شنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۱۲
کد مطلب : 82753
منبع : خبرگزاری تسنیم

دستور از پایتخت رسید؛ غده سرطانی گاز LPG از قم جمع‌آوری شود

قم نيوز : در کارگروه ساماندهی مشاغل و اصناف مزاحم شهری، خبر از خروج آهن‌فروشان قم و استقرار در شهرک صنوف و دستور پایتخت مبنی بر خاتمه دادن به فعالیت مراکز غیرمجاز شارژ سیلندرهای گاز مایع داده شد.
دستور از پایتخت رسید؛ غده سرطانی گاز LPG از قم جمع‌آوری شود
دستور از پایتخت رسید؛ غده سرطانی گاز LPG از قم جمع‌آوری شود
به گزارش قم نیوز آیین‌نامه ساماندهی مشاغل و اصناف مزاحم شهری مصوب مهرماه 1396 در هیئت‌وزیران با استناد به اصل یک‌صد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و در اجرای بند 20 ماده 55 (اصلاحی قانون شهرداری ـ مصوب 1345) شهرداری‌ها را موظف به رفع مزاحمت مشاغل و اصناف مزاحم متناسب با وضعیت فعالیت، مکان استقرار و ماهیت شغلی آن‌ها می‌داند.

این آیین‌نامه همچنین تصریح می‌کند که نسبت به صدور حکم انتقال، جابجایی یا رفع مزاحمت از طریق اصلاح فرآیند کار، تغییر فعالیت یا نوسازی مشاغل و اصناف مزاحم، شهرداری‌ها باید اقدام نمایند و در صورت عدم اجرای حکم شهرداری توسط صاحبان مشاغل یا اصناف مذکور، شهرداری موظف است نسبت به تعطیلی آن‌ها مطابق مفاد بند 20 ماده 55 قانون شهرداری اقدام کند.

بر مبنای ماده 6 این آیین‌نامه به‌منظور هدایت و نظارت بر اجرای این تصویب‌نامه، کارگروه ملی با مسئولیت وزارت کشور و عضویت وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت، راه و شهرسازی، جهاد کشاورزی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان حفاظت محیط‌زیست، شهرداری تهران و اتاق اصناف ایران تشکیل می‌شود.

کارگروه‌های محلی متناظر در مرکز هر شهرستان با عضویت واحدهای متناظر و شهرداری مربوط با مسئولیت فرماندار تشکیل می‌شود.

نهمین کارگروه مشاغل مزاحم شهرستان قم نیز با حضور مرتضی حیدری فرماندار، سید امیر سامع معاون خدمات شهری و امور اجتماعی شهرداری و مدیران دستگاه‌های اجرایی استان و شهرداری قم در سالن جلسات فرمانداری تشکیل شد.

توزیع سیلندر گاز مایع 11 لیتر بر اساس خانوارهای نفت‌سوز

نماینده شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی استان قم در این جلسه در خصوص پخش سیلندر گاز غیرمجاز با اشاره به شناسایی حدود 17 محل شارژ غیرمجاز و اعلام آن‌ها به فرمانداری و نیروی انتظامی جهت اخطار و جمع‌آوری شارژ سیلندرهای غیرمجاز طبق دستور دادستان،‌ اظهار داشت: ورود سیلندرها به استان از استان‌های هم‌جوار ممنوع است و این‌ها به‌صورت غیرمجاز می‌آید که در این خصوص شرکت ملی پخش با استان هم‌جوار مکاتبات لازم را انجام طی دو فقره داده است.

وی ادامه داد: با توجه به جلسه‌ای که اداره استاندارد برقرار کرد و نمایندگان فرمانداری و استانداری حضور داشتند، مکاتبه شد که از ورود هرگونه سیلندر از استان‌های هم‌جوار به استان قم خودداری شود. آخرین تصمیم‌گیری‌هایی که در ستاد توزیع تهران صورت گرفت نیز قرار شد توزیع سیلندر گاز مایع 11 لیتر بر اساس خانوارهای نفت‌سوز انجام شود.

این مقام مسئول بابیان اینکه قرار شد مصارف واقعی گاز مایع را بر مبنای نفت‌سوز مشخص کنیم تا مستقیماً شرکت‌های موضع، طبق سهمیه‌ای که تعیین می‌شود از ناحیه و منطقه قم خریداری کنند، افزود: باید از ورود فرآورده گاز مایع به‌عنوان فرآورده یارانه‌ای از ورودی شهر بدون بارنامه جلوگیری شود.

دستور دادند غده سرطانی گاز LPG از قم برداشته شود

وی تصریح کرد: در آخرین مصوبه قرار شد متولیان صدور مجوز برای نمایندگی‌ها با شرکت‌های عامل هماهنگ شوند که مجوز شارژ ندهند و فقط مجوز خریدوفروش سیلندر گاز 11 کیلویی بدهند و این‌ها حق ندارند شارژ سیلندر دو کیلویی انجام دهند. هرگونه شارژ سیلندر 11 کیلویی و شارژ خودروها غیرمجاز است.

کارشناس شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی استان قم با تأکید بر اینکه استان قم شهر سبز است و 95 درصد گاز کشی دارد، گفت: ما مصرف 1000 تن گاز LPG در استان نداریم و تهران هم دستور دادند این غده سرطانی از قم برداشته شود.

سید امیر سامع در این جلسه با اشاره به اینکه در صورت‌جلسه آمده بود که شهرداری در دو مرحله 20 مورد از واحدهای غیرمجاز را پلمپ کند، گفت: 18 مورد پلمپ انجام دادیم اما حدود بیش از 40 واحد هنوز فعال است و سؤال این است که این‌ها از کدام مبدأ سیلندر 11 کیلویی و یا بیشتر را به‌دست می‌آورند؟

معاون خدمات شهری و امور اجتماعی شهرداری قم، اضافه کرد: اگر ما بتوانیم این را جلوگیری کنیم و واحد مجوز دار و غیرمجوزدار مشخص شود در مرحله بعد می‌توان از رسیدن کپسول جهت شارژ به هردو جلوگیری کرد و آن‌ها بتوانند فقط عامل توزیع شوند. اما متأسفانه این اتفاق نیفتاده و از این 18 مورد، یکی از کسانی است که در جاده اراک دچار حادثه شد و این در حالی است که واحد مذکور پیش‌ازاین پلمپ شده بود اما با جابجایی که صورت داده، در جای دیگر این کار را انجام می‌دهد.

وی بابیان اینکه خواهش ما جلوگیری از سرچشمه و عدم اجازه ورود سیلندر 11 کیلویی و بیشتر به‌دست این افراد است،‌ خاطرنشان کرد: قاعدتاً ما باید غائله را برعکس کنیم. یعنی به نظرم به هیچ‌کدام کپسول ندهیم مگر اینکه یا اصناف و آتش‌نشانی تأیید کنند که این واحد رفتار غیرقانونی ندارد که الآن در آن 40 واحد این کار صورت نمی‌گیرد.

850 حریق سیلندرهای گاز در قم

سامع از وجود 45 واحد در منطقه 1 و 18 واحد در منطقه 2 قم و 24 واحد در منطقه 6 خبر داد که با 10 واحد از آن‌ها برخورد شده است و افزود: تعدادی جدید در خیابان اراک احداث‌شده است که البته دستورالعمل و مانور آتش‌نشانی را برای این‌ها داشتیم اما بااین‌وجود، شاهد 17 حریق در مراکز پر کردن و 850 حریق در خصوص سیلندرهای گاز در قم بودیم.

فرماندار قم نیز در این جلسه با اشاره به اینکه 42 واحد غیرمجاز تاکنون شناسایی‌شده است،‌ تأکید کرد: تا جلسه بعد 20 مورد از این‌ها باید پلمپ شود و باید مشخص شود این‌ها از کجا گاز می‌گیرند.

مرتضی حیدری با انتقاد از وجود 4 مجوز برای یک نفر، تصریح کرد: اگر دلیلی برای پلمپ داریم باید پلمپ کنیم. وگرنه واضح است که یک واحد مجوز دار به غیرمجازی‌ها سیلندر می‌رساند.

وی بابیان اینکه گزارش‌ها نشان می‌دهد اکثر ورودی سیلندرها به قم با پلاک 47 است، افزود: ورود گاز مایع بدون مجوز باید متوقف شود و پلیس‌راه باید از ورود هرگونه سیلندر بدون بارنامه جلوگیری کند.

ورود هر نوع سیلندر به استان ممنوع است

فرماندار قم ادامه داد: کامیون‌های فاقد بارنامه از بوتان گاز و درسا گاز و فرگاز جهت ورود سیلندر 11 کیلویی و بیشتر حق ورود به قم ندارند و باید با مبدأ هماهنگی شود تا به این 42 واحد کپسول ندهند. ازاین‌پس ورود هر نوع سیلندر به استان ممنوع و فقط به‌صورت بالک مجاز است.

وی یادآور شد: تراکم جمعیتی قم موجب بروز فاجعه در این زمینه می‌شود و با هیچ‌کس در این زمینه نباید مدارا کرد. نیروی انتظامی،‌ شهرداری، راهور، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی و پلیس‌راه باید طبق مقررات و مصوبات از این پس با خاطیان برخورد کنند.

حیدری با اشاره به گزارش خریدوفروش بدون‌مجوز در برخی واحدهای صنفی، خواستار تشکیل یک تیم عملیاتی با حضور نمایندگان تام‌الاختیار سازمان آتش‌نشانی شد تا به‌طور مستمر بازرسی به عمل آورند و نسبت به پلمپ هرگونه توزیع بدون مجوز و استاندارد، وفق مقررات اقدام کنند.

فرماندار قم با تصریح بر اینکه در سراسر ایران جایگاه آل پی جی نداریم و تمام تبدیل به جایگاه سیان جی شدند، تأکید کرد: در مورد خودروهای سیار ‌نیز با توجه به صورت‌جلسه قبلی، مقرر شده است تا اداره کل تخلفات شهری شهرداری برای این واحدها تشکیل پرونده دهد و با همکاری پلیس راهور برخورد کنند. هیچ نمایندگی در هیچ‌جا حق شارژ سیلندر ندارد.

انتقال 98 واحد از آهن‌فروشان به شهرک صنوف

در ادامه این جلسه علیرضا مظفری با اشاره به انتقال 98 واحد از آهن‌فروشان سطح شهر قم به شهرک صنوف، اظهار داشت: 15 مورد دیگر نیز در دست اقدام است و دیگر در سطح شهر آهن‌فروش عمده وجود ندارد.

مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار و ساماندهی مشاغل شهرداری قم با بیان اینکه شهرک صنوف به شهرک صنف ساختمان تغییر نام داده است،‌ اضافه کرد: بیش از 100 آهن‌فروش پروانه‌دار و بدون پروانه از سطح شهر حذف شده‌اند و تعدادی دروپنحره‌ساز باقی مانده که در فاز دوم قرار دارند.

مظفری خواستار ممنوعیت ورود تریلر آهن به قم شد و با تأکید بر وجود 300 محل عرضه در شهرک صنف ساختمان، افزود: 100 مورد منتقل شده‌اند و شاهد تغییر در بافت خیابان 20 متری مطهری هستیم.

وی با انتقاد از وضعیت خطرناک ورودی جاده قدیم تهران قم که باید تدبیری برای تریلر و نیسان شود، توضیح داد: در گذشته حمل تیرآهن و میلگرد استاندارد خاصی داشت که موضوع اسکورت منتفی شده است و باید برای این موضوع فکری شود.

مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار و ساماندهی مشاغل شهرداری قم همچنین نسبت به وضعیت آسفالت مسیر شهرک صنوف ابراز نگرانی کرد و خواهان رسیدگی به این محور شد.

وجود 300 گاراژ فعال ضایعات و 1615 زباله گرد در قم

فرماندار قم نیز در واکنش به طرح برخی درخواست‌ها از سوی صنف آهنگران قم،‌ تأکید کرد: هیچ راه برگشتی برای آهن‌فروشان وجود ندارد. حتی یک مورد نمی‌تواند داخل شهر بماند و 200 واحد دیگر برای مشاغل مختلف داریم که باید منتقل شوند.

عبدالله میرابراهیمی با اشاره به 30 درصد پسماند خشک شهری، از وجود 300 گاراژ فعال در شهر قم خبر داد که برخی از آنها در زیرزمین واحد مسکونی به فعالیت غیرمجاز می‌پردازند و افزود: برای 113 مورد شناسنامه تشکیل شده اما در محور جعفریه شاهد ورود ضایعات از شهرهای دیگر نیز هستیم.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم با بیان اینکه 1615 زباله گرد در قم داریم که 350  نفر از آنها ساماندهی شده‌اند، خاطرنشان کرد: حذف گاراژها و افراد غیرمجاز بهبود وضعیت شهر را به دنبال خواهد داشت.

معاون خدمات شهری و امور اجتماعی شهرداری قم نیز با تأکید بر اینکه قانون، هرگونه حمل و جابجایی و ذخیره‌سازی و انتقال ضایعات را طبق آیین‌نامه بر عهده شهرداری گذاشته است، گفت: هر فعل‌وانفعال پسماند باید با مجوز شهرداری باشد.

گاراژهای غیراستاندارد باید پلمپ شوند

سامع تصریح کرد: کهنه فروشی، پسماند نیست. اما در مورد کاغذ، پلاستیک، نان و... باید با قواعد شهرداری کار کنند و این وضعیت که بدون انجام مراحل بهداشتی، این اقلام تبدیل به خوراک گاو یا ظروف مصرفی شوند و خطر انتقال انواع بیماری‌ها به انسان را به دنبال داشته باشد، اصلاً قابل‌پذیرش نیست و باید برچیده شود.

وی از مناطق 1، 5، 8 به‌عنوان مناطقی که در آنها مناقصه گذاشته شده تا همه شاغلین این حرفه در آن شرکت کنند خبر داد و با ابراز نگرانی از وجود تخلفاتی مانند لوازم سرقتی و موادمخدر در شرایط فعلی،‌ خواستار جمع شدن این سیستم غیررسمی با اولویتِ وانت‌بار، سه‌چرخی و کیسه به دوش شد.

فرماندار قم نیز وجود مشاغل غیررسمی ازجمله دوره‌گردها را جزو معضلات اصلی شهر دانست و از این افراد با عنوان زباله‌دزدها یاد کرد که از تمام موفقیت شهرداری در تفکیک زباله و زباله خشک به‌عنوان طلای کثیف بهره می‌برند.

وی فرهنگ‌سازی را راز موفقیت در این حوزه عنوان کرد و با اشاره به اینکه هر منطقه شهری یک شرکت در این حوزه دارد، خاطرنشان کرد: راهی جز تمسک به قانون نداریم. کاری که بر قانون استوار نباشد، دوام ندارد.

حیدری با انتقاد از وجود تعداد زیادی از گاراژهای غیرقانونی دپوی مواد بازیافتی در ورودی‌های شهر، از لطمه آنها به حیثیت شهر گفت و تأکید کرد: گاراژها اگر دارای شرایط استاندارد شدند، حق فعالیت دارند،‌ در غیر این صورت باید پلمپ شوند.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcexf8v.jh8wni9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما