سه شنبه ۷ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۱۰
کد مطلب : 83141
منبع : خبرگزاری فارس

همگرایی و انسجام دنیای اسلام در برنامه‌های مشترک علمی و اقتصادی

قم نيوز : مدیر حوزه‌های علمیه پیشرفت‌های جمهوری اسلامی را متعلق به تمام دنیای اسلام دانست و گفت: دنیای اسلام ظرفیت همگرایی و انسجام بیشتر در برنامه‌های مشترک علمی و اقتصادی را دارد و لازم است هرچه بیشتر به همکاری و هم افزایی اقدام کنیم.
همگرایی و انسجام دنیای اسلام در برنامه‌های مشترک علمی و اقتصادی
همگرایی و انسجام دنیای اسلام در برنامه‌های مشترک علمی و اقتصادی
به گزارش قم نیوز آیت‌الله علیرضا اعرافی در ادامه برنامه‌های خود در سفر به اندونزی در جمع دانشجویان و اساتید دانشگاه تربیت مدرس ملی اندونزی حضور یافت و در جمع آنها سخنانی را با موضوع نقش تربیت در تمدن نوین اسلامی ارائه کرد.

وی ضمن قدردانی از دولت و ملت اندونزی خاطرنشان کرد: در ایران ذهنیت خوبی از اندونزی و مسلمانان آن وجود دارد و طلاب اندونزیایی شاغل به تحصیل در ایران جزء موفق‌ترین و بانشاط ترین طلاب غیر ایرانی هستند.

مدیر حوزه‌های علمیه ضمن یادآوری دستاوردهای انقلاب اسلامی به برخی دستاوردهای علمی و فرهنگی انقلاب اسلامی اشاره کرد و توسعه ارتباطات علمی و فرهنگی با دنیای اسلام را جزء اولویت‌های فرهنگی جمهوری اسلامی دانست و با اشاره به اسناد بالادستی و سند چشم انداز و نقشه جامع علمی کشور مسیر آینده کشور را بسیار امیدبخش دانست.

وی افزود: تمام پیشرفت‌های علمی ایران در شرایط سخت تحریم و مشکلات متعدد پیش روی نظام جمهوری اسلامی و بدون تکیه به کمک‌های خارجی به دست آمده است.

آیت‌الله اعرافی پیشرفت‌های جمهوری اسلامی را متعلق به تمام دنیای اسلام دانست و بیان کرد: دنیای اسلام ظرفیت همگرایی و انسجام بیشتر در برنامه‌های مشترک علمی و اقتصادی را دارد و لازم است هرچه بیشتر به همکاری و هم افزایی اقدام کنیم.

مدیر حوزه علمیه در ادامه به پیشرفت‌های آموزشی حوزه اشاره کرد و افزود: جهت‌گیری علوم اسلامی به سمت تخصص گرایی به ویژه در عرصه‌های فقهی و قرآنی و کلامی است و رویکردهای عقلانی و فلسفی نیز از دیکر رویکردهای بنیادین حوزه‌های علمیه است و ارتقای عقلانیت را موجب فاصله گرفتن از افراط گرایی و جمود دانست.

وی مطالعات تطبیقی و مقایسه ای را از دیگر فعالیت‌های مهم حوزه علمیه معرفی کرد و گفت: درهای حوزه علمیه به روی نظریات و مکاتب فکری معتبر دنیا باز است.

اعرافی تمرکز بر علوم اسلامی انسانی و تلاش برای اسلامی سازی علوم را سیاست دیگر حوزه علمیه دانست و اظهار کرد: متاسفانه در چند قرن اخیر حوزه‌های علمیه از این قلمروهای علمی فاصله گرفته است و تمرکز بر فلسفه تربیت اسلامی و شاخه های متعدد زیرمجموعه آن و آموزش آن در قالب رشته های علمی و مطالعات رشته قرآن و تربیت و تفسیر تربیتی و آموزش فقه تربیتی به عنوان عرصه جدید فقه نوین برخی از عرصه های جدید تربیت اسلامی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

مدیر حوزه علمیه در بخش دیگر از سخنان خود به مسئله تربیت و تمدن نوین اسلامی اشاره کرد و افزود: امت اسلام از سویی بهره‌مند از منابع اسلام هستند که توانایی پاسخگویی به نیازهای متنوع دنیای اسلام و بشر امروز را دارد و از سوی دیگر تجربه تاریخی تطبیق آن داشته‌اند.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcgqq97.ak9wt4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما