دوشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۳۰
کد مطلب : 83980
منبع : خبرگزاری فارس

مطالبه رهبری از فقه حکومتی، بسترسازی آن بر پایه فقه سنتی است

قم نيوز : عضو مجلس خبرگان رهبری یکی از مطالبات مقام معظم رهبری از فقه حکومتی را بسترسازی آن بر پایه فقه سنتی و جواهری و توجه جدی به حفظ اصالت های فقهی عنوان کرد.
مطالبه رهبری از فقه حکومتی، بسترسازی آن بر پایه فقه سنتی است
مطالبه رهبری از فقه حکومتی، بسترسازی آن بر پایه فقه سنتی است
به گزارش قم نیوز آیت الله عباس کعبی در مراسم در مراسم رونمایی از کتاب «اصول و مبادی فقه حکومتی» که در موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) در قم برگزار شد بیان کرد: رهبری معظم انقلاب بر اساس پایه گذاری فقه حکومتی بر مبنای فقه سنتی است که معتقدند صاحبان کرسی های دروس خارج فقه و اصول باید وارد حوزه بحث و تفکر درباره فقه حکومتی شوند و این حوزه را تقویت کنند.

وی با اشاره به این که در سال های نخست پیروزی انقلاب اسلامی برخی تلاش داشتند تا اصطلاح «فقه پویا» در برابر «فقه سنتی» ترویج کنند خاطر نشان کرد: حضرت امام (ره) در آن بُرهه نیز با هوشمندی تمام می فرمودند که خود فقه سنتی و جواهری است که فقه پویاست.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه «نظام سازی» را از دیگر مطالبات حضرت آیت الله خامنه ای از پژوهشگران و محققان فقه حکومتی خواند و اضافه کرد: در این زمینه می توان به این نکته اشاره کرد که فقه حکومتی می تواند به تدوین نظامات مختلف در حکومت اسلامی مانند نظام سیاسی، نظام اقتصادی، نظام فرهنگی، نظام اجتماعی، نظام قضایی، نظام ارتباطات، نظام سلامت و مانند آن بپردازد.

 
ضرورت تبویب نوین فقهی

وی برای تسریع در این رویکرد و رونق دادن به فقه حکومتی پیشنهاد داد تا قاعده سازی های فقه حکومتی بر مبنای تبویب، یعنی باب سازی های نوین فقهی بویژه در دو کتاب مهم «جواهر الکلام» و «وسائل الشیعه» برنامه ریزی شود.

مُدرّس عالی حوزه های علمیه در عین حال تصریح کرد: به نظر بنده حتی فقه عبادات هم می تواند با رویکرد فقه حکومتی بازتدوین شود.

وی که سابقه عضویت در شورای نگهبان را به عنوان عضو حقوقدان در کارنامه خود دارد همچنین با اشاره به پیش فرض های فقه حکومتی در منظومه معارف اسلام، «وجوب حاکمیت دین در هر زمان و مکان»، «وجوب رهبری الهی برای پیشبرد حاکمیت دین و تحقق اهداف دینی»، «وجوب عقلی و شرعی دولت در اسلام» و همچنین «تدابیر و سیاسات شرعیّه و همچنین مصالح عالیه و حُکم حاکم و حُکم حکومتی» را برخی از این پیش فرض ها دانستو

آیت الله کعبی افزود: سیره فقهای عظام ما در عصر غیبت، تحقق نظم شیعی از طریق تعامل نسبی یا کامل با حکومت های وقت و یا اعتزال کامل از آن حکومت های بوده و البته برخی دیگر از فقها هم به تشکیل دولت در دولت دست زدند و برخی دیگر نیز مرجعیت عامه شیعه را تشکیل دادند.


فقه حکومتی، وامدار جهادهای علمی امام راحل عظیم الشأن (ره)

آیت الله کعبی در ادامه امام راحل عظیم الشأن را در دوران معاصر، پیشتاز نظریه پردازی در فقه حکومتی عنوان کرد و با ذکر خاطره ای از مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی بیان کرد: آن مرحوم تعریف می کرد که وقتی امام خمینی (ره) درس ولایت فقیه را در نجف تدریس می فرمودند، به نوشتن اقدام می کرد و آن نوشته ها را به دیگر استادش، مرحوم آیت الله صدر نشان می داد و ایشان هم پس از دیدن متن درس حضرت امام (ره) فرموده بودند که همه تعابیر قبلی از ولایت فقیه در چارچوب حکومت های جائر بحث شده، اما حضرت امام (ره) تدریس ولایت فقیه را برای تأسیس نظام و حکومت اسلامی انجام می دهند و رویکردشان، تأسیس نظام اسلامی است.

نماینده مردم استان خوزستان در مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: از این رو، پیش فرض های اصلی فقه حکومتی را باید همزاد نهضت حضرت امام راحل (ع) بدانیم؛ چراکه معظم له فقه حکومتی را همان تحقق اهداف متعالی اسلام در بستر حکومت اسلامی می دانستند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم همچنین با تمجید از حجت الاسلام والمسلمین ذبیح الله نعیمیان، نویسنده مجموعه 4 جلدی «اصول و مبادی فقه حکومتی»، ضمن رونمایی از این اثر، تألیف این مجموعه را تبریک گفت و برای این نویسنده و دیگر محققان در زمینه رونق فقه حکومتی آرزوی توفیق کرد.

مراسم رونمایی از این اثر در عین حال با ارائه گزارشی مختصر از فعالیت دبیرخانه هم اندیشی فقه حکومتی همراه بود.

این دبیرخانه از سال 1395 به ثبت علمی ایده های فقه حکومتی پرداخته و در ادامه در ارتباطی مستمر با استادان و محققان مباحث فقه حکومتی، تلاش داشته است تا هر دو تا سه ماه یکبار، نشست های هم اندیشی را با حضور استادانی مانند آیات مبلّغی، میرباقری، اراکی و رشاد برگزار کند که این نشست ها اکنون نیز ادامه دارد و البته ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام/ 110
https://qomnews.ir/vdchvwn6.23nx6dftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما