شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۰۰
کد مطلب : 84111
منبع : خبرگزاری فارس

وعده بهشت برای زائرین حضرت معصومه(س)

قم نيوز : مُدرّس و پژوهشگر حوزه علمیه قم درباره اهمیت زیارت حرم حضرت معصومه (س) به سیره بزرگان و عارفانی مانند مرحوم آیت الله بهجت اشاره کرد که برای احترام از بخش پایین پا (ایوان طلا) به آستان مقدس وارد می شدند.
وعده بهشت برای زائرین حضرت معصومه(س)
وعده بهشت برای زائرین حضرت معصومه(س)
به گزارش قم نیوز حجت الاسلام و المسلمین علی اصغر ظهیری در مراسم عزای سالروز ارتحال شهادت گونه حضرت کریمه اهل بیت (س) و در جمع تعدادی از زائران و مجاوران آستان مقدس قم، زیارت امامان و امامزدگان را دارای دو وجهه ظاهری و باطنی دانست و گفت: ظاهر هر زیارت، رفتن به نزد یک بزرگ و یا حضور در جوار مزار بزرگان و دیدن با دو چشم سر است، در حالی که باطن زیارت نیاز به معرفت و دیده قلبی و درونی دارد. در این باره روایات زیادی هم داریم که یکی از مهم ترین آن ها، روایت حضرت رسول الله (ص) است که می فرمایند اگر  خداوند خیر بنده‌ ای را بخواهد، چشم های دلش را بینا می ‌کند.

وی در توضیح باطن زیارت به رفتار مرحوم علامه طباطبایی در هنگام سفر به مشهد مقدس اشاره کرد و بیان داشت: نقل است که وقتی علامه طباطبایی به مشهد می رسیدند، در و دیوار محل پیاده شدن مسافران را می بوسیدند و وقتی به ایشان اعتراض می کردند که این جا حرم نیست می فرمودند گرد و غبار زائران علی بن موسی الرضا (ع) بر این در و دیوار نشسته است و من به همین دلیل این در و دیوار را می بوسم.

وی با بیان این که امروزه شاهد کاهش تأثیر زیارت حرم امامان و امامزادگان بر زیارت کنندگان و گلایه آنان از کم شدن این تأثیرهای معنوی هستیم خاطرنشان کرد: بزرگان ما بیان می دارند که برای افزایش این تأثیر باید به سه نکته مهم توجه شود که نکته نخست، اعتماد زیارت کننده بر مزور یا همان فردی است که زیارت می شود، همچنان که حکایت های زیادی درباره افرادی که به امامان معصوم (ع) یا امامزادگان واجب التعظیمی مانند حضرت فاطمه معصومه (س) اعتماد داشته اند وجود دارد که زودتر از آن چه فکر می کرده اند، حاجت خود را دریافت داشته اند.

وی اضافه کرد: نکته دوم در این موضوع، اخلاص فرد زیارت کننده و البته نکته سوم هم بهره مندی از حضور قلب از سوی فرد زیارت کننده است، چراکه زیارت مانند نماز است و برای تأثیرگذاری نیاز به حضور قلب دارد.

نویسنده کتاب «همسران بافضیلت» (گذری بر زندگانی مادران چهارده معصوم (ع)) در ادامه به اهمیت زیارت حضرت معصومه (س) اشاره و تصریح کرد: در اهمیت شأن و جایگاه این بانو همین بس که امام صادق (ع) پیش از ولادت این بانو، از ایشان نام برده، قم را حرم اهل بیت (ع) دانسته و زیارت کننده پاره تن خود را به بهشت وعده داده اند.

حجت الاسلام ظهیری همچنین زیارتنامه حضرت فاطمه معصومه (س) را شامل فرازها و عبارات مهم و گرانسنگ خواند و اضافه کرد: یکی از عبارات پایانی این زیارتنامه با تعبیر «فلا تسلُب مِنّی ما أنا فیه» به همان باطن زیارت اشاره دارد که زیارت کننده از خداوند می خواهد تا به برکت وجودی حضرت کریمه اهل بیت (س)، او را از آن حال خوش و معنویتی که از زیارت کسب کرده است بیرون نبرد.

استاد حوزه علمیه قم در عین حال درباره اهمیت حضرت کریمه اهل بیت (س) و قم خاطرنشان کرد: این سرزمین، جایگاهی است که بزرگانی مانند حضرت امام خمینی (ره) را پرورش داده و آنان را به توفیقات بزرگی رسانده است. البته کسانی هم مانند ملاصدرا بودند که  پیش از آمدن به قم، اصلا شناخته شده نبودند، اما پس از سکونت در جوار کریمه اهل بیت (س) و کسب فیض از حرم آن حضرت، آوازه شان در همه جا پیچید.

انتهای پیام/ 110
https://qomnews.ir/vdcezz8v.jh8ezi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما