دوشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۰۰
کد مطلب : 83987
منبع : خبرگزاری ايرنا
رییس شورای شهر قم:

تردد اتوبوس‌ها در هسته مرکزی قم ساماندهی می‌شود

قم نيوز : رییس شورای اسلامی شهر قم گفت: با تصویب اعضای این شورا برای تعیین ۲ رینگ شهری، تعیین زمان اوج ترافیک و اخذ عوارض از اتوبوس گردشگران، بستر لازم برای ساماندهی تردد اتوبوس‌ها در هسته مرکزی قم فراهم می‌شود.
تردد اتوبوس‌ها در هسته مرکزی قم ساماندهی می‌شود
تردد اتوبوس‌ها در هسته مرکزی قم ساماندهی می‌شود
به گزارش قم نیوز عبدالله جلالی در یک‌صد و بیست و یکمین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر قم با اشاره به لایحه نرخ صدور مجوز ورود و تردد اتوبوس‌های توریستی در سطح شهر به ازای زمان توقف افزود: در حال حاضر ورود اتوبوس به هسته مرکزی قم به شکل‌های مختلف وجود دارد که این موضوع نظام‌مند نیست.

وی گفت: بر اساس مطالبات هتل‌ها در حوزه گردشگری و تکلیف شورای ترافیک استان تدوین طرح اخذ لایحه نرخ مجوز ورود اتوبوس‌های توریستی به قم در دستور کار قرار گرفت.

جلالی بابیان اینکه معرفی جاذبه گردشگری، اماکن تاریخی و مذهبی قم و فعال‌سازی بیشتر حوزه اقتصاد گردشگری نیازمند تمهیداتی است، ادامه داد: بر اساس این لایحه با تعیین زمان اوج ترافیک هسته مرکزی بستر لازم برای ساماندهی تردد اتوبوس‌ها در هسته مرکزی قم ایجاد می‌شود.

وی تاکید کرد: در سیاست‌های آینده باید برای مکان‌های تاریخی که جاذبه گردشگری و پذیرش گردشگری بیشتری دارند، مکان‌هایی برای پارکینگ اتوبوس توریست‌ها در نظر گرفته شود.

نائب رئیس شورای اسلامی شهر قم نیز در این جلسه با اشاره به با اشاره به لایحه نرخ صدور مجوز ورود و تردد اتوبوس‌های توریستی در سطح شهر به ازای زمان توقف گفت: با توجه به اینکه این لایحه می‌تواند حمل‌ونقل اتوبوس گردشگران در قم را دچار مشکل کند، باید این طرح به‌صورت آزمایشی اجرا و اشکال‌ آن برطرف شود.

حسن بختیاری ادامه داد: اجرای موقت ۶ ماهه این طرح می‌تواند فرصت مناسب برای شناسایی و حل مشکل‌های آن را فراهم کند.

رییس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر قم نیز در این جلسه با اشاره به این لایحه گفت: با توجه به شرایط خاص رینگ مرکزی به ازای هر ساعت حضور در این رینگ، ۱۵۰ هزار تومان و برای رینگ دوم به ازای هر ساعت مبلغ ۱۰۰ هزار تومان تعیین‌شده است.

روح‌الله امراللهی بابیان اینکه بر اساس این لایحه‌ها تعداد رینگ‌های قم از سه به ۲ رینگ کاهش‌یافته است افزود: هرگونه ورود به هسته مرکزی و خارج آن در ساعات اوج ترافیک بر اساس این لایحه ممنوع است.

وی ادامه داد: ممنوعیت تردد اتوبوس‌های گردشگری در ساعت اوج ترافیک در سایر شهرهای زیارتی ازجمله مشهد نیز اعمال می‌شود و مجموعه‌های گردشگری خود را با این موضوع تطبیق داده‌اند.

امراللهی بابیان اینکه ترویج استفاده از اتوبوس و حمل‌ونقل عمومی در دستور کار مدیریت شهری است، گفت: بر اساس اسناد بالادستی ترافیکی قم، محدوده طرح ترافیک این شهر باید توسعه یابد و حمل‌ونقل شخصی در رینگ هسته مرکزی را محدود کرده و در این محدوده حمل‌ونقل عمومی ترویج یابد.

همچنین عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر قم، با اشاره به اخذ مجوز پرداخت مابه‌التفاوت اثرات ناشی از افزایش قیمت بنزین بر اساس کیلومتر پیمایش به رانندگان استیجاری شهرداری قم و سازمان‌های تابعه گفت: بر اساس این لایحه مقررشده که مابه‌التفاوت هزینه هر ساعت برای خودروهای یگانه سوز به میزان ۲۰ هزار ریال و برای خودروهای دوگانه‌سوز ۱۰ هزار ریال پرداخت گردد که این افزایش قیمت هیچ تناسبی با هزینه‌های تحمیلی به رانندگان ندارد.

حسن طلایی ادامه داد: پیشنهاد ما افزایش هزینه هر ساعت برای خودروهای یگانه سوز از ۲۰ هزار ریال به ۳۰ هزار ریال و برای خودروهای دوگانه‌سوز از ۱۰ هزار ریال به ۱۵ هزار ریال است تا بخشی از مشکلات تحمیلی به این رانندگان جبران شود.

دیگر عضو شورای اسلامی شهر قم نیز در این جلسه با اشاره به لایحه نرخ صدور مجوز ورود و تردد اتوبوس‌های توریستی در سطح شهر به ازای زمان توقف گفت: ایجاد پیاده راه‌ها و ممنوعیت تردد در هسته مرکزی ازجمله سیاست‌های مدیریت شهری است.

زین‌العابدین قراچورلو بابیان اینکه سهم حمل‌ونقل عمومی در قم هشت درصد است، گفت: توریست‌های خارجی که به قم می‌آیند، برای حمل‌ونقل در داخل شهر از اتوبوس استفاده نمی‌کنند بلکه با خودروهای سبک تردد می‌کنند.

رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه و سرمایه‌گذاری شورای شهر قم نیز با اشاره به مصوبه این شورا برای تعمیر اساسی ۵۶ دستگاه اتوبوس شهری گفت: این اتوبوس‌ها در حال حاضر در پارکینگ نگهداری می‌شوند و غیرقابل استفاده هستند.

مجید اخوان با اشاره به لایحه اخذ مجوز قرارداد بازسازی کامل ۵۶ دستگاه اتوبوس شهری گفت: در مناقصه انجام‌شده، یکی از شرکت‌ها برنده‌شده که روند قانونی آن در حال انجام است.

وی بابیان اینکه هزینه تعمیر هر دستگاه اتوبوس به‌طور متوسط ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال است گفت: ارزش این قرارداد مبلغی بالغ‌بر ۴۵ میلیارد ریال می‌باشد که بر اساس این قرارداد، طی زمان‌بندی ۶ ماهه، این اتوبوس‌ها پس از تعمیر اساسی در اختیار شهرداری قم قرار می‌گیرند.

وی با اشاره به لایحه اخذ مجوز اصلاحیه بودجه سال ۱۳۹۸ سازمان قطار شهری قم نیز گفت: سه هزار میلیارد ریال ناشی از فروش اوراق مشارکت سال جاری برای سازمان قطار شهری قم تصویب و بر اساس هماهنگی انجام‌شده با دیوان محاسبات این مبلغ به‌حساب این سازمان واریزشده است.

اخوان ادامه داد: تاکنون ۷۰ میلیارد ریال از این پول اوراق مشارکت پرداخت‌شده و یک هزار میلیارد ریال دیگر نیز در حساب سازمان قطار شهری قم موجود است.

وی در ادامه با اشاره به لایحه نرخ صدور مجوز ورود و تردد اتوبوس‌های توریستی در سطح شهر به ازای زمان توقف گفت: با توجه به تنگی معابر قم، به‌هیچ‌وجه مصلحت نیست که برای اخذ عوارض، وضعیت هسته مرکزی را با این لایحه دچار بحران ترافیکی کنیم و با این موضوع مخالف هستم.

لایحه نرخ صدور مجوز ورود و تردد اتوبوس‌های توریستی در سطح شهر به ازای زمان توقف در این جلسه مطرح شد و این لایحه سرانجام با ۷ رای موافق، ۳ مخالف و ۲ ممتنع به تصویب رسید. بر اساس این لایحه تعداد رینگ‌های شهری قم از سه به ۲ رینگ کاهش و همچنین به ازای هر ساعت حضور در رینگ مرکزی، ۱۵۰ هزار تومان و برای رینگ دوم به ازای هر ساعت مبلغ ۱۰۰ هزار تومان تعیین شد.

لایحه اخذ مجوز قرارداد بازسازی کامل ۵۶ دستگاه اتوبوس شهری،  لایحه اخذ مجوز اصلاحیه بودجه سال ۱۳۹۸ سازمان قطار شهری قم و همچنین لایحه پرداخت دیه به شهروند آسیب‌دیده ازجمله دیگر لوایحی بود که در این جلسه به تصویب اعضای شورای شهر قم رسید.

لایحه اخذ مجوز پرداخت مابه‌التفاوت اثرات ناشی از افزایش قیمت بنزین بر اساس کیلومتر پیمایش به رانندگان استیجاری شهرداری قم و سازمان‌های تابعه از دیگر لوایحی بود که در این جلسه تصویب شد. بر اساس این لایحه مقررشده که مابه‌التفاوت هزینه هر ساعت برای خودروهای بنزینی به میزان ۲۰ هزار ریال و برای خودروهای دوگانه‌سوز ۱۰ هزار ریال پرداخت گردد.

انتهای پیام/ 110
https://qomnews.ir/vdcefo8v.jh8xvi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما