سه شنبه ۷ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۲۲:۰۳
کد مطلب : 83152
منبع : خبرگزاری تسنیم

استکبار جهانی به دنبال فعال کردن اندیشه سلفی تکفیری در دنیای اسلام است

قم نيوز : استاد و پژوهشگر حوزه سلفیه پژوهشی گفت: استکبار جهانی و صهیونیستی و برخی کشورهای غربی و عربی منطقه به دنبال فعال‌سازی اندیشه سلفی جهادی تکفیری در دنیای اسلام و یا انتقال آن‌ها از منطقه‌ای به منطقه دیگر در جهان اسلام هستند.
استکبار جهانی به دنبال فعال کردن اندیشه سلفی تکفیری در دنیای اسلام است
استکبار جهانی به دنبال فعال کردن اندیشه سلفی تکفیری در دنیای اسلام است
به گزارش قم نیوز محمدعلی نیازی اظهار داشت: خطر بزرگ اندیشه تکفیر را  با استناد به کلام نورانی رهبر معظم انقلاب امام خامنه‌ای بیان فرمودند که دو گروه شیعه و سنی را نسبت به هم بدبین می‌کند و این خیلی خطر بزرگی است .

وی افزود: متأسفانه واکاوی دقیق و راهبردی اندیشه‌های سلفی جهادی تکفیری و قرائت  آن‌ها در حوزه مبانی اصول و شاخصه‌های فکری  اسلام  ناب در حوزه دفاع و امنیت  شاید کمتر موردتوجه قرارگرفته است و در تبیین منظومه  راهبردهای دفاعی کمتر بحث جدی انجام‌شده است.

استاد و پژوهشگر حوزه سلفیه پژوهشی با اشاره به برنامه‌ریزی دشمن برای ترویج اندیشه تکفیری در جهان تصریح کرد:امروزه مشاهده می‌شود که استکبار جهانی و صهیونیستی  برخی کشورهای غربی منطقه جهان اسلام به دنبال فعال‌سازی اندیشه سلفی جهادی تکفیری  در دنیای اسلام و یا انتقال آن‌ها از منطقه‌ای به منطقه دیگر در جهان اسلام هستند.

دانش‌آموخته حوزه علمیه قم ادامه داد:استکبار جهانی و صهیونیست از این  طریق  دنیای اسلام را با قرائت سلفیه جهادی از اسلام  و با حمایت  استکبار جهانی و حضور خود در ائتلاف نظامی علیه جریان‌های  تکفیری تروریستی  سلفیه جهادی   قائل به  سهم خواهی راهبردی برای خود باشد، این  حمایت از این قرائت از اسلام ناب  دارای پیامدهای امنیتی  برای دنیای اسلام در سطح منطقه و بین‌الملل دارد.

پژوهشگر و استاد حوزه دانشگاه بیان کرد: مجامع سیاسی و امنیتی در خلیج‌فارس  کمتر آثار و نفوذ امنیتی ماندگاری  اندیشه جهادی تکفیری تروریستی  را موردتوجه قرار می‌دهند.

دانش‌آموخته دکتری دانشگاه ادیان و مذاهب افزود:انتظار این است که پژوهشگران عرصه دفاع و امنیت افق نگاه راهبردی خود را به راهبردهای دشمن استکباری و سیاست‌  ترکیبی که از سوی آن‌ها با رویکرد تفرقه  خشونت وابستگی در منطقه دنبال می‌کنند را  موردتوجه مطالعات  جدی‌تر خود  قرار دهند.

وی گفت: باید نگاه  پیامدهای امنیتی دفاعی  قرائت سلفیه جهادی در حوزه اندیشه را همراه با دفاع نظامی به تفکر  سلفی تکفیری  برای دنیای اسلام و به‌تبع آن برای عرصه بین‌الملل پیگیر شد، امروزه در کنار دفاع نظامی با  سلفیه جهادی تروریستی ، همراه شدن بیش از پیش مطالعات علمی، در عرصه  دفاع و امنیت  اندیشه  سلفیه جهادی   امری ضروری است.

استاد و پژوهشگر حوزه سلفیه پژوهشی ابراز کرد:در رساله دکتری خود  عنوان "مبانی فکری سلفیه جهادی در حوزه  دفاع و امنیت"  که با هدایت و راهنمای  اساتید ارجمند سردار دکتر فرزندی از دانشگاه دفاع ملی و  دکتر فرمانیان از دانشگاه ادیان و مذاهب قم از سال 1394 از سوی این‌جانب محمدعلی نیازی با رویکرد و دغدغه و شاکله متفاوتی از دیگر پژوهش‌های صورت گرفته در حوزه اندیشه سلفیه جهادی تدوین شد.

شناخت ابعاد دشمنی استکبار علیه امت اسلامی در عرصه‌های اعتقادی ضروری است

 وی افزود:این پژوهش با توجه به ماهیت انقلاب، آرمان‌ها و اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و شرایط ویژه جهان اسلام و ضرورت شناخت ابعاد دشمنی دشمنان علیه امت اسلامی به‌ویژه در عرصه‌های فرهنگی و اعتقادی است.

استاد و پژوهشگر حوزه سلفیه پژوهشی ابراز کرد: این پژوهش از سوی  پژوهشکده راهبردی دانشگاه دافع ملی حوزه مکتب دانا برای اولین بار است که با این رویکرد(دفاع و امنیت) تحت اشراف اساتید معظم دکتر فرزندی و فرمانیان  از سوی بنده در دانشگاه ادیان و مذاهب  تدوین و دفاع شد .

 دانش‌آموخته حوزه علمیه قم عنوان کرد:بررسی مبانی فکری جریان‌های موجود سطح منطقه در حوزه دفاع و امنیت می‌تواند هویت، رویکرد و عملکرد واقعی دلسوزانه و متعهدانه جبهه مقاومت اسلامی و رویکرد و عملکرد ناامن‌ساز جبهه مقابل را روشن کند.

 پژوهشگر  حوزه و استاد دانشگاه ادامه داد:در این رساله به تفکیک جریان فکری سلفیه جهادی از دیگر جریان‌های اسلامی و بررسی بستر شکل‌گیری این جریان فکری و بررسی ابعاد فکری آن پرداخته‌شده است، اگرچه با توجه  محدودیت‌های رساله این بخش را معتقدیم جای  پژوهش‌های مستقل و تطبیقی را می‌طلبد.

دانش‌آموخته دکتری دانشگاه ادیان و مذاهب افزود:این رساله مبانی فکری، اصول فکری و مؤلفه‌های فکری سلفیه جهادی در حوزه امنیتی ـ دفاعی را تفکیک کرد  و  در آن قرائت آن‌ها از هر یک از مبانی، اصول و مؤلفه تبیین شده است.

نیازی بیان کرد:روش گردآوری داده‌ و ابزارهای این رساله به اعتبار ماهیت، توصیفی ـ تحلیلی است، روش این تحقیق به لحاظ هدف تحقیق، کاربردی و توسعه‌ای و به اعتبار جمع‌آوری اطلاعات از نوع کتابخانه‌ای و بررسی کتاب‌ها، مقاله‌ها، پایان‌نامه‌ها و ... است و برای تحلیل داده‌ها از تکنیک تحلیل محتوا بهره جسته است.

وی ادامه داد: این رساله  مبانی و اصول و مؤلفه‌ها و شاخصه‌های فکری سلفیه جهادی در حوزه امنیتی دفاعی ، را از یکدگر تفکیک و تبیین کرده است  و رابطه هریک از آن‌ها را هم تعلیم نموده که از یافته‌های این رساله است.

استاد و پژوهشگر حوزه سلفیه پژوهشی گفت:از نتایج پژوهش می‌توان به تبیین مبانی فکری سلفیه جهادی، توحیدمحوری، رد عقلانیت، ظاهرگرایی، تبیین اصول فکری، اصل حاکمیت، اصل جهاد، اصل تکفیر، اصل تحفظ بر سلف و تبیین مؤلفه ها مربوطه سلفیه جهادی،جاهلیت، طاغوت، انحصار در حقانیت، شاخصه فکری ولاء و براء و خلافت، و شاخصه‌های مرتبط با مؤلفه‌ها اشاره کرد.

 دانش‌آموخته حوزه علمیه قم عنوان کرد: این رساله الگوی اندیشه متناسب با این جریان فکری  را تبیین و ارتباط مبانی، اصول و شاخص‌ها مشخص کرده است، هر یک از مبانی، اصول و مؤلفه‌های سلفیه جهادی پیامدهای امنیتی دفاعی بحث و راهبردهای دفاعی آن‌ها نیز موردبررسی قرارگرفته است.

 پژوهشگر و استاد حوزه دانشگاه خاطرنشان کرد:راهکارهای پیشنهادی برای مقابله با اندیشه افراطی‌گری در حوزه ترویج  اندیشه سلفیه جهادی تروریستی،تقویت و حمایت و ترویج اندیشه تقریب و حمایت از رفتارهای مسالمت‌آمیز است.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcirzav.t1apw2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما