چهارشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۰۴
کد مطلب : 84051
منبع : خبرگزاری تسنیم

تخلف‌های پژوهشی دانشگاه‌ها به اعتبار علمی کشور آسیب می‌رساند

قم نيوز : رئیس دانشگاه قم تخلف‌های پژوهشی در سطح دانشگاه‌ها که اعتبار علمی کشور را در چشم جهانیان مورد خدشه قرار می‌دهند را مورد توجه قرار داد و گفت: در این زمینه وزارت علوم ورود پیداکرده است.
تخلف‌های پژوهشی دانشگاه‌ها به اعتبار علمی کشور آسیب می‌رساند
تخلف‌های پژوهشی دانشگاه‌ها به اعتبار علمی کشور آسیب می‌رساند
به گزارش قم نیوز حجت‌الاسلام عسکر دیرباز ضمن تبریک فرارسیدن هفته پژوهش اظهار داشت: نخستین گام و بهترین شیوه قدم برداشتن در مسیر پژوهش، چگونگی دستیابی به واقعیت است.

عضو مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: بعد از به دست آوردن واقعیت، با توجه به اهدافی که داریم باید در ارتباط با مهار واقعیت و سلطه بر آن کار پژوهشی انجام دهیم؛ البته در این زمینه، اگر با کارهای میدانی و اطلاعاتی که داریم کار را پیش ببریم ممکن است دچار آزمون‌وخطا شویم.

وی با بیان اینکه فایده پژوهش این است که ما را از هدر دادن منابع و آزمون‌وخطا نجات می‌دهد، گفت: باید موضوع پژوهش، با روشی که متناسب با موضوع هست و می‌تواند مسئله و موضوع را موردپژوهش قرار دهد موردبررسی قرار گیرد.

دیرباز با اشاره به جایگاه علمی ایران در میان سایر کشورها ابراز کرد: رتبه علمی دانشگاه‌های ایران در میان سایر دانشگاه‌ها رتبه خوبی است، البته باید ارتقای بیشتری پیدا کند.

دبیر ستاد پژوهش و فناوری استان قم تأکید کرد: باید هم در حوزه‌های علمیه و هم دانشگاه‌ها پژوهش‌های کاربردی جایگاه والاتری داشته باشند و ما به این سمت در حال حرکت هستیم.

وی در ادامه تخلف‌های پژوهشی در سطح دانشگاه‌ها که اعتبار علمی کشور را در چشم جهانیان مورد خدشه قرار می‌دهند را مورد توجه قرار داد و گفت: در این زمینه وزارت علوم ورود پیداکرده و طرحی در ارتباط با کپی‌برداری‌های علمی داده که با این موارد برخورد جدی شود.

دیرباز با بیان ارتباط پژوهش با سال رونق تولید ابراز کرد: پژوهش می‌تواند هم کیفیت تولید را ارتقاء دهد و هم کاهش هزینه‌ها را در پی داشته باشد.

رئیس دانشگاه قم کاربردی نبودن پژوهش‌ها را موردتوجه قرار داد و گفت: دلیل این مسئله کاربردی نبودن پژوهش‌ها است که بیشتر به محفوظات برمی‌گردد؛ البته در سال‌های اخیر بعد کاربردی بودن پژوهش‌ها با شتاب بیشتری در حال انجام است.

وی با بیان تفاوت پژوهش‌های راهبردی و کاربردی عنوان کرد: پژوهش‌های راهبردی چشم‌انداز 20 سال آینده و بیشتر را در نظر می‌گیرد و ماهیت آن با پژوهش‌های کاربردی متفاوت است. پژوهش‌های راهبردی پیچیده‌تر بوده و درنتیجه فقط پژوهشگران استراتژیک که تعدادشان کم است به این موضوع ورود پیدا کنند.

دیرباز در پایان خاطرنشان کرد: باید هم پژوهشگران نظری، کاربردی و راهبردی داشته باشیم و تناسب  و ترکیب بین این سه نیاز به پژوهش خاصی دارد.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdchzvn6.23nkmdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما