جمعه ۱۵ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۳۹
کد مطلب : 81825
منبع : خبرگزاری فارس

مجلس در تصویب قانون جدید بانکداری عجله نکند

قم نيوز : عضو شورای سیاستگذاری مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه‌های علمیه عبادی با اشاره به تدوین طرح جدید برای نظام بانکی گفت: از مجلس به عنوان امر به معروف خواهش می کنیم که در تصویب طرح جدید عجله نکند و آن را در اختیار کارشناسان فقه اقتصادی قرار داده تا بررسی شود.
مجلس در تصویب قانون جدید بانکداری عجله نکند
مجلس در تصویب قانون جدید بانکداری عجله نکند
به گزارش قم نیوز حجت الاسلام عبادی ظهر امروز در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه قم در مصلای قدس این شهر برگزار شد با بیان اینکه طرح بانکداری جدید با وجود مزیت‌ها به عنوان یک قانون جدید نمی‌تواند سکاندار نظام بانکی آینده کشور باشد اظهار کرد: مذاکراتی انجام شده تا بتوانیم مشکلات این طرح را رفع کنیم و اگر این اشکالات رفع نشود سیستم بانکی همچنان دچار مشکل خواهد شد.

وی افزود: در تصویب این قانون نباید تعجیل شود و نمایندگان بخاطر اینکه دوره مجلس در حال اتمام است عجله کنند تا تصویب شود و ما تعهدی برای توجه به مبانی شرعی و دینی در این قانون ندیدیم.

عضو شورای سیاستگذاری مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه‌های علمیه با اشاره به ایرادات قانون فعلی بانکداری گفت: قاعدتا طرح جدید نباید این مشکلات را داشته باشد؛ اوایل انقلاب با توجه به اینکه دانش کافی نبود نظام بانکی طراحی شد که اگرچه عقود شرعی در آنها دیده شد ولی لوازم و تعهدات آن پیش بینی نشد.

وی ادامه داد: در قاعده مضاربه‌ای که در نظام فعلی بانکی اجرا می‌شود سود بدون قید و شرط از وام گیرنده دریافت شده در حالی که در مضاربه اسلامی بانک شریک سود حاصل از وام است.

عبادی اضافه کرد: قانون عملیات فعلی نظام کنترلی ندارد که عقود طبق قاعده در جای پیش بینی شده هزینه شود؛ با این شکل پرداخت بدون کنترل در صورتی که پول در جایی غیر هزینه شود سود حاصل و پول بانک حرام خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه امروز مشاهده می شود مضاربه داده شده و کشور دچار تحریم شده و تاجر نمی‌تواند فلان دستگاه را وارد کشور کند و سود برایش حاصل شود ولی بانک سودش را مطالبه می‌کند خاطرنشان کرد: خطاب صحبت ما کارمندان یا مدیران بانک‌ها نیستند بلکه مجموعه نظام بانکی کشور روی صحبت هستند. در ساختار بانک مرکزی و قانون بانکداری نظامات کنترلی و مبانی شرعی بودن معاملات دیده نشده است.

عضو شورای سیاستگذاری مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه‌های علمیه بیان کرد: در قانون جدید باید این مسایل دیده شود؛ در قانون عملیات بانکی سال ٦٢ پیوست فرهنگی وجود نداشت که وظیفه حوزه، دانشگاه، رسانه ملی و... برای آموزش مردم مشخص شود.

وی ادامه داد: در قانون فعلی هم چنین پیوستی دیده نشده است؛ نه نظامات کنترلی پیش بینی شده نه نظامات آموزشی و فرهنگی تدبیر شده و با این وضع همان مشکلات قبل ادامه خواهد یافت.

عبادی تصریح کرد: بانگ هشدار مراجع تقلید در خصوص نظام بانکی بیش از هشداری بود که میرزای شیرازی در تحریم تنباکو داد در حالی که در این فتوا حتی در عمارت شاه هم قلیان‌ها را شکستند اما امروز در برابر فتوای مراجع چه اقدامی شد؟

وی با اشاره به تاکید رهبری برای عدم بنگاه داری بانک‌ها افزود: بانک حق ندارد کار اقتصادی مستقیم انجام دهد و در قانون جدید این بنگاه داری ممنوع نشده است و حتی به بانک‌ها اجازه داده شده خرید و فروش ارز و فلزات، سرمایه گذاری در بنگاه‌ها و... انجام دهند. چطور بخش خصوصی می تواند با بانک با آن همه سرمایه رقابت کند.

عضو شورای سیاستگذاری مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه‌های علمیه گفت: اقتصاد مقاومتی فقط این نیست که ظرفیت اقتصادی روستاها را مشخص کنیم بلکه اقتصاد مقاومتی یعنی نظام اقتصادی کشور هماهنگ و طبق یک مدل کار کنند و طرح جدید هیچ مناسبتی با اقتصاد مقاومتی ندارد و حتی مانع اقتصاد مقاومتی هم هست.

عبادی خاطرنشان کرد: از مجلس به عنوان امر به معروف خواهش می کنیم که در تصویب طرح جدید عجله نکند و آن را در اختیار کارشناسان فقه اقتصادی قرار داده تا بررسی شود و مدل جدیدی در قانون عملیات بانکی بدون ربا اجرایی شود.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcdkj0j.yt0fx6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما