شنبه ۴ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۰۰
کد مطلب : 83077
منبع : خبرگزاری ايرنا
مدیر زراعت کشاورزی قم:

کشت پاییزه کلزا در قم سه برابر شد

قم نيوز : مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: سطح زیر کشت پاییزه کلزا در مزارع استان نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد بیش از سه برابری دارد.
کشت پاییزه کلزا در قم سه برابر شد
کشت پاییزه کلزا در قم سه برابر شد
به گزارش قم نیوز مجید حمیدی بیان کرد: امسال با توجه به سیاست‌های کشور برای خودکفایی در تولید روغن به‌عنوان یک محصول استراتژیک و کالای اساسی موردنیاز خانوار، کشت کلزا پررنگ‌تر از سال‌های قبل در کشت پاییزه دیده‌شده است.

وی بیان کرد: سال گذشته حدود 736 هکتار از مزارع استان سطح زیر کشت کلزا بود که این رقم در سالجاری به بیش از 2هزار و 340 هکتار رسیده است.

وی ادامه داد: همچنین در بحث کشت پاییزه با توجه به راهبردهای سازمان جهاد کشاورزی و ظرفیت‌های استان طی سال جاری علاوه برکشت کلزا، افزایش سطح زیر کشت گندم و جو را به‌طور خاص موردتوجه قراردادیم.

حمیدی گفت: بر اساس برنامه‌ریزی انجام‌شده 17 هزار هکتار از مزارع استان به کشت جو،‌ پنج هزار هکتار به کشت گندم آبی و یک هزار و 200 هکتار نیز به کشت گندم دیم اختصاص خواهد یافت.

وی با اشاره به این‌که محصولات یادشده به‌صورت تضمینی توسط دولت خریداری می‌شوند، بیان کرد: درزمینهٔ تولید کلزا 370 تن،‌ در بحث تولید گندم یک هزار و 200 تن و در بخش تولید جو 3 هزار تن از کشاورزان استان مشغول فعالیت هستند.

وی بابیان این‌که برای تولید محصولات یادشده از ارقام مناسب کشت در قم استفاده می‌شود، ادامه داد: در همه بخش‌های استان سه زراعت استراتژیک و مهم گندم و جو و کلزا را داریم که البته نسبت به شرایط محیطی منطقه سطح زیر کشت این محصولات در هر بخش متفاوت است.

بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان استان تشکیل می‌دهند که طبق سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵، قم دارای ۱۲۷ روستا با جمعیت بالای ۲۰ خانوار است؛ جمعیت ساکن مناطق روستایی این استان بیش از ۵۵ هزار و ۸۶۵ تن است که در قالب ۱۷ هزار و ۳۸۵ خانوار زندگی می‌کنند.

در بخش کشاورزی کل زمین‌های قابل‌کشت قم برابر ۱۰۵ هزار و ۷۳۰ هکتار است که این رقم ۴۶ صدم درصد کل اراضی قابل‌کشت کشور هست؛ مجموع کشت سبز استان شامل ۲۱ هزار هکتار باغ و ۴۴ هزار هکتار زراعت است.

میزان متوسط تولید بخش کشاورزی قم در سال برابر ۷۴۶ هزار تن شامل ۴۲۵ هزار تن محصولات زراعی و باغی، یک هزار و ۵۰۰ تن آبزیان و ۳۲۰ هزار تن محصولات دامی است.

انتهای پیام/ 110
https://qomnews.ir/vdcef78v.jh8xfi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما