يکشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۲۲:۳۲
کد مطلب : 82078
منبع : خبرگزاری حوزه نیوز

حجت‌الاسلام ضیایی: شناخت و تطبیق شمر و یزید امروزی وظیفه همگانی است

قم نيوز : خطیب حوزوی گفت : امروز تطبیق شمر و یزید وظیفه همگان است و اگر کسی به مقام تطبیق نرسید کربلا و عاشورا و عزاداری‌های وی ابتر است.
شناخت و تطبیق شمر و یزید امروزی وظیفه همگانی است
شناخت و تطبیق شمر و یزید امروزی وظیفه همگانی است
به گزارش قم نیوز حجت‌الاسلام سید بهاءالدین ضیایی شامگاه جمعه در سومین و آخرین شب از مراسم عزاداری هیئت هنر و رسانه که در مجتمع آموزشی تربیتی هدایت قم برگزار شد، با ذکر این مطلب که قرآن کریم کتاب ذکر است، گفت: قرآن کریم ذکری است که انبیای الهی برای تبیین آن نازل شدند و زندگی انسان ها را از  حیات حیوانی به حیات الهی مبدل کردند.

وی افزود: انسان ها با فطرت خویش هم پیمانی و آوایی دارند و هرگاه فطرت از آنها چیزی را طلب کند به همان سمت می روند؛ انسان ها در فطرت خود که خداوند آن را ساخته، به سمت مهمترین چیزها حرکت می کنند.

استاد حوزه، با ذکر این مطلب که نماز، وضعیت انسان را مشخص می‌کند، تصریح کرد: این سخن به این معنی است که نماز مشخص می کند که انسان در چه شرایطی قرار دارد.

این استاد و پژوهشگر قرآنی گفت: قرآن کریم به دو خسارت مهمی که همیشه انسان از آن ضربه می خورد اشاره می کند که شامل دو خسارت نفس و عمل است.

وی با اشاره به اهمیت رسیدن انسان به مقام حضور در این دنیا تصریح کرد: رسیدن به مقام حضور یکی از مهمترین رسالت های مومنان است؛ از همین روی حادثه کربلا از مراتبی است که انسان باید خود را در آن ساحت به مقام حضور برساند.

استادحوزه با اشاره به نقلی از آیت الله بهجت در خصوص شمر، گفت: ایشان بیان کردند که آنچه در شمر بن ذی‌الجوشن در صحرای کربلا بالفعل بود بالقوه‌اش در برخی افراد وجود دارد و به همین دلیل نباید از پرداختن و توجه به نفس خود غافل شویم.

حجت‌الاسلام والمسلمین ضیایی یادآورشد: برائت در اصطلاح کلامی به معنای رهایی و در فقه به معنای پاکی است، اینکه گفته می‌شود که رگ گردن را متورم کرده و شمر را لعن کنیم بسیار خوب است ولی اگر برخی از خصوصیات شمر را داشته باشیم و وی را لعن کنیم خود را لعن کرده‌ایم.

استاد حوزه علمیه با تأکید بر اینکه باید به شیوه‌ای زندگی کنیم که خصوصیات و ویژگی‌های ما مورد رضایت الهی باشد، تصریح کرد:پس‌ازاینکه به مقام حضور رسیدیم مقامی به‌عنوان تطبیق است،شهید مطهری فرمود که باید شمر زمانه‌ات را بشناسی و امروز تطبیق شمر و یزید وظیفه همگان است و اگر کسی به مقام تطبیق نرسید کربلا و عاشورا و عزاداری‌های وی ابتر است.

حجت‌الاسلام والمسلمین ضیایی بیان کرد:سال 40 که امیرالمؤمنین به شهادت رسیدند زینب کبری(س) به همراه امام حسن(ع) و امام حسین(ع) به کوفه برگشتند و درب و دیوار کوفه برای حضرت زینب(س) آشنا است، حضور مجدد زینب کبری(س) در کوفه پس از 20 سال بسیار سخت و سنگین است.

وی اظهارکرد: جامعه اسلامی نسبت به عاشورا رسالت و وظیفه مهمی را بر عهده‌ دارد، به‌خصوص کسانی که از زبان رساتر و ظرافت بیشتری برخوردار هستند رسالت آن‌ها نسبت به نهضت عاشورا و واقعه کربلا بیشتر است.

استاد حوزه علمیه با اشاره به مصادیق مقام حضور یادآورشد: از جمله مصادیق مقام حضور آن است که باید تلاش کند تا حجاب‌های مانع و فاصله بین امام برداشته شود؛ در این زمینه نقلی از امیرالمؤمنین(ع) وجود دارد که ایشان فرمودند، بین امام و مأموم هیچ فاصله‌ای وجود ندارد و مانع زمینی و زمانی نیز وجود ندارد.
انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdcev78v.jh8wfi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما