دوشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۳۳
کد مطلب : 83991
منبع : خبرگزاری تسنیم

"زبان هنر" مؤثرترین ابزار در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است

قم نيوز : مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم گفت: زبان هنر،مؤثرترین ابزار در پیشگیری از معضلات و آسیب‌های اجتماعی است.
"زبان هنر" مؤثرترین ابزار در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است
"زبان هنر" مؤثرترین ابزار در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است
به گزارش قم نیوز سید موسی حسینی کاشانی با اشاره به اهمیت ورود هنرمندان به عرصه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی اظهار داشت: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمینه‌های فرهنگی، هنری، آموزشی و پیشگیرانه درصدد فرهنگ‌سازی است.

وی بابیان اینکه حمایت از برنامه‌ها در مقابله با آسیب‌های اجتماعی یکی از رویکردهای مهم فرهنگی این اداره کل است، ابراز کرد: پیشگیری عنصر مهمی در سلامت جامعه بوده و تمامی دستگاه‌های اجرایی و فرهنگی در جهت پیشگیری از معضلات و آسیب‌ها در جامعه دارای وظیفه و رسالت مهمی هستند و باید از ظرفیت‌های موجود در فرهنگ‌سازی و پیشگیری از معضلات استفاده کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم عنوان کرد: در مسیر فرهنگ‌سازی باید به تبیین مسائل ازنظر شرع، قانون و عرف جامعه بپردازیم و به‌ویژه جوانان را با تبعات و آثار مخرب آسیب‌های اجتماعی آشنا کنیم.

وی زبان هنر را مؤثرترین ابزار در پیشگیری از معضلات و آسیب‌های اجتماعی دانست و اضافه کرد: در این موضوع اداره کل ارشاد، از آثار هنری و حضور هنرمندان به مسائل پیشگیرانه و رفع معضلات حمایت می‌کند.

حسینی کاشانی خاطرنشان کرد: یکی از معضلات و آسیب‌های جدی که گریبان جامعه را گرفته اعتیاد است و اعتیاد، ریشه در مصرف سیگار دارد، بر‌اساس آمار اعلام‌ شده 98 درصد معتادان، در ابتدا سیگاری بودند و سیگار را نخستین قدم برای ورود به اعتیاد می‌دانند.

وی با اشاره به در نظر گرفتن قم به‌عنوان شهر بدون دخانیات افزود: با توجه به برنامه جهانی، قم شهر بدون دخانیات، باید ظرفیت‌های لازم را فراهم کرد و با اجرای منظم طرح به این نقطه مطلوب به معنای واقعی دست‌یافت و در زمان‌بندی مشخص در تحقق برنامه، بتوان مصرف سیگار را به‌طور چشمگیری میان شهروندان کاهش داد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم بیان کرد: رابطه مهمی میان عرضه و تقاضا وجود دارد و تا زمانی که در جامعه، برای مصرف دخانیات و سیگار تقاضا وجود داشته باشد نمی‎توان به‌طورجدی مانع از عرضه شد، پس باید با فرهنگ‌سازی و آموزش و ارتقای آگاهی، سطح تقاضای دخانیات و سیگار را در جامعه پایین آورد.

وی تصریح کرد: دستگاه‌های اجرایی که رابطه مستقیمی با حضور ارباب‌رجوع در بدنه اداری خوددارند باید آموزش و فرهنگ‌سازی را به‌طور مستقیم در ارتباط با مراجعه‌کنندگان موردتوجه قرار دهند و با ابزارهای مختلف و با زبانی ساده، مضرات و آسیب‌های مصرف سیگار را تبیین کنند.

حسینی کاشانی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه آموزش باید از سنین پایین‌تر برای پیشگیری از آسیب‌ها آغاز شود بهتر است، درباره آموزش و پیشگیری در مدارس از طریق آموزش‌وپرورش وارد شد و دراین‌باره برنامه‌ریزی کلانی را عملیاتی کرد.

وی بابیان اینکه وجود مراکز متعدد عرضه دخانیات و سیگار یکی از عوامل مهمی در جذب جوانان به سمت سیگار است،یادآور شد: نباید در مناطقی که ازنظر واحد صنفی در عرضه سیگار اشباح شده مجوز دیگری صادر کرد، چراکه صدور مجوز نیز سازوکارهای خود را داشته و باید بر اساس آن به صدور مجوز پرداخت.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم خاطرنشان کرد:گاهی شاهد هستیم در خیابان و محدوده‌ای از شهر،12 تا 15 واحد صنفی در عرضه دخانیات فعال است و این امر می‌تواند تبلیغی برای سیگار و دخانیات باشد.

وی افزود: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم در فعالیت‌ها و برنامه‌های فرهنگی خود در 5 سال اخیر، توجه جدی به کاهش مصرف دخانیات داشته است و در همه موضوعات برنامه‌های هنری حتی دفاع مقدس و حفظ ارزش‌های انقلابی، مسئله آسیب‌های سیگار و اعتیاد و آشنایی جوانان با این آسیب‌ها را موردتوجه قرار داده است.

حسینی کاشانی تأکید کرد: در طراحی برنامه‌ها در پیشگیری از مصرف سیگار، باید طرح دارای مشخصاتی چون منظم بودن و دقیق بودن و مستمر بودن باشد و از اجرای طرح‌های شتاب‌زده و مقطعی پرهیز شود تا به نتیجه مطلوب دست‌یابیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم یادآور شد: همچنین در آموزش باید به سراغ مهدهای کودک و مدارس برویم و از مبدأ و ریشه آغاز کنیم تا بتوانیم برای 10 تا 15 سال آینده برنامه‌ریزی کنیم.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcjvheo.uqethzsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما