چهارشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۲۳
کد مطلب : 82852
منبع : خبرگزاری فارس

ایجاد موکب‌های مشارکتی برای ارتقاء خدمت رسانی به زائران اربعین

قم نيوز : مدیر هیأت رزمندگان اسلام قم گفت: اگر موکب‌ها خدمات و توان خود را با هم یکی می‌کردند و تعدادشان کمتر می‌شد و با موکب‌داران عراقی مشارکت می‌کردند بهتر می‌شد بنابراین کسانی که می خواهند موکب ایجاد کنند پیگیر باشند که مشارکتی عمل کنند.
ایجاد موکب‌های مشارکتی برای ارتقاء خدمت رسانی به زائران اربعین
ایجاد موکب‌های مشارکتی برای ارتقاء خدمت رسانی به زائران اربعین
به گزارش قم نیوز هیئتی برخاسته از جنس خلوص که در امتداد جبهه و جنگ تشکیل شده و با حضور رزمندگان بوی مبارزه و روزهای سخت از آن استشمام می‌شود. هیأت رزمندگان با قدمت بیش از سه دهه فعالیت با جمع باصفای بسیجی، اهداف پاک و مقدس خود را حفظ کرده است.

 مسجد امام حسن عسکری نقطه آغازین فعالیت این هیأت به طور رسمی بود که در ایام شهادت‌ و ولادت‌های ائمه اطهار علیهم السلام، محرم، ایام فاطمیه، شب‌های قدر و پایان ماه صفر برنامه‌های مختلف دارد.

هیأت رزمندگان در بین علما، بزرگان، نهادها، ارگان‌ها و جوانان قمی دارای جایگاه خاصی است. در سال های اخیر که پیاده‌روی اربعین رنگ و بوی خاصی به خود گرفت هیأت رزمندگان از این قافله عقب نماند و با تشکیل موکب مشغول انجام خدمت به زائران امام حسین(ع) شد.

سیدرضا شمس، مدیر هیأت رزمندگان اسلام قم با بیان اینکه سال‌های اول قم سه تا چهار موکب داشت، می‌گوید: قمی‌ها در تشکیل موکب‌های اربعین طی سال‌های اخیر پیشقدم بودند. هیأت رزمندگان چند سالی در شارع بغداد مستقر بود و موکبی با جمعی از دوستان اجرایی تهران به طور مشترک برگزار می‌کرد.

وی با بیان اینکه امسال در زمین حسینیه قمی‌ها ارائه خدمات اربعین صورت می‌گیرد، تصریح می‌کند: تاریخچه این زمین به حدود سال 42 برمی‌گردد بنابراین این زمین از 55 سال قبل خریداری شده است که جا دارد یادی از مؤسسان این حسینیه مانند مرحوم آیت‌الله حاج شیخ مرتضی حائری، حجت‌الاسلام کوثری و... داشته باشیم که در قم کمک‌ها را جمع‌آوری و زمینی نزدیک حرم از جلوی درب قبله حرم امام حسین(ع) تا جلوی درب این حسینیه به فاصله 140 متر خریداری کردند.

شمس می‌گوید: چند سالی است که زمین در آن مکان وجود دارد و هیچ برنامه‌ای در آن نبوده ولی امسال با اجازه حجت‌الاسلام انصاری این زمین مسطح و زباله‌ها تخلیه شد و چادری در آن برپا کردیم و موکب خوبی در آن مکان آماده شده که برای پذیرش زائران امام حسین(ع)، برگزاری مراسمات در قالب سه وعده نماز جماعت، سخنرانی و عزاداری شب‌ها با حضور سخنرانان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

شور و هیجان اربعین در بین مردم

به گفته وی به مدت 10 شب برنامه‌های عزاداری در این مکان برگزار می‌شود و امسال حسینیه قمی‌ها دارای ظرفیت حدود هزار نفر برای پذیرش و اسکان است.

مدیر هیأت رزمندگان اسلام قم با بیان اینکه اربعین فضایی جهانی دارد و شور و هیجانی در بین مردم ایجاد کرده است، می‌گوید: زائران از کشورهای مختلف مانند ترکیه، ترکمنستان، هند و افغانستان از مرزهای شلمچه و مهران وارد کشور می‌شوند و می‌توان بیان کرد حرکت جهانی است.

وی معتقد است: مردم عراق و موکب‌داران با وجود اینکه خودشان وضعیت مناسب اقتصادی ندارند و دارای مشکلات اقتصادی بوده و از نظر مسائل عمرانی، اجتماعی و سیاسی دچار مشکل هستند ولی در بحث اربعین پای کار بوده و از جان هزینه می‌کنند.

شمس حرکت اربعین را حرکتی جهانی عنوان می‌کند و می‌گوید: آمریکایی‌ها، عربستانی‌ها و رژیم صهیونیستی از بحث اربعین احساس خطر می‌کنند.

به گفته وی عراقی‌ها سال‌های نخست در شهرهای کربلا یا مسیرهای بین‌راهی کربلا به زائر التماس می‌کردند. اگر زائری به منزل یک عراقی یا عشایر وارد نمی‌شد کسر شأن می‌دانستند که این قبیله پذیرایی کمتری داشته است.

مدیر هیأت رزمندگان اسلام قم با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم(ص) تصریح می‌کند: ایشان فرمودند از شهادت امام حسین(ع) حرارتی در قلوب مؤمنان ایجاد می‌شود که روز به روز حرارتش بیشتر می‌شود. می‌توان بیان کرد اربعین امسال با پنج سال گذشته قابل مقایسه نیست.

وی خاطرنشان می‌کند: شیعیان از کشورهای اروپایی برای اخذ ویزا و آمدن به عراق بحث اربعین را پیگیری می‌کنند.

شمس در حالی که به مرور خاطرات می‌پردازد شور و هیجان اربعین را وصف ناشدنی ذکر می‌کند و حرکتی می‌داند که هر کس خودش باید با چشم خود ببیند. شور و نشاط حرکت خدایی است و در بحث فرهنگی، اجتماعی و سیاسی باید جهت‌گیری خاصی داده شود.

شعار اربعین امسال بین عراقی‌ها و ایرانی‌ها شعار «الحسین یجمعنا» انتخاب شده که به معنای این است که امام حسین(ع) همه ما را جمع کرده است که شمس معتقد است این شعار کامل محقق شده است.

 

اخذ زمین موکب معجزه الهی

وی اخذ زمینی که در اختیار عراقی‌ها بود را از جمله معجزات و عنایت الهی می‌داند به طوری که خدا کمک کرد و این بخش احیا و موکب برپا شد.

مدیر هیأت رزمندگان اسلام قم معتقد است: همه سرزمین کربلا حرم امام حسین(ع) است و از قم که به قصد زیارت و خدمت‌گزاری حرکت می کنیم، می‌توان بیان کرد به صواب زیارت نائل می‌شویم.

وی بحث ویژه هیأت رزمندگان را مسائل فرهنگی عنوان می‌کند که بر مراسمات، سخنرانی، عزاداری و اقامه نماز جماعت تأکید می‌شود و بحث اطعام نیست زیرا موکب‌های عراقی و ایرانی به اندازه‌ کافی غذا توزیع می‌کنند و از این نظر مشکلی وجود ندارد و بر بحث مسائل فرهنگی تاکید می‌شود.

شمس با اشاره به تجربه خود به کسانی که قصد ایجاد موکب جدید دارند می‌گوید: در برخی جلسات که حضور داشتیم تأکید بر تجمیع چند موکب با یکدیگر و به ویژه با مشارکت موکب‌های عراقی بوده است.

اگر موکب‌ها خدمات و توان خود را با هم یکی می‌کردند و تعدادشان کمتر می‌شد و با موکب‌داران عراقی مشارکت می‌کردند بهتر بود. کسانی که می خواهند موکب ایجاد کنند پیگیر باشند که مشارکتی عمل کنند.

وی معتقد است: اگر چند موکب با هم یکی شود، هزینه و وقت صرف موازی کاری ها نمی‌شود و کیفیت فعالیت‌ها افزایش پیدا می‌کند.

مدیر هیأت رزمندگان اسلام قم تأکید می‌کند: باید توجه داشت عزاداری‌ها از اصل امام حسین(ع) دور نشود و ارزش‌های انقلابی و معنوی انتقال پیدا کند. کارهای فرهنگی در اربعین مهم است بنابراین باید این امور هدایت و سازماندهی شود.

وی تصریح می‌کند: اگر برخی از مسائل و خرافات مکان‌های دیگر به عزاداری‌های ایران انتقال پیدا کند؛ مشکلاتی دارد به همین منظور بحث کارهای فرهنگی در اربعین مهم است.

اربعین اجتماعی جهانی است که تشکل‌های مردمی و هیأت‌ها در این اجتماع نقش کلیدی دارند تا با خدمات‌رسانی به زائران پیامی واحد را به جهان منتقل کنند و چشم جهانیان با مشاهده این عظمت مبهوت شود.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcewv8v.jh8wni9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما