چهارشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۴۸
کد مطلب : 84057
منبع : خبرگزاری فارس

تحلیل مبانی حِکمی قرآنی انتظار در دیدگاه رهبر معظم انقلاب

قم نيوز : نشست علمی «مبانی حکمی قرآنی انتظار از دیدگاه آیت الله العظمی خامنه ای» در قم برگزار شد.
تحلیل مبانی حِکمی قرآنی انتظار در دیدگاه رهبر معظم انقلاب
تحلیل مبانی حِکمی قرآنی انتظار در دیدگاه رهبر معظم انقلاب
به گزارش قم نیوز حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه به عنوان ارائه دهنده این تحقیق با اشاره به اینکه از دیدگاه حضرت آقا انتظار یک امر فطری است تصریح کرد: در این پژوهش تلاش داشتیم تا با بررسی سخنان رهبری درباره انتظار، به این برسیم که تلقی معظم له از این مقوله چیست، البته نکته مهم هم این است که بخش نه چندان کمی از سخنان ایشان درباره این مقوله هنوز منتشر نشده است که در عین حال دفتر حفظ و نشر آثار آقا در صدد هستند تا این مطالب به مرور منتشر شوند.

وی در این نشست که به همت معاونت پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد  ادامه داد: به هر حال هر تلقی در این زمینه بر پایه یکسری مبانی و اصول تنظیم می‌شود و ما نیز در این تحقیق به این نتیجه رسیدیم که تلقی معظم له در این موضوع بر پایه اصولی مانند «توحید اجتماعی»، «ولایت»، «عقلانیت» و همچنین «فطرت» پایه گذاری شده است.

مدیر گروه فلسفه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی اضافه کرد: به طور مثال عقلانیت یکی از مبانی بحث انتظار است، اما حضرت آقا در بیانات خود عبارت «إستِکمال عقل» را برای تأمین انتظار سازنده به کار می‌برند و ما نیز بر اساس این اصطلاح، از تعبیر «تقویت عقلانیت» به عنوان یکی از مبانی این مبحث در دیدگاه مقام معظم رهبری استفاده کردیم.

نویسنده کتاب‌های «منظومه فکری امام خمینی» و «منظومه فکری آیت الله العظمی خامنه ای» افزود: به نظر می‌رسد که مجموعه این مبانی می‌تواند مخاطبان و خوانندگان این اثر را به این جمع بندی برساند که انتظار اجتماعی سازنده از نظر رهبر معظم انقلاب چیست.

این استاد حوزه و دانشگاه همچنین به این نکته توجه داد که این مقاله می‌توانست با شرح و تفصیل بیشتر حتی به کتاب تبدیل شود که البته هدفگذاری این نبوده است.

حجت الاسلام خسروپناه سپس از تجربه اخیر خود در طرح مباحث راهبردی برای جوانان سخن گفت و بیان کرد: در این گونه تحقیق‌ها و همچنین در نشست‌های تبلیغی، رسم بر این است که در بیان مبانی بحث، عناوینی مانند مبانی هستی شناختی، معرفت شناختی، انسان شناختی، دین شناختی و مانند آن مطرح می‌شود؛ اما تجربه بنده در دو سال اخیر این است که هرگاه برای بیان این  مباحث، گرفتار این واژه‌های کلاسیک شدیم، مخاطبان ما کمتر همراهی کرده اند ولی اگر بحث را بر اساس کلیدواژه‌های قرآنی برای تحول انسان مانند «ولایت و طاغوت» - که در فرمایشات حضرت امام (ره) و حضرت آقا (حفظه الله) هم دیده می‌شود – پیش بُردیم، استقبال بهتر و درک بهتری از سوی مخاطب پدید آمده است و همراهی بیشتری با ارائه این نکات داشته اند.

این کرسی ترویجی با دبیری حجت الاسلام ابراهیم باقرزاده و همچنین با ارائه برخی پیشنهادها و نقدها به طرح این ایده علمی از سوی دو ناقد یعنی حجت الاسلام و المسلمین محمدصادق یوسفی مقدم و ابراهیم علیپور همراه بود.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcd5z0j.yt0ok6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما