يکشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۲۱:۰۹
کد مطلب : 82076
منبع : خبرگزاری حوزه نیوز
جامعه مدرسین حوزه علمیه قم:

تقویت اعتقاد به آرمان‌های انقلاب وظیفه سنگین حوزه‌های علمیه است

قم نيوز : جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در بیانیه‌ای ضمن گرامیداشت آغاز سال تحصیلی جدید حوزه گفت: تقویت اعتقاد به آرمان‌های انقلاب از نقش‌ها و وظایف سنگین حوزه‌های علمیه است.
جامعه مدرسین حوزه علمیه قم: تقویت اعتقاد به آرمان‌های انقلاب وظیفه سنگین حوزه‌های علمیه است
جامعه مدرسین حوزه علمیه قم: تقویت اعتقاد به آرمان‌های انقلاب وظیفه سنگین حوزه‌های علمیه است
به گزارش قم نیوز جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در بیانیه‌ای به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید حوزه‌های علمیه نکاتی را در این رابطه یادآور شد.

در بیانیه این نهاد حوزوی آمده است: پس از پیروزی انقلاب اسلامی به برکت هدایت‌های داهیانه امام عزیز(ره) و تاکیدات رهبری معظم انقلاب، حوزه‌های علمیه در همه عرصه‌های علمی، معرفتی، سیاسی، اجتماعی، پژوهشی، آموزشی و فرهنگی تبلیغی با رشد کمی و کیفی روبه‌رو شده است.

حوزه‌ها، در شهر‌ها و استان‌های مختلف منشأ اثر شده‌اند و در بُعد بین‌المللی نیز خدمات گسترده‌ای از حوزه‌های علمیه در ترویج معارف دینی صادرشده است. افزایش اقبال دنیای اسلام و دیگر جوامع به معارف و موضوعات دینی نشان می‌دهد، طلاب، فضلا، اساتید و مدیران حوزه‌های علمیه باید با شناخت دقیق این واقعیت، برای حرکت در مسیر علم و نهضت علمی به مجاهدت و قیام لله بپردازند و در خط مقدم تأمین نیازهای فکری جامعه حرکت نموده و پاسخگو باشند.

در ادامه این بیانیه آمده است: وظیفه حوزه استحکام بخشیدن به مبانی دینی و در عین‌حال صیانت از انقلابی ماندن حوزه و پاسداری از نظام، انقلاب و ارزش‌های اسلامی است. در این راستا شناخت نیازها در عرصه‌های مختلف، زمینه هر چه دینی‌تر شدن برنامه‌ها و رویکردها در نظام اسلامی را فراهم خواهد کرد و این‌یک وظیفه اختصاصی و فنی حوزه‌های علمیه است. لذا مدیران حوزه در تلاش‌اند با سیاست‌گذاری و جهت‌دهی به‌نظام اداره حوزه‌های علمیه، گنجینه عظیم حوزه را همواره در سطح شایسته‌ای از بهره‌دهی برای اسلام و مسلمین حفظ کنند.

در بخش دیگری از این بیانیه تصریح‌ شده است: مراجع معظم تقلید دامت برکاتهم پشتوانه‌های علمی و معنوی ارزشمند حوزه‌ها هستند و میراث گران‌بهایی از روش‌ها، تجربه‌ها و اندوخته‌های علمی دارند که توجه به رهنمودها و توصیه‌های این بزرگان و تلاش مجدانه و مجتهدانه فضلای جوان و روشنفکر برای کسب فیوض بیشتر از ایشان، همت بلند و دل گرم و پرامید طلاب عزیز را پویاتر خواهد کرد. باید با جدیت در علم‌آموزی و تحصیل و کاستن از تعطیلات دروس، سیره علمای سلف در پرچم‌داری تولید علم، توحید و عدالت دنبال شود و حوزه‌های علمیه لحظه‌ای از قیام و حرکت بازنایستند.

در ادامه این بیانیه با تأکید بر اینکه قداست روحانیت در تلبس به لباس تقوا، پارسایی و قناعت همراه با عزت‌نفس و اخلاص است تصریح‌شده است: خروج از زی طلبگی و قدرت‌طلبی شأن و منش طلبگی را دچار آسیب می‌کند. حوزه‌های علمیه در خود بزرگانی داشته و دارد که معلمین بزرگ اخلاق و عرفان و سرچشمه فیوضات معنوی‌اند و خوشبختانه امروز نیز روحانیت اهل معنا، اهل طهارت روح و معنویت با دلی نورانی و مصفا، راهنمای اندیشه و عمل مردم است.

در این بیانیه آمده است: از شروط اساسی برای تحقق حوزه انقلابی، نظم و انضباط و پرهیز از آلودگی در هرج‌ومرج و آشفتگی در سلیقه‌های مختلف و متضاد است. باید علم‌آموزی را در بستری از تحول‌خواهی سالم دنبال کرد و از خودسری و حرکت‌های غیرعلمی و غیرمنطقی که‌ترمیم و اصلاح ساختارها را مخدوش می‌کند اجتناب کرد. اگرچه با هماهنگی و هم‌فکری با مجموعه‌های مدیریتی می‌توان از تضعیف حوزه جلوگیری کرد و راه رشد و پویایی حوزه‌ها در سطح مطلوب را هموار کرد. شورای عالی و مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه عزم و برنامه‌ای جدی برای پیشرفت و تعالی دارند تا حوزه محور راهبری معنویت و فکر دینی باشد. شورای عالی حوزه علمیه، در زمینه تنظیم جهت‌گیری‌ها و اهداف به‌سوی حوزه انقلابی گام‌های مؤثری برداشته است و در راه پیشبرد و تعالی نظام آموزشی، اخلاقی، تربیتی، تبلیغی و فرهنگی، طرح‌ها و برنامه‌هایی را تدوین نموده و حرکت‌های نوینی نیز در زمینه سامان گیری و آسیب‌شناسی مسائل کلان حوزه انجام داده و همچنان نیازمند کمک و یاری طلاب و نخبگان در این مسیر است.

در این بیانیه با تأکید بر اینکه در تهاجم گسترده فرهنگی دشمن، قلب‌ها و اندیشه‌ها آماج هجوم انحراف‌ها، بدعت‌ها و منکرهاست و بازگرداندن آسیب دیدگان جنگ فرهنگی دشمن، به خط صحیح و درست اسلامی و تقویت اعتقاد به آرمان‌های انقلاب از نقش‌ها و وظایف سنگین حوزه‌های علمیه است تصریح‌شده است: باید طلاب علوم اسلامی مجهز به سلاح علم و تقوا، وارد کارزار ترویج و توسعه اخلاق و ارزش‌های ناب اسلامی شوند. کسب بصیرت و قدرت تحلیل از ضروریات عمل انقلابی است. طلاب جوان باید انقلاب اسلامی را درست بشناسند و با مبانی نظری انقلاب عمیقاً آشنا شوند. سلوک در راه ولایت و توجه ویژه به منویات مقام معظم رهبری«مدظله‌العالی» و هدایت‌های مراجع عظام تقلید«دامت برکاتهم» حوزه‌های علمیه را «کالجبل الرّاسخ لا تحرّکه العواصف» قرار خواهد داد و همت‌ها را بلند و حرکت‌ها را استوار خواهد کرد.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdccexq4.2bqim8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما