پنجشنبه ۲۱ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۲۰:۴۵
کد مطلب : 82003
منبع : خبرگزاری حوزه نیوز
عضو هیئت رئیسه مجمع عمومی جامعه مدرسین:

نهضت فرهنگی و سیاسی امام سجاد(ع)، طاغوت اُموی را رسوا کرد

قم نيوز : عضو هیئت رئیسه مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: نهضت فرهنگی و سیاسی امام سجاد(ع)، طاغوت اُموی را رسوا کرد و باعث ماندگاری پیام راستین نهضت عاشورا شد.
نهضت فرهنگی و سیاسی امام سجاد(ع)، طاغوت اُموی را رسوا کرد
نهضت فرهنگی و سیاسی امام سجاد(ع)، طاغوت اُموی را رسوا کرد
به گزارش قم نیوز حجت الاسلام مهدی سلیمانی تبار ضمن تسلیت فرارسیدن دوازدهم محرم، سالروز شهادت مظلومانه امام زین العابدین(ع) اظهار داشت: در بین سایر ائمه اطهار(ع)، حضرت سجاد(ع) به شکل معجزه آسا و رمزآلودی و البته به خواست خدای متعال، جانشان در آن شرایط سخت پس از شهادت سیدالشهدا(ع) حفظ شد و ایشان به عنوان یکی از حاضرین صحنه کربلا، اگر در همان جا به شهادت می رسیدند، نسل امامت قطع می شد اما خواست و مشیت الهی بر این قرار گرفت که ایشان زنده بمانند و از نسل ایشان هشت امام دیگر برای هدایت امت بیایند.

وی افزود: حقیقتاً نقش ایشان در ادامه نهضت کربلا بسیار مهم و تأثیرگذار است و پس از ایشان، جریان هدایت الهی استمرار یافت و پیام نهضت خونین عاشورا به دست ما و همه تاریخ رسید.

دبیر تشکل اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم همچنین گفت: در جریان کربلا، طاغوت یزیدی با همه هیمنه خود به میدان آمده بود که شریعت رسول خدا را دچار انحراف کرده و آن را به خدمت اهداف خود درآورد اما پس از شهادت اباعبدالله الحسین(ع) و به جهت روشنگری های امام سجاد(ع) و عمه بزرگوارشان حضرت زینب کبری(س)، یزید و یزیدیان به اهداف شوم خود دست نیافته و رسوای عالم شدند.

وی بیان داشت: اُمویان گرچه به ظاهر شعار اسلامی می دادند اما به سبک و سیاق خود جامعه را مدیریت می کردند و به خاطر نوع سیاست ورزی آن ها تنها نامی از دین باقی مانده بود و به همین جهت اگر نهضت عاشورا و نقش مهم امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) نمی بود، حاکمیت حق ماندگار نمی شد.

معاون بسیج اساتید و نخبگان حوزه علمیه قم ادامه داد: امام حسین(ع)، جان خود و یاران باوفایش را فدای ماندگاری دین خدا و شریعت محمدی(ص) کرد و اگر نهضت حسینی نبود، نامی از دین و پیامبر(ص) باقی نمی ماند.

وی گفت: پس از سیدالشهدا(ع)، حفظ اسلام و استمرار آن به برکت نهضت فرهنگی و سیاسی امام سجاد(ع) بود که در شرایط بسیار خفقان آور این رسالت را به خوبی انجام دادند؛ در واقع حضرت با گریه و انابه و مناجات، منطق اسلام و اهل بیت(ع) را به همه نشان دادند و این در حالی بود که فعالیت سیدالساجدین(ع) نه از سنخ قیام بود و نه صلح ولی با این حال حضرت به خوبی به همه تکالیف الهی خویش در مقام هدایت جامعه عمل نمودند.

حجت الاسلام و المسلمین سلیمانی تبار همچنین افزود: خطبه روشنگرانه حضرت در کوفه و شام باعث شد که دروغ گویی و نفاق دستگاه یزید بر همگان روشن شود و مردم ناآگاه بدانند که چه کسی فرزند رسول خدا و میراث دار اوست و چه کسی هیچ نسبتی با دین و دیانت ندارد و به عنوان فردی بوزینه باز و شهوت ران و فاسد در راس دستگاه خلافت نشسته است.

وی گفت: هنر امام سجاد(ع) این بود که در بدترین و سخت ترین شرایط قهرآمیز با روش نرم و به صورت کاملاً فرهنگی و البته به طور غیرمحسوس سیاسی، دستاوردهای نهضت حسینی را حفظ و منتشر کردند و به تعبیر بزرگان ما حتی نقش آفرینی حضرت زینب (س) نیز در سایه هدایت های ولی خدا یعنی امام سجاد (ع) صورت گرفت که این نکته بسیار مهمی است.

این محقق و پژوهشگر حوزوی همچنین ابراز داشت: حضرت در برخورد با سیاست های خبیثانه دستگاه طاغوت اُموی، دو هدف بسیار مهم و کلیدی را دنبال می کردند که شامل تبیین و ترویج مبانی فکری و اعتقادی اسلام ناب محمدی(ص) و شیعه علوی و نیز نجات اخلاقی و مذهبی جامعه اسلامی از انحطاط و تباهی از طریق تعمیق معنویت و بصیرت و نیز بهره گیری از ظرفیت عظیم دعا و مناجات می شد.

وی افزود: همچنین نباید تلاش های خستگی ناپذیر امام سجاد(ع) در برملاکردن و مقابله با مفاسد سیاسی، اخلاقی و اقتصادی اُمویان و مفسدان جامعه غافل شد چه آن که به هر حال مبارزه با فساد در هر شکل آن تکلیف و وظیفه هر انسان مصلح و متعهد و مسلمانی است و حضرت سجاد(ع) به عنوان امام و رهبر جامعه، در ادای این تکلیف، نقش اساسی و محوری را برعهده داشتند.

عضو هیئت رئیسه مجمع عمومی جامعه مدرسین همچنین با اشاره به این که مطالعه تاریخ زندگانی و امامت حضرت سجاد(ع) و توجه به دوره های تاریخی مصادف با این ایام حاوی مطالب بسیار آموزنده تاریخی است، اضافه کرد: انسان در عمق ادعیه حضرت که بنگرد هم متوجه می شود که ایشان آگاهانه سبک زندگی و روش خاصی را انتخاب نمودند که در عین حال که ظاهراً مسالمت آمیز است اما افراد را مهیای نقش آفرینی برای دوره های بعدی در راستای تقابل جبهه حق و باطل می کرد، اما با این وجود باید به فرمایشات گهربار زین العابدین(ع) در مسایل اخلاقی و تربیتی نیز توجه کرد که برای امروز ما نیز بسیار ارزشمند و پرکاربرد است.

وی در خاتمه گفت: کتاب شریف صحیفه سجادیه که بعد از قرآن و نهج البلاغه والاترین مضامین را دارد، الگوی بسیار ارزشمندی است برای همه جویندگان طریق حق و حقیقت که امروز به خصوص باید از سوی اساتید و محققان به طور خاص مورد توجه و تحلیل قرار گیرد.
انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdcc1xq4.2bqix8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما