سه شنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۱۰
کد مطلب : 83534
منبع : خبرگزاری فارس

تقابل تفکر در یک تقاطع/ بررسی چالش های یک پروژه شهری در قم

قم نيوز : در خصوص اجرای پروژه تقاطع شهید کیوانفر و خیابان امام خمینی قم این سوال وجود دارد که مگر برای احداث یک پروژه عمرانی مطالعات و مشاوره صورت نمی گیرد و اولویت سنجی در این مطالعات مد نظر نیست یا مسؤولان متولی در جریان پیگیری اجرای آنها نیستند که در زمان آغاز عملیات عمرانی آن مخالفت‌ها و درگیری‌های خود را به میان مردم می‌کشند؟
تقابل تفکر در یک تقاطع/ بررسی چالش های یک پروژه شهری در قم
تقابل تفکر در یک تقاطع/ بررسی چالش های یک پروژه شهری در قم
به گزارش قم نیوز «ساعت حدود 12 ظهر؛ صندلی پشت راننده تاکسی فرسوده‌ای نشسته‌ام و 20 دقیقه‌ای می‌شود که درگیر گذر از یک مسیر یک کیلومتری هستم. تاکسی از چراغ قرمز که رد شد دیگر از ترافیک خبری نبود و به سرعت به مسیر ادامه داد.»

این جریان تکراری و هر روزه‌ای است که برای افرادی که از میدان امام خمینی(ره) به سمت چهارراه شهید کیوانفر حرکت می‌کنند اتفاق می‌افتد. سال‌هاست در ساعات مختلفی از روز ترافیک سنگینی پشت چراغ قرمز چهارراه شهید کیوانفر شکل می‌گیرد، در حالی که در طرفین دیگر چهارراه ترافیک آنچنانی پشت چراغ قرمز وجود ندارد و معلوم نیست مشکل از کجا آب می‌خورد.

بسیاری دیگر از معابر، بلوارها و خیابان‌های شهر هستند که مردم در هنگام گذر از آن‌ها با مشکلات اینچنینی مواجه‌اند و یا توان مدیریتی و یا توان اعتباری و مالی شهر کفاف رفع مشکل آن‌ها را نمی‌دهد. اما جدا از مسائل مالی گره بسیاری از گره‌های کور ترافیکی شهر با مدیریتی صحیح و کارآمد رفع می‌شود و نیاز به ساختن تقاطع‌های چندسطحه نیست که امروز مد کاری مدیران شهر است. بسیاری از شهرهای پیشرفته دنیا مسیر بزرگراه سازی، تقاطع‌سازی و در مجموع ابرسازه‌های ترافیکی را طی کرده‌اند و باز هم مرهم زخم‌های خود را نیافته‌اند و به نسخه‌های سنتی برگشته‌اند.

در بسیاری از شهرهای پیشرفته دنیا امروز، پیاده‌محوری و توجه به وسائل حمل و نقل پاک و همچنین انحراف ترافیک به خارج از هسته مرکزی شهر و نقاط پرترافیک، توسعه حمل و نقل عمومی اولویت قرار گرفته و توانسته‌اند بخشی از مشکلات ترافیکی خود را از این درگاه حل کنند، اما با این وجود اولویت‌دهی به ساخت وسازهای کلان با هزینه‌های گزاف همچنان در دستور کار مدیران و دست‌اندرکاران مدیریت شهری در کشور است.

از نگاه دیگر می‌توان گفت در کنار راهبردهایی که گفته شد، نمی‌توان از توسعه متوازن شهری و ساخت‌و سازهای کلان چشم‌پوشی کرد، اما باید توجه داشت که هر دو این مسائل باید در کنار هم دیده شوند و به نسبتی که توسعه متوازن شهری صورت می‌گیرد، توجه به توسعه حمل و نقل عمومی و پاک هم در اولویت باشد.

در سال‌های اخیر در شهر قم، نگاه برنامه‌محور و کلانی به توسعه شهری خصوصاً با اولویت رفع گره‌های ترافیکی صورت گرفته است. تقاطع سه سطحه شهدای مدافع حرم، رزمندان اسلام، میدان ولیعصر، پروژه مترو، منوریل و بسیاری دیگر پروژه‌های هزینه‌بر و کلان دیگر توسط شهرداری قم احداث شده یا در مرحله احداث است تا بخشی از ترافیک شهر کاهش یابد و حمل و نقل آسان‌ برای شهروندان محقق شود که باید اذعان کرد بخشی از این هدف هم محقق شده است.

اما به تازگی حول و حوش یکی از پروژه‌هایی که شهرداری قصد احداث آن را در شهر دارد حواشی زیادی ایجاد شده و بسیاری را به یاد حواشی پروژه منوریل انداخته‌ است؛ پروژه‌ای که ستون‌هایش یکی پس از دیگری بالا می‌آمد اما حواشی و سیاسی‌کاری‌ها کاری با آن کرد که دور نیست روزی که شاید ستون‌هایش را هم محو کنند.

در ماه‌های اخیر اخبار مختلفی در خصوص پروژه احداث تقاطع خیابان امام خمینی(ره) و بلوار شهید کیوانفر منتشر شد و موضع‌گیری‌های متفاوتی در خصوص این پروژه صورت گرفت. شهرداری مراحل اولیه و مقدماتی برای آغاز عملیات احداث این پروژه را طی کرده بود و به دنبال هماهنگی‌های ترافیکی از مسیر شورای ترافیک استان بود که مخالفت‌ها و موضع‌گیری‌ها در خصوص اجرای این پروژه در این نقطه شهر آغاز شد.

 

پروژه تقاطع کیوانفر اولویت شهر نیست

محسن بهشتی معاون امور عمرانی استاندار یکی از مخالفان اصلی این پروژه بود و در موضع گیری‌های مختلفی عنوان کرده که این پروژه در اولویت شهر نیست. وی در خصوص کم و کیف پروژه تقاطع شهید کیوانفر گفته است: خیابان امام خمینی(ره) یکی از معابر قدیمی شهر و حرم نما است و به همین خاطر دارای ارزش شهرسازی است، در مقابل شهر در محورهای مختلف نیازمند احداث تقاطع‌ها یا پروژه‌های ترافیکی است که اولویت بیشتری نسبت به این پروژه دارند.

خبرگزاری فارس تلاش کرد در خصوص تصمیمات جدید اتخاذ شده درباره این پروژه با معاون استاندار قم گفت وگو داشته باشد که این تلاش ها در نهایت به سرانجام نرسید، اما علیرضا قاری قرآن در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، در خصوص این پروژه، گفت: برای این پروژه مناقصه انتخاب پیمانکار برگزار و پیمانکار انتخاب شده است. اجرای این پروژه به این صورت است که در امتداد محور خیابان امام خمینی(ره) به صورت زیرگذر اجرا شده و تقاطع با بلوار شهید کیوانفر هم به صورت همسطح خواهد بود.

معاون فنی و عمرانی شهرداری قم با بیان اینکه در این پروژه مسیر مستقیم خیابان امام خمینی(ره) به سمت حرم مطهر و بالعکس به صورت زیرگذر خواهد بود به صورتی که زیرگذر تا ورودی زینبیه امتداد یافته و سپس به سطح می‌آید خاطرنشان کرد: تاسیسات شهری در این پروژه هم شناسایی شده و برنامه ریزی داریم تا به زودی عملیات اجرایی پروژه را آغاز کنیم.

وی با اشاره به حواشی ایجاد شده در خصوص این پروژه که ماه‌ها نیز ادامه داشته است گفت: حواشی اصلی در این پروژه روی حوزه حمل و نقل و ترافیک آن بود؛ طبق قانون طرح‌های عمرانی باید به شورای ترافیک برود که در این شورا نقطه نظراتی عنوان شد و نهایتا شورای شهر مصوبه‌ای در خصوص تاکید بر اجرای این طرح داشت که در شورای حل اختلاف هم تایید شده و شهرداری پیگیر اجرای آن است.

قاری قرآن با تاکید بر اینکه شهرداری در قالب برنامه‌های یکساله بودجه بندی انجام داده و پروژه‌هایی طی آن تدوین می‌شود تصریح کرد: مبنای پروژه‌هایی که در برنامه دیده می‌شود طرح تفضیلی و مطالعات بالادستی است.

وی با بیان اینکه در جلسات متعدد کارشناسی بین شهرداری و کمیسیون‌های شورا پروژه‌هایی با توجه به توان شهر پیش بینی می‌شود گفت: پس از انتخاب، پروژه‌ها کارشناسی شده و براساس مطالعات بالادستی شکل گرفته و در بودجه پیش بینی می‌شود سپس شهرداری مجاز خواهد بود که آن را اجرا کند.

 

ابعاد مختلف پروژه تقاطع کیوانفر کارشناسی شده است

معاون شهردار قم با تاکید بر اینکه این مساله که یک پروژه اولویت باشد یا نه بحث متفاوتی است که سال‌ها کارشناسی شده تا به این نتیجه می‌رسیم که یک پروژه اجرا شود گفت: پس از این مراحل برای آغاز عملیات اجرایی اطلاع رسانی به نهادهای مختلف صورت می‌گیرد که یکی از اطلاع رسانی‌ها به شورای هماهنگی ترافیک است تا بحث هماهنگی ترافیکی هم صورت گیرد و شهر به سبب اجرای یک پروژه عمرانی برهم نریزد.

وی بیان کرد: اینجا در نقطه ای هستیم که همه اولویت سنجی‌ها و برنامه ریزی‌ها انجام شده که اگر بخواهیم در این مرحله سیاست گذاری کنیم پس شورا و شهرداری از یک سال قبل نمی‌تواند هیچ تصمیمی بگیرد و باید از قبل هماهنگی شود.

قاری قرآن گفت: اگر نیاز به دفاع از پروژه تقاطع کیوانفر هم باشد مشاور و کارشناسان طراحی دفاع می‌کنند که انجام شده و حال اگر مجموعه ای قانع نشده است و صراحتاً عنوان ‌می‌کنند که این پروژه اولویت نیست بحث دیگری است.

وی با تاکید بر اینکه ساده‌ترین راه این است که پروژه اجرا نشود تصریح کرد: در این صورت باید یک سال و نیم کار کارشناسی مجدد روی یک پروژه دیگر صورت گیرد در صورتی که پروژه شهید کیوانفر اگر شروع شده بود طی این مدت تمام می‌شد و می‌توانستیم همزمان مطالعات پروژه بعدی را انجام دهیم.

معاون شهردار قم گفت: منطقی این است که این پروژه اجرا شده و طی آن مطالعات برای پروژه‌های بعدی صورت گیرد که سیکل عملکرد شهرداری هم همین گونه است.

 

اگر پروژه شروع شده بود باید منتظر افتتاحش می‌بودیم

وی تصریح کرد: پروژه تقاطع شهید کیوانفر پروژه ای بوده که از ابتدای سال 98 قابلیت اجرایی داشته؛ این پروژه برای سال 97 بوده و اواسط سال 97 طراحی تکمیل شده و سال گذشته در مهرماه امکان اجرایی داشته و به دلیل همین حاشیه‌ها متوقف شده و یکسال صرف پیگیری مستمر صورت گرفت تا بتوانیم تاییدیه اجرای پروژه را بگیریم.

قاری قرآن با تاکید بر اینکه اگر پروژه سال گذشته آغاز شده بود تا امسال در مراحل پایانی قرار می‌گرفت افزود: در این صورت هم می‌توانستیم پروژه دیگری را شروع کنیم و هم پروژه ارزان‌تر تمام می‌شد.

وی با تاکید بر اینکه پروژه عمرانی کالا نیست که بشود به سرعت با کالای دیگری تغییرش داد گفت: پروژه وقتی می‌خواهد اجرا شود فرآیند خود را دارد و باید بپذیریم تشکیلاتی سیاست گذاری می‌کنند و به مطالعاتی می‌رسند و در برنامه می‌گذارند و اگر قرار است ورود کنیم برای آینده باید سیاست گذاری شود و با این برخورد هیچ پروژه‌ای در شهر نمی‌توان اجرا کرد.

معاون شهردار قم زمان پیش بینی شده برای احداث این تقاطع را یک سال و نیم عنوان کرد و گفت: 40 میلیارد تومان برای اجرای این پروژه و بیش از 30 میلیارد تومان هم برای تملکات آن پیش بینی شده است.

البته باید این مساله را در نظر داشت که احداث پروژه تقاطع شهید کیوانفر یکی از برنامه‌های شهرداری بوده که از سال 97 هم در برنامه و بودجه پیش بینی شده است و شورای شهر هم آن را تصویب کرده و هیات انطباق استان نیز آن را تایید کرده است، اما مجددا شورای شهر طی مصوبه ای بر احداث آن تاکید کرده و این مصوبه با مخالفت هیات انطباق روبه رو شد.

در نهایت با علنی شدن این اختلاف بین مسوولان استانی و شورای شهر، اعضای شورای شهر در جواب این مخالفت بر مصوبه خود تاکید کردند و کار به شورای حل اختلاف استان کشید که نهایتا شورای حل اختلاف رای به احداث این پروژه بنا بر قانون و مطالعات بالادستی داده است.

 

پروژه کیوانفر در مطالعات طرح جامع شهر دیده شده است

حسن بختیاری نایب رئیس شورای اسلامی شهر قم در گفت وگو با خبرنگار فارس، با بیان اینکه پروژه کیوانفر پروژه ای است که در مطالعات طرح جامع شهر قم به عنوان یکی از تقاطع‌های غیرهمسطح دیده شده است اظهار کرد: در بودجه مصوب سال هم این پروژه تصویب و تأیید شده و هیات انطباق هم این برنامه را تأیید کرده است.

وی با بیان اینکه شهرداری در اجرای این پروژه کمی تعلل داشته و همین مساله موجب شده شورا مصوبه ای بگذراند و خواستار احداث پروژه شود افزود: این تقاطع در منطقه محروم شهر اجرا می‌شود و قاعدتاً بخشی از مشکلات ترافیکی منطقه را رفع می‌کند و در منطقه ای است که طی سال‌های اخیر پروژه خاصی در آن نداشتیم و به همین خاطر از لحاظ توازن منطقه ای هم بااهمیت است.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر قم با اشاره به حواشی ایجاد شده در خصوص این پروژه بیان کرد: برخی دوستان متاسفانه نسبت به اجرای پروژه همراهی لازم را نداشتند و منجر به این شد که موضع گیری‌هایی انجام شود و در تصویب اجرای پروژه که مقدمات کار باید در قالب هماهنگی ترافیکی انجام شود اجرایی نکنند و به همین خاطر حاشیه‌هایی ایجاد شود.

 

تشخیص اولویت اجرای پروژه‌های عمرانی با شورای شهر است

وی اذعان کرد: تشخیص اولویت اجرای پروژه‌های عمرانی شهری براساس قانون با شورای شهر است و مرجع دیگری در این خصوص که این پروژه اولویت دارد یا خیر نمی‌تواند نظر بدهد. شورای شهر برای انجام پروژه‌ها دلایل و توجیهات مختلفی می‌تواند داشته باشد که مباحث اجتماعی، فنی، بستر لازم برای اجرای پروژه‌ها و... است و ممکن است پروژه ای که احیاناً در نظر برخی از لحاظ فنی اولویت اول نباشد به لحاظ اجتماعی دارای اولویت باشد و تشخیص آن با نظر شورای شهر است.

بختیاری با تاکید بر اینکه شورای شهر در خصوص اولویت پروژه‌ها صرفاً روی موضوع فنی توجه ندارد گفت: ما مباحث اجتماعی، توسعه متوازن شهری، اینکه بستر لازم برای اجرای یک پروژه مهیاتر باشد را هم در نظر می‌گیریم.

وی با اشاره به مخالفت هیات انطباق استان با مصوبه شورای شهر در خصوص اجرای تقاطع شهید کیوانفر تصریح کرد: هیات انطباق به هر دلیلی که وجود داشته با این مصوبه مخالفت کرده و نتیجه این شده که با اصرار شورای شهر در هیات اختلاف با حضور مسؤولان مشکل رفع شود.

بختیاری گفت: شورای حل اختلاف بدون شرط مصوبه را تأیید کرده و شرط این است که مطابق با طرح جامع باشه که در طرح جامع ترافیک طرح دیده شده و شورای هماهنگی ترافیک استان نیز باید طبق قانون هماهنگی اجرای پروژه را انجام دهد.

یادی از منوریل...

ناخودآگاه حواشی در خصوص این پروژه ذهن‌ها را به یاد داغ قدیمی مردم شهر می‌اندازد، قمی‌ها قرار بود اولین منوریل سواران کشور باشند و هنوز که بیش از 10 سال از آغاز این پروژه می‌گذرد چشم انتظار گذر قطار از روی ستون‌های خشک و بی روح آن هستند؛ اگرچه شاید این انتظار هیچ گاه به نتیجه نرسد و آثار منوریل هم از شهر پاک شود. پروژه تقاطع شهید کیوانفر هم هنوز آغاز نشده درگیر حاشیه‌هایی شده که ممکن است در این نقطه پرتردد و حساس شهری، مردم را درگیر مشکلاتی غیرقابل جبران کند و کارنامه موفق چندساله مدیریت شهری را سیاه. اما در مجموع از دو منظر باید به این پروژه نگاه کرد، اول اینکه احداث پروژه‌های عمرانی در راستای توسعه شهری و تسهیل ترافیکی به خودی خود کاری شایسته و مطلوب است اما در نگاه دوم صرف هزینه ای گزاف در پروژه ای که عده ای اعتقاد دارند اولویت شهر نیست به بهانه اینکه در یک منطقه تاکنون پروژه کلانی اجرا نشده درست است؟

این سوال وجود دارد که مگر برای احداث یک پروژه عمرانی مطالعات و مشاوره صورت نمی گیرد و اولویت سنجی در این مطالعات مد نظر نیست یا مسؤولان متولی در جریان پیگیری اجرای آنها نیستند که در زمان آغاز عملیات عمرانی آن مخالفت‌ها و درگیری‌های خود را به میان مردم می‌کشند؟ همچنان برخی مسؤولان به دنبال این هستند که به جای حل مسائل کارشناسی و نظریه‌ها در جلسات داخلی، از رسانه‌ها و مردم برای فشار برای تحقق نظرات خود استفاده کنند.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcc0pq4.2bq118laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما