شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۵۳
کد مطلب : 84114

ازدواجی که محقق نشد

یادداشتی به مناسبت وفات شهادت گونه‌ی بانوی کریمه علیهماالسلام 
قم نيوز : در اکثر موارد با آمدن نام حضرت فاطمه‌ی معصومه علیهاالسّلام یکی از سوالاتی که به ذهن خطور می‌کند این است که چرا حضرت ازدواج نکردند تا جایی که برخی با خود به این نتیجه می‌رسند که این امر سیره است و تصمیم به پیروی از آن می‌گیرند.
ازدواجی که محقق نشد
ازدواجی که محقق نشد
به گزارش قم نیوز در اکثر موارد با آمدن نام حضرت فاطمه‌ی معصومه علیهاالسّلام یکی از سوالاتی که به ذهن خطور می‌کند این است که چرا حضرت ازدواج نکردند تا جایی که برخی با خود به این نتیجه می‌رسند که این امر سیره است و تصمیم به پیروی از آن می‌گیرند.
اما باید گفت ازدواج نکردن هیچگاه سیره ی ائمه اطهار علیهم السلام نبوده است و این امر را با دقت در روایاتی که ازمعصومین علیهم السلام درباب ارزشمندی ازدواج و اهمیت تشکیل خانواده بیان شده و میانگین سن ازدواج فرزندان ایشان میتوان فهمید. به این روایات توجه کنید:
1. در اسلام هیچ بنایی ساخته نشده که نزد خدای بزرگ محبوب‌تر از ازدواج باشد.
2. در چهار هنگام، درهای رحمت آسمان گشوده می‌شود :...و [از جمله] در هنگام ازدواج کردن
3. پیامبر اکرم بارها می‌فرمودند:ازدواج سنت من است...
و روایات بی شمار دیگری که در این زمینه بیان شده است؛
با مطالعه‌ی روایات، به راحتی می‌توان به این حقیقت پی برد که اتفاقاً اصل و رویه در زندگی ذوات مقدس معصومین علیهم السلام، تکیه و تأکید ایشان بر ازدواج بوده است؛ بگونه‌ای که این تأکید بخشی از سیره ایشان محسوب می‌شود.
اما برای پی بردن به دلیل عدم ازدواج حضرت باید دقیق‌تر به مسئله نگریست.
اول این‌که نگاه به امور باید سیستمی باشد؛ به این معنا که: زندگی و قواعد آن یک پازل است که با کنارهم قراردادن تمام تکه های آن تکمیل می‌شود: بنابراین باید با این نگاه به یک تصمیم یا رفتار افراد نگریست و به راحتی نمی‌توان در این باره بحث کرد و نظر داد.
اما آنچه که به ذهن نگارنده می‌رسد،این است که مهم‌ترین عامل برای عدم ازدواج حضرت، فقدان شرایط لازم برای این انجام این کار بوده است. برای برای این فقدان هم شواهدی را می‌توان نام برد که از آن جمله، خفقان بی اندازه ای است که در زمان حیات مبارک امام موسی کاظم علیه السلام وجود داشت؛ تاجایی که مردم حتی جرئت رفت و آمد به خانه ی امام و ارتباط عادی با ایشان و خانواده شان را نداشتند، چه رسد به این‌که بتوانند با امام پیوند خویشاوندی برقرار کنند. دلایل دیگری نیز در این باره ذکر شده که برای جلوگیری از اطاله کلام، به ذکر همین مورد بسنده می‌شود. البته در این میان بیان این نکته حائز اهمیت است که ما، هم کفو نداشتن حضرت معصومه علیها‌السلام را در آن زمان، به عنوان دلیل عدم ازدواج ایشان نمی پذیریم؛ چرا که مطابق روایات متعدد نقل شده از ائمه اطهار علیهمالسلام، کفویت دو نفر، به هم کفوی از لحاظ ایمان است و مشخصاً ایشان، این مورد را ملاک قرار می‌دادند؛ از سوی دیگر، پر واضح است که در آن روزگار هم جوانان مؤمنی بالاخص از نوادگان امام حسن مجتبی علیه السلام، که هم کفو حضرت معصومه علیهاالسلام باشند، حاضر بودند.
نکته دوم این است که، چه بسا حضرت درهمان فضای پر از خفقان ازدواج کرده‌اند؛ اما به این دلیل که مورخین عنایت کافی درثبت تاریخ تولد، وفات و ازدواج اولاد ائمه طاهرین نداشته‌اند، این مطلب در کتب تاریخی ذکر نشده است.
به هر روی واقعیت امر بر ما پوشیده است؛ اما آنچه که قطعیت دارد این است که بانویی با آن درجه از فضايل علمی و اخلاقی که بر طبق روایات، احتمال عصمت ایشان می‌رود، کاری عبث و مغایر جریان سازی ائمه معصومین علیهم السلام انجام نمی‌دهد.


* اسماء کماسی

انتهای پیام/ 110
https://qomnews.ir/vdchkzn6.23nkzdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما