يکشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۲۳:۳۱
کد مطلب : 83970
منبع : خبرگزاری فارس

از تربیت بصیرانه تا الزامات حوزه تمدن ساز در هم اندیشی علمای قم

قم نيوز : علما و استادان شاخص حوزه در نشست علمی تخصصی بیانیه گام دوم انقلاب الزامات حوزه تمدن ساز را تبیین کردند و خواستار بازخوانی فقهی این سند راهگشا شدند.
از تربیت بصیرانه تا الزامات حوزه تمدن ساز در هم اندیشی علمای قم
از تربیت بصیرانه تا الزامات حوزه تمدن ساز در هم اندیشی علمای قم
به گزارش قم نیوز نشست علمی تخصصی بیانیه گام دوم انقلاب با حضور اساتید و اندیشمندان حوزه علمیه قم در سالن جلسات خبرگزاری رسا برگزار شد.

در این نشست صاحبنظران حوزه علمیه قم الزامات حوزه تمدن ساز را تبیین و بر لزوم بازخوانی فقهی این بیانیه مهم که به مثابه سندی راهگشا و نقشه راه دهه‌های پیش روی انقلاب است، تاکید کردند.

آیات محسن فقیهی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، حجت الاسلام والمسلمین سیداحمد حسینی خراسانی استاد حوزه و نماینده مردم خراسان رضوی در مجلس خبرگان رهبری، حجج اسلام والمسلمین محمدی رییس انجمن اصول فقه حوزه علمیه قم، نیازی نماینده مجلس خبرگان رهبری و مجتهد شبستری نماینده مجلس خبرگان رهبری، عباس ظهیری استاد درس خارج حوزه علمیه قم و حجت الاسلام محققی مدیرعامل خبرگزاری رسا به بررسی جنبه‌های مختلف بیانیه گام دوم انقلاب پرداختند.

در ابتدای این نشست علمی، حجت الاسلام محمدمهدی محققی مدیرعامل خبرگزاری رسا از بیانیه گام دوم انقلاب به عنوان سندی راهگشا پیش روی ملت ایران و انقلاب اسلامی یاد کرد.

وی با اشاره به منظومه فکری امام خامنه ای خصوصا درباره این که «حوزه علمیه تمدن ساز حوزه ای با طرح تحولی مشخص و دقیق است»، تصریح کرد: توصیه‌های رهبر معظم انقلاب برای تمدن سازی به ویژه لوازم تمدن سازی در حوزه می‌تواند محور مباحث درون حوزوی و هم اندیشی اساتید قرار گیرد؛ امروزه با توجه به سند چشم انداز و نظام‌های حوزوی که از سوی مدیریت حوزه‌ها تهیه شده و با لحاظ عزم اعضای شورای عالی حوزه‌ها مبنی بر تحول حوزوی، نسل جدید طلاب انقلابی با امید بیشتر میدان عمل پیدا می‌کند که در این زمینه بتوانند با راهنمایی‌های اساتید معظم دین خود را به نظام و انقلاب اسلامی ادا کند.

 

تبیین «انقلاب فرا نظام» روح بیانیه گام دوم

پس از سخنرانی مدیرعامل خبرگزاری رسا، حجت الاسلام و المسلمین محمدی رئیس انجمن اصول فقه حوزه علمیه قم بحث خود را به موضوع «انقلاب فرا نظام» و مقایسه انقلاب اسلامی ایران با دیگر انقلاب‌های جهان اختصاص داد و بیان کرد: در تمامی انقلاب‌هایی که در طول تاریخ صورت گرفته، پس از ایجاد انقلاب و تشکیل حکومت و نظام، اهداف انقلاب به فراموشی سپرده شده است و انقلاب جمهوری اسلامی ایران تنها انقلابی است که اهداف خود را فراموش نکرده و آنها را پیگیری می‌کند.

وی ادامه داد: روح بیانیه گام دوم انقلاب نیز انقلاب فرا نظام را مطرح می‌کند، چنانچه در آغاز این بیانیه از تمدن سازی و در پایان آن از سبک زندگی بحث می‌شود که نشان می‌دهد انقلاب باید سبک زندگی نوینی را مطرح کند و چنین موردی همان انقلاب فرا نظام است.

پس از سخنان حجت الاسلام و المسلمین محمدی، آیت الله فقیهی به بیان نظرات خود پرداخت و بحث خود را به موضوع «نظام تربیت در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی» اختصاص داد و گفت: بحث تربیت در اسلام ارزش والایی دارد و رهبر معظم انقلاب نیز در این زمینه سخنان فراوانی را مطرح کرده اند.

وی ادامه داد: آیات قرآن کریم نشان می‌دهد که مردم باید به دنبال قسط و عدل و بصیرت روند و این که رهبر معظم انقلاب تأکید زیادی بر حکومت مردمی دارند، به همین دلیل است و لازمه چنین کاری وجود گروهی آگاه به احکام الهی است زیرا مربی جامعه باید فرد آگاه تر به احکام الهی باشد که در همه جوامع و همه ادیان و مذاهب، بهترین و عالم ترین و عامل ترین فرد به قانون اساسی کشور، ریاست و مدیریت عمومی مردم را بر عهده می‌گیرد و غیر از این افراد کسی نمی‌تواند مربی جامعه باشد که در جامعه اسلامی نیز فردی عالم تر از رهبر معظم انقلاب یافت نمی شود.

 

اداره جامعه بر اساس دانایی و توانمندی

در ادامه نیز حجت الاسلام والمسلمین سیداحمد حسینی خراسانی با موضوع «عدالت و مبارزه با فساد در بیانیه گام دوم انقلاب» به ارائه مباحث و دیدگاه‌های خود پرداخت و گفت: رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، عدالت و مبارزه با فساد را لازم و ملزوم یکدیگر دانسته اند و براساس گفته ایشان فساد در همه عرصه‌ها توده چرکین نظام‌ها و انقلاب‌ها است و اگر در بدنه حکومت‌ها عارض شود زلزله ای ویران گر و ضربه زننده به مشروعیت آنها است.

وی اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب بر این عقیده اند که در جمهوری اسلامی کسب ثروت مشروع است، ولی ویژه خواری و مدارا با فریب گران اقتصادی که همه به بی عدالتی می‌انجامد به شدت ممنوع است؛ در بیانیه گام دوم عدالت برای مسؤولان به معنای پاکدستی، پاک زبانی، پاک چشمی و پاک شکمی است و نتیجه آن هم این است که اداره جامعه، واگذاری و پذیرش مسؤولیت‌ها باید بر اساس شایستگی‌ها، لیاقت‌ها، دانایی و توانمندی‌ها باشد.

پس از سخنان آیت الله حسینی خراسانی حجت الاسلام و المسلمین مجتهد شبستری به بیان نظرات خود با موضوع «مؤلفه‌های عزت در بیانیه گام دوم انقلاب» پرداخت و اظهار کرد: در روایات اسلامی به موضوع عزت توجه داده شده است؛ عزت ملی یعنی خود باخته نبودن در مقابل بیگانگان و در مقابل آن تحقیر ملی قرار دارد که در آن عظمت و عزت ملت نادیده انگاشته می‌شود.

وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب می‌فرمایند دولت جمهوری اسلامی باید از ارزش‌های ملی خود حتی یک گام هم عقب نشینی نکند، از تهدیدها نهراسد و عزت خود را حفظ کند و در جای دیگر می‌فرمایند که اگر عزت بود، امنیت هم خواهد آمدو نکته مهم این بیانیه این است که در چهل ساله دوم بر همان اصول چهل ساله اول تأکید کنیم از این رو در چهار حوزه به عزت اقتصادی، علمی، فرهنگی، سیاست خارجی و دفاعی نیازمند هستیم.

 

اجرای بیانیه گام دوم نیازمند اقدام جدی است

حجت الاسلام و المسلمین ظهیری استاد درس خارج پنجمین استادی بود که در این نشست به تشریح دیدگاه‌های خود پرداخت.

وی که موضوع بحث خود را «اخلاق و معنویت در بیانیه گام دوم انقلاب» انتخاب کرده بود، در سخنانی گفت: اساسا اخلاق و معنویت تمام هستی و حقیقت آدمی است چرا که جوهره و حقیقت انسان را روح و جان او درست می‌کند به همین دلیل امیرمؤمنان(ع) در یک سخن کوتاه و به بلندای حیات و هستی می‌فرمایند: «الجهل بالفضائل عدل الموت» یعنی نا آگاهی از ارزش‌ها همتراز مرگ است.

وی ادامه داد: جامعه زنده جامعه ای است که اخلاق در آن زنده است و جامعه مرده جامعه ای است که اخلاق در آن مرده است به همین دلیل اگر کشور و نظامی در تمام ابعاد بر بام دنیا حضور پیدا کند ولی منهای اخلاق هیچ ارزشی ندارد؛ بزرگترین خدمت فرهنگی به بشریت این است که تمام نهادهای مرتبط اعم از حوزه و دانشگاه و تمام بنیان‌ها و دولت مردان و تمام مراکز مرتبط با فرهنگ، پشت به پشت همدیگر با همفکری یک برنامه ای تدوین کنند و اگر می‌خواهند در مسیر عملی کردن پیام بیانیه گام دوم انقلاب در عرصه اخلاق و معنویت قدم بردارند، اقدام جدی داشته باشند و اگر حداقل همه دولت مردان و کسانی که در رأس حکومت هستند، همپا و همگام با این پیام نباشند، در مقام عمل نتیجه ای نمی گیریم.

 

حجت الاسلام والمسلمین‌هاشم نیازی نماینده مجلس خبرگان رهبری آخرین استادی بود که در نشست علمی تخصصی بیانیه گام دوم انقلاب، محور بحث خود را به «تمدن سازی در بیانیه گام دوم انقلاب» اختصاص داد و بیان کرد: ورود مستقیم بیانیه گام دوم به بحث تمدن سازی از ویژگی‌های این بیانیه به شمار می‌رود.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم اضافه کرد: برای تشکیل تمدن اسلامی، اخلاق و معنویت نقش حیاتی دارد و از نظر رهبر معظم انقلاب نبودن حرس‌ها، دنیا طلبی، حب و بغض‌های شخصی فاجعه سقوط یک کشور و موجب تنگی فضا می‌شود؛ البته برای تحقق تمدن سازی، دو گام انقلاب و نظام اسلامی محقق شده است و مخصوصا در اصل چهارم قانون اساسی می‌خوانیم برای کلیه قوانین مدنی، جزایی، فرهنگی، نظامی و سیاسی باید رنگ و بوی اسلامی وجود داشته باشد و اگر قوانین با قوانین اسلامی سازگار نباشد به وسیله اصل چهارم باطل است.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان این که بُعد سوم برای تمدن اسلامی، دولت سازی و بعد چهارم جامعه سازی است، گفت: رهبر معظم انقلاب عقیده دارند ما برای این کار باید الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را به عنوان هندسه جامع و تفصیلی در نظر بگیریم و این نقشه جامع به عنوان یکی از اسناد بالادستی در نظر گرفته شود و الا دچار مشکلات چهل سال قبل می‌شویم.

پایان بخش این نشست علمی تخصصی، پاسخ استادان حاضر در جلسه به سؤالات مطرح شده از سوی حاضران و خبرنگاران بود.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcgzy97.ak9wu4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما