روسیه ملحق شد و هیچ اتفاقی در دنیا رخ نداد و امروز بستر برای بی جیپی آماده شد که لغو خودمختاری کشمیر انجام شود  و این منطقه به هند واگذار شود.

دو ماه پیش در دهلی تظاهرات سنگینی علیه موالید مسلمانان برگزار شد؛ آنها معترض بودند که مسلمانان حق ندارند موالید خود را زیاد کنند؛ این مساله به سان حلقه های مفقوده ای است که ما را به نتیجه می رساند که مشکل در کجا است.

خوشبختانه حوزه علمیه پویا و فعال است و این جریان می تواند در حوزه به یک جریان مطالبه گرانه مبدل شود.

می توانیم در موضوع کشمیر صریح تر باشیم

در ادامه این نشست، ابوالفضل زارعی کارشناس مسایل شبهه قاره گفت: کشمیر در منتهی علیه شبهه قاره و در مجاورت هند و چین و پاکستان و افغانستان است. این سرزمین در بین کوه های صعب العبور محاصره شده است و به قول اقبال این فردوس زمینی جایی جز کشمیر نیست؛ این منطقه به همین خاطر به تاج هند ملقب شده است.

وی افزود: این سرزمین رگ حیاتی کشاورزی پنجاپ پاکستان است به شکلی که از 5 رود بزرگ شبهه قاره، سه رود بزرگ از این منطقه سرچشمه می گیرد. از اهمیت این منطقه همین بس که این منطقه را ایران صغیر می دانند؛ زیرا این مردم خود را از ایرانی ها می دانند و مطرح است که جد امام در این منطقه حضور داشته است. بنده پس از 30 سال فعالیت در عرصه دیپلماتیک شهادت می دهم که هیچ جایی را مثل مردم منطقه در زمینه علاقه با اخلاق نسبت به ایران و انقلاب، اعم از شیعه و اهل سنت ندیده ام.

کارشناس مسایل کشمیر و شبهه قاره بیان کرد:از 1846 فتنه کشمیر آغاز شد و انگلیس این منطقه را به گلاب سینگ از رهبران قوم دوگراها فروخت و اقلیت هندی را بر اکثریت هندی حاکم کرد و این جریان تا 1947 ادامه یافت و بر اساس اصول تجزیه این منطقه باید به پاکستان ملحق می شد، زیرا اکثریت این منطقه، مسلمانان بودند، ولی حاکم این ایالت و کنگره ملی هند اجازه چنین کاری داده نشد و به همین دلیل پاکستان عشایری را برای تصرف هند اعزام کرد و پس از فرار حاکم به هند، نامه الحاق به هند را امضا کرد.

وی افزود: پس از شکایت از پاکستان، دو قطع نامه 1947 و 1949 صادر شد و چکیده آن دو قطعنامه آن بود که با توجه به وضعیت کشمیر تا زمانی که فراندومی برگزار نشود این منطقه نه از آن هندوستان است و نه از آن پاکستان؛ در آن زمان به هندوستان ماموریت داده شدکه یک سری نیروهای محدودی برای فراندوم داشته باشد ولی تا امروز چنین رفراندومی برگزار نشد.

کارشناس مسایل کشمیر و شبهه قاره بیان داشت: تا کنون 4 جنگ رسمی بین هندو پاکستان رخ داده است؛ در 1947 ماده 370 به قانون هند اضافه شد و بند 35a این قانون باعث شد که تا امروز وضعیت کشمیر با ثبات شود ولی این بند را بعدها لغو کردند.

زارعی گفت: کشمیر بخشی از جهان اسلام است؛ این منطقه دارای یک موقعیت سوق الجیشی است؛ مردم کشمیر بیشترین دلدادگی را نسبت به انقلاب ما داشته اند؛ هر اتفاق مثبت و منفی که در ایران روی داده است از سوی این مردم با واکنش مواجه شده است. مردم این منطقه در زمان جنگ خدمات شایانی انجام دادند؛ پیرزنی که یک بز داشت تمام هستی خود را برای رزمندگان اسلام در ایران ارسال کرد.

کارشناس مسایل کشمیر و شبهه قاره اظهارداشت: کشمیر جایی است که دور اول آیت الله هاشمی در کارگیل، 14 کیلومتر مردم استقبال غیابی را ازرئیس جمهور اسلامی برگزارکردند؛ پیش از ایران عزاداری های ویژه آیت الله هاشمی شاهرودی در کشمیر برگزار شد.از له تا کارگیل 6 ساعت راه است، ولی این مسیر 12 ساعت به طول انجامید، زیرا مردم حتی روستاهای کوچک نیز اجازه نمی دادند که نمایندگان جمهوری اسلامی بدون پذیرایی از منطقه آنها عبور کنند.

وی افزود: در سیل اخیر هیچ کشوری در جهان به اندازه منطقه کشمیر نسبت به این واقعه حساسیت به خرج نداد؛ سالها است که مردم این منطقه به رغم همه فشارها دست از انقلاب نکشیدند. در این زمینه یا باید بگوییم که کشمیر جزوی از جهان اسلام نیست و انقلاب ما هم در زمان واقع شده است که قطعا چنین نیست زیرا انقلاب ما یک انقلاب جهانی است.

کارشناس مسایل کشمیر و شبهه قاره گفت:‌نباید در هر امری منتظر امر رهبری باشیم تا نسبت به مسایلی چون کشمیر حساسیت به خرج دهیم؛ رهبری معظم نسبت به مساله کشمیر به دولت سفارشاتی مطرح کردند؛ اگر ایران ام القری جهان اسلام هم نباشد، در زمینه روابط بین کشورها، این امر پذیرفته شده است که کشورها باید از اهرم های خود در روابط خود استفاده کنند. کدام اهرم و کشوری مثل کشمیر در کنار ایران ایستاده است.

زارعی بیان داشت: اگر هند ببینند که ایران در این منطقه حضور جدی دارد، قطعا در روابطش با ایران شرایط خاصی را لحاظ می کند؛ مگر طرف مقابل ما ملاحظه ما را کرده است که رابطه استراتژیکی با اسرائیل ایجاد کرده است یا دو ماه است از ما نفت نمی خرد؟ اگر واقع بین باشیم باید به مسئله کشمیر با جدید نظر بیاندازیم.

وی افزود:‌ اگر کشمیر، هویت خود را حفظ کرده به واسطه همین قانون 370 است که این قانون توسط هندوها نقض شده است؛ آنها از تجزیه کشمیر سخن می گویند که کلا پارلمان و دولت ایالتی و... را ملغی کنند؛ برداشتن این ماده قانونی به منزله به اقلیت رساندن مسلمانان و خفه کردن کشمیر است.این مسئله نیز صرف کشمیر نیست؛ متاسفانه مسلمانان هند نسبت به مسئله کشمیر بی تفاوت بوده اند؛ ولی توجه ندارند که این مسئله در آینده گریبان مسلمانان هند را خواهد گرفت.

این کارسناس عرصه بین الملل بیان کرد: در دور قبل که کابینه به این حد تند نبود روی مسایل خصوصی مسلمانان دخالت کردند؛ آنها می خواهند که مسایل قضایی مسلمانان نیز با قانون هندی حل و فصل شود. اگر هم به یک مسلمان پستی داده می شود قطعا فقط این مساله صوری است و وی هیچ اختیاری نیست.

وی گفت: متاسفانه در این زمینه به نقش صهیونیست ها کمتر اشاره می شود؛ یکی از تحلیل ها آن است که تحرکات جدید با مشورت صهیونیست ها انجام می شود؛ اگر این قصه با این روند پیش برود در آینده معبد رام در دولت مودی ساخته خواهد شد زیر امروز تند ترین کابینه در هندوستان حاکم است و شرایط برای این کار فراهم است.آیا در این زمینه نباید حرکتی نشان دهیم و صدای این مردم را به گوش مردم برسانیم؛ حق کشمیر این نیست که با این شکل با آنها برخورد کنیم.

زارعی بیان داشت: یک پزشک در آن منطقه اعلام می کند که قرار است بیمار سرطانی خود را درمان کنم، خبری از بیماران خود ندارم و دارویی وجود ندارد که این پزشک را به همین راحتی دستگیر کردند؛ 4 هزار نفر به شکل رسمی در زندان به سر می برد؛ افرادی چون رائول گاندی و عمر عبدالله و... در زندان به سر می برند.

وی افزود:‌ماجرای کشمیر بسیار حساس است ؛ در این زمینه باید حق تعیین سرنوشت مردم کشمیر را در نظر بگیریم؛ باید با هند مشورت کنیم و به او بگوییم که این مسیر به نفع هند نیست؛ نباید در این زمینه در زمین هند یا پاکستان بازی کنیم. باید با تلاش صحیح آلام این مردم را کم کنیم.

حوزه های علمیه مواضع صریحی در این زمینه داشته است

حجت الاسلام والمسلمین  محمد حسن زمانی نیز در این نشست بیان داشت: جمعیت جامو و کشمیر بالغ بر 13 میلیون نفر است، 67 درصد مردم کشمیر مسلمان هستند؛ آغاز ورود اسلام به این منطقه در قرن پنجم است و از 699 هجری شاهد مهاجرت های سنگین سادات بیهقی (سبزواری) و صوفیان و... هستیم که زمینه های حضور اسلام با سبقه اهل بیتی(ع) را فراهم کردند و به همین دلیل زبان فارسی در این منطقه فراگیر شد.

مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه های علمیه گفت: پس از حاکمیت مسلمانان سلسله چک ها 200 سال در این منطقه حاکمیت داشتند که این مساله نقش مهمی در تقویت دین اسلام در منطقه کشمیر داشته است؛ چهره های برجسته ای در آن قرن ها در این منطقه حضور داشتند که از جمله آنها می توان بزرگان علما اشاره کرد که به تبع آنها ایرانی های زیادی نیز همراه آنها وارد این منطقه شدند.

وی با بیان این که انگلیسی  این منطقه را به یک نفر فروخت که بسیار عجیب بود؛ حاکم جدید نیز با قوم خود که دوگراها هستند، 101 سال حکومت کردند افزود: تعبیر مقام معظم رهبری در این زمینه آن است که انگلیسی ها زخمی در این منطقه باقی گذاشتند که هنوز حل نشده است؛ سازمان ملل در قطعنامه 47 خود به مساله همه پرسی اشاره کرد، ولی هنوز انجام انجام نشده است.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی گفت: هند در آن قانون اساسی در سال 1950 بیان کرد که کشمیری ها خود مختار هستند به این معنی که در مسایل دفاعی و مالی تابع مرکزیت هند هستند، ولی در مسایل مدیریت داخلی کشور خود مختار هستند؛ پس حق تعیین سرنوشت از آن مردم کشمیر است، زیرا مدیریت داخلی نیز با خود آنها است.

وی افزود: در زمینه توریسم و مسایل دینی و ارتباط ادیان باید از حق خودمختاری استفاده می کردند، ولی متاسفانه تا کنون جنگ های بسیاری در این منطقه شکل گرفته است. دو اتفاق بد در این ایام رخ داد؛ برخی از هندوها برای ساخت معبد وارد کشمیر شدند که این مساله نیازمند حاکمان کشمیر وجود و قطعا مسلمانان اجازه چنین کاری را ندادند و به همین دلیل درگیری هایی شکل گرفت و سپس نظامیان هند وارد کشمیر شدند و سپس بمباران و محاصره توسط هند انجام شد که قابل پیش بینی نبود.

مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه های علمیه  گفت: لغو قانون خود مختاری پس از 70 سال توسط دولت هند کار بسیار بدی بود که به درگیری ها دامن زد؛ تملک سرزمین ها و دخالت هندوها پس از لغو این قانون آغاز شد و به این خشونت ها منجر شد.اگر دولت هند این ماجرا را حل نکند قطعا در آینده درگیری ها، وسیع تر خواهد بود.

وی افزود: اولین موضع ما، موضع همزیستی مسالمت آمیز بین همه آحاد بشری است زیرا ما طالب جنگ و ناسازگاری بین مسلمانان و دیگر ادیان نیستیم؛ اگر مساله کشمیر را اعلام می کنیم به این معنی نیست که حامی جنگ هستیم بلکه حامی همزیستی مسالمت آمیز بین همه ابنای بشری است که بر اساس آیات قرآن و روایات است.

استاد حوزه علمیه بیان کرد: قرآن می فرماید، نسبت به رابطه امت اسلامی و کافران به آیه « لَّا یَنْهَاکُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِینَ لَمْ یُقَاتِلُوکُمْ فِی الدِّینِ وَلَمْ یُخْرِجُوکُم مِّن دِیَارِکُمْ أَن تَبَرُّوهُمْ وَتُقْسِطُوا إِلَیْهِمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُقْسِطِینَ » عمل کنیم. یعنی وظیفه دارید با غیر مسلمانانی که با شما نمی جنگند و شما را از منطقه خود بیرون نکرده اند باید با نیکی و قسط و عدالت رفتار کنیم و به همین دلیل این نیکی و عدالت را باید برای همه بخواهیم.

وی گفت: امام علی(ع) به مالک اشتر می فرمایند، باید به همه نیکی کردف زیرا مردم دارای کرامت هستند و یا برادر دینی تو هستند و یا برادر خونی از جهت انسان بودن هستند. لذا تعصب های کوری که انجام می شود توسط ما محکوم است؛ چه تعصبی از سوی هندوها انجام شود و یا مسلمانانی که سرناسازگاری با ابنای دیگر بشر داشته باشند از نظر جمهوری اسلامی ایران محکوم است.

مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه های علمیه  اظهارداشت:موضع دوم حوزه نسبت به مظلومان عالم است؛ ما معتقد به وجود دفاع از مظلومین عام است؛ امام ما از حمایت از مستضعفین عالم سخن گفتند و با صراحت از این حمایت سخن گفتند؛ به ویژه اگر مسلمین دچار مشکل شده باشند وارد جریان خواهیم شد.

وی ادامه داد: مساله دیگر، رعایت مواضع دیپلماتیک جمهوری اسلامی با کشورهای منطقه به خصوص هند است؛ رابطه دیپلماتیک ما در منطقه، بر اساس دوستی همراه بوده است؛ مسلمانان و شیعیان در هندوستان، یک ظرفیت استثنایی هستند؛ کتابخانه های بزرگی در هند داریم؛ در حیدر آباد دریایی از اسناد و کتب فارسی داریم که شامل 50 میلیون سند است.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی گفت: علی رغم این روابط خوب، انتظار داریم این دوستی با یکدیگر مانع از احقاق حق و دفاع از مظلومین نشود؛ لذا دوستانه بودن این روابط نباید مانع از آن شود که از سخن حق دفاع نشود؛ انتظار جدی داریم که دولت هند در مقابل حقوق مردم مسلمان مسئولانه رفتار کند.رهبر انقلاب در بیانیه گام دوم بیان کردند که مسئولان باید در اصول و مواضع بنیادین خود متمرکز باشند.

وی افزود: تعاون بین مردم و حوزه ایران و حوزویان و مردم کشمیر در عرصه های مختلف از دیگر مواضع جدی حوزه های علمیه است؛ باید در عرصه های مختلف یاری گر هم باشیم و باید در عرصه های مشتر ک به یاری هم بشتابیم و امیدواریم در آینده روابط گسترده تر و سازنده تری بین ما و مسلمانان کشمیر شکل گیرد. صدور بیانیه از سوی مدیر حوزه های علمیه و تهیه طومار حوزویان از جمله فعالیت هایی بود که در این مدت(7 روز گذشته) از سوی حوزه های علمیه انجام شد.

مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه های علمیه  گفت: طرح موضوع کشمیر در نماز جمعه قم، برگزاری این نشست تخصصی، عرصه و ارایه این مباحثه به رسانه ها و صداوسیما از دیگر اقداماتی است که در این زمینه انجام شده است.مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران و بسیج اساتید و جامعه المصطفی(ص) و... می توانند از مباحث این نشست در برنامه های خود استفاده کنند.

در ادامه این نشست، حاضران در نشست نیز به ارایه مباحث خود پراختند.

رضوی(طلبه کشمیری)

حضرت آیت الله خامنه ای در سخنرانی خود روی مساله نفوذ انگلیس اشاره کردند؛ 20 سال پس از فروش کشمیر، یک افسر انگلیسی وارد کشمیر می شود و مناسبات ناعادلانه مردم را مشاهده کرد، کتابی را به عنوان «کشمیر یک دولت اشتباه» بیان می کند که در مقابل این مردم جنایت آشکار مرتکب شدیم و ظلمی که تمام موازین اخلاقی و متمدنانه را زیر پا گذاشته است.

بیان می شود که انگلیسی ها پشت سر تقسیم شبه قاره بودند؛ انگلیسی ها به دنبال هند تحت سلطه وحود بودند ولی وقتی جبر تقسیم بر آنها تحمیل شد تمام شواهد تاریخی ثابت می کند که در این تقسیم، بزرگترین خسران متوجه مسلمانان شود؛ وقتی خط مرزی در دو طرف هند کشیده و پاکستان و بنگلادش را از هم جدا کرد شرایط خاصی ایجاد کرد.

ایالت های خودمختار این خط مرزی توسط هیئت انگلیسی ها رسم شد که دو ایالت با جمعیت نسبتا مسلمان بنگال و پنجاب را دو تکه کرد که پاکستانی ها در این زمینه بسیار متضرر شدند.

اقبال لاهوری در همان زمان بیان می کند که نگران هستم که ماجرای این منطقه به سان فلسطین شود، این درحالی است که این تاریخ 15 سال پیش از شکل گیری اسراییل است.

کشمیر امروز پس از لغو قانون 370 شرایط دهه 30 فلسطینی ها را دارد؛ مسلمانان امروز بیشترین آمار فقرا و زندانیان و عدم بهره مندی از تحصیلات را دارند.

در این زمینه چاقوی تیزی است که زیر گلوی تمام مسلمانان است؛ از سال 2014 بیان شد که کشمیر را قربانی خواهند کرد؛ نه تنها بند 370 لغو شده است، ایالتی نیز به نام جامو و کشمیر نیز وجود ندارد؛ این ایالت تنها ایالت مسلمان نشین هند بود که هویت اسلامی داشت. هندوستان این منطقه را لغو کرد و این مساله به معنی چالش واقعی علیه مسلمانان است.

دو روز پیش، هندوستان اعلام کرد که 2 میلیون مسلمان بنگالی تبار ایالات آسام، هندی نیستند و باید از این کشور بروند.

پور نوروز:

تشکیل ان جی او ها مساله بسیار مهمی در این زمینه است؛ این ان جی او در سازمان ملل نیز صاحب حق صحبت دارند؛ جوانان فعال حزب الله در عرصه بین الملل باید این ظرفیت را دنبال کنند.

باید این مساله به شکل پیگیرانه در دادگاه های بین المللی مطرح شود. مساله بعدی در زمینه حقوق بشر است؛ یکی از کنوانسیون های ژنو به صراحت به مردم کشمیر حق می دهد که باید از این حق استفاده کنیم.

باید ظرفیت های حقوقی و قانونی را در قالب های مختلف و با حضور اساتید و فضلا و نخبگان کشورهای اسلامی دنبال کنیم؛ حوزه ما باید امتیاز ویژه ای را به مقالاتی که در این عرصه نوشته می شود در نظر بگیرند.

حجت الاسلام وحدتی:

روایت مشهوری از امام علی(ع) در ماجرای کنده شدن خلخال از پای یک دختر یهودی بیان شده است؛ در اینجا، امام علی(ع) از عدم مقاومت مردم شکایت دارند؛ نباید نگاه صرف دیپلماتیک را سدی برای فعالیت های انقلابی خود داشته باشیم.

حجت الاسلام شریعت:

زمانی که مقام معظم رهبری فرمودند که اسراییل 25 سال آینده را نخواهد دید، این مساله در واقع یک آینده نگری دقیق بود و تصورمی شود که قطعا بیش از ما ،اسراییلی ها چنین امریرا وارد کردند و به همین دلیل طرح هایی را برای آینده در نظر گرفته است که به نابودی خود منجر می شود و متاسفانه این جریان در حال پخش به مناطق دیگری از جمله کشمیر است.

نباید صرفا به بحث کشمیر به شکل موردی پردازیم بلکه باید به جایگاه مسلمانان دنیا در 50 سال آینده نیز نگاه بیاندازیم و برای آن بنرامه ریزی داشته باشیم.

حجت الاسلام علیزاده:

این جلسه باید به یک سری اقدامات عملی باشد؛ پیشنهاداتی در این جلسه مطرح شد که امیدواریم پیگیری اموری که در این جلسه نیز مطرح شد مشخص باشد.

در این زمینه باید ارتباطاتی با وزارت خارجه و سپاه قدس و فعالان این عرصه ایجاد شود تا مشخص شود که چه موضعی را می توانیم در این عرصه داشته باشیم.

حوزه علمیه قم مباحث خود را به عنوان مطالبات جدی انجام داده است و به همین دلیل از هر ارگانی که در این زمینه فعال هست می خواهیم مشکلات را حل کند.گاهی اوقات می توانیم از ظرفیت های فرهنگی و حتی دیپلماسی برای حل مشکلات مردم کشمیر و... استفاده کنیم.
انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdcevf8v.jh8zzi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما