يکشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۰۳
کد مطلب : 84148
منبع : خبرگزاری فارس

ورود جهاد دانشگاهی به پژوهش‌های کاربردی و کاهش هزینه‌های درمان

قم نيوز : مدیر گروه سلول‌های بنیادی میزانشیمی جهاد دانشگاهی قم گفت: رسالت جهاد دانشگاهی، ورود به تحقیقات و پژوهش‌های کاربردی در کاهش هزینه‌های درمان است.
ورود جهاد دانشگاهی به پژوهش‌های کاربردی و کاهش هزینه‌های درمان
ورود جهاد دانشگاهی به پژوهش‌های کاربردی و کاهش هزینه‌های درمان
به گزارش قم نیوز آذر شیخ الاسلامی امروز اظهار کرد: بنده دارای پی‌اچ‌دی سلولی تکوینی از دانشگاه خوارزمی و فعال در بخش سلول‌های بنیادی میزانشیمی از گروههای پژوهشی جهاد دانشگاهی هستم.

مدیر گروه سلول‌های بنیادی میزانشیمی جهاد دانشگاهی قم افزود: فعالیت‌ گروه سلول‌های بنیادی میزانشیمی،تمرکز بر روی پژوهش‌های کاربردی است و این گروه از 96 گروه انسجام پیدا کرد و با پرهیز از پراکنده‌کاری فعالیت‌ها را در حوزه درمان پیش برد.

وی تصریح کرد: رسالت جهاد دانشگاهی ورود به تحقیقات و پژوهش‌های کاربردی در کاهش هزینه‌های درمان است و براین اساس تلاش شد با فعالیت‌های منسجم به نتیجه مطلوب و کاربری دست یابیم و به سمت تحقیقات صرفا کتابخانه‌ای و در حد مقاله نرویم.

شیخ‌الاسلامی بیان کرد: فعالیت‌های خود را روی دو موضوع مهم کاربرد سلول‌های بنیادی در درمان ناباروری و نازایی و درمان ارتوپدی و غضروف استخوان متمرکز کردیم.

وی در مورد پژوهش پیرامون کاربرد سلول‌های بنیادی در درمان ناباروری و نازایی خاطرنشان کرد: عمده افرادی که برای درمان به مراکز ناباروری مراجعه می‌کنند، روش‌های معمولی و روتین برای آن‌ها اعمال می‌شود در حالی که ممکن است بیمار با مشکلاتی مواجه باشد که روش‌های روتین نتواند مشکل ناباروری وی را رفع کند.

مدیر گروه سلول‌های بنیادی میزانشیمی جهاد دانشگاهی قم گفت: بیماری اندومتریوز یکی از مشکلاتی است که خود مشکل ناباروری ایجاد می‌کند و فردی که این بیماری را دارد به جز مشکلات بیماری، زندگی‌اش نیز تحت تاثیر مشکلات است و برای این بیمار درمان‌های دارویی و جراحی پیشنهاد می شود که ممکن است به نتیجه نرسند.

وی افزود: سعی شد از سلول‌های بنیادی برای درمان این بیماران استفاده کنیم؛ در حال حاضر در مراحل اولیه هستیم و در استخراج و خالص سازی سلول‌های بنیادی اندومتر با استفاده از متریال مشتق از خون قاعدگی موفقیت‌هایی را در دو سال گذشته به دست آوردیم.

شیخ الاسلامی بیان کرد: طرح و پروژه دیگر، تمایز سلول‌های بنیادی میزانشیم به سمت سلول‌های شبه تخمک بود که این‌ها با استفاده از سلول‌های بنیادی اندومتر با استفاده از متریال مشتق از خون قاعدگی انجام می‌شود، همچنین در حوزه بیان ژنتیک و بیان پروتئین نیز موفقیت‌هایی به دست آمد.

وی عنوان کرد: با توجه به سابقه فعالیت‌های جهاد دانشگاهی در درمان ارتوپدی و غضروف استخوان نیز به نتایج مطلوبی دست یافتیم، هر چند نیاز به پژوهش‌های راهبردی دیگر و حمایت‌های لازم داریم.

مدیر گروه سلول‌های بنیادی میزانشیمی جهاد دانشگاهی قم خاطرنشان کرد: عمده این طرح‌ها در حال اجراست و تداوم دارد و مقالات علمی آن به زودی در ژورنال‌های معتبر چاپ می شود.

وی گفت: تمام تلاش این است تا طرح ها را کاربردی کرده و به سمت کلینیکی شدن پیش ببریم و حتی هم اکنون نیز پی آر پی و مشتقات خونی داریم که در حوزه ناباروری و درمان سقط‌های مکرر موثر است و در این باره نتایج خوبی به دست آمده است.

شیخ الاسلامی عنوان کرد: در این باره نیاز به اتاق تمیز و استانداردهای کافی برای سلول درمانی داریم که هزینه‌های سنگینی برای تاسیس و نگهداری نیاز دارد.

وی تصریح کرد: اگر مراکز سطح استان یا حتی مراکز و نهادی که در این زمینه مطرح هستند بتوانند بودجه‌ای برای ما در نظر بگیرند به نفع بیماران و درمان نتایج بخش است و می‌توانیم طرح‌های آزمایش‌گاهی را کاربردی کنیم.

این پژوهشگر خاطرنشان کرد: طرح‌های پژوهشی بسیار گسترده است است و بدون حمایت نمی‌توان به نتایج مطلوبی رسید.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcevz8v.jh8eei9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما