سه شنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۲۱:۵۳
کد مطلب : 84208
منبع : خبرگزاری مهر
آیت الله مصباح یزدی:

فعالان امر به معروف و نهی از منکر از افراط و تفریط پرهیز کنند

قم نيوز : رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: فعالان عرصه امر به معروف و نهی از منکر در زمینه های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی باید از افراط و تفریط پرهیز کنند.
فعالان امر به معروف و نهی از منکر از افراط و تفریط پرهیز کنند
فعالان امر به معروف و نهی از منکر از افراط و تفریط پرهیز کنند
به گزارش قم نیوز آیت الله محمدتقی مصباح یزدی شامگاه دوشنبه در دیدار اعضای شورای هماهنگی گروه‌های فرهنگی اظهار داشت: حوزه‌های علمیه در زمینه عمل به وظایف انقلابی رشد قابل توجهی داشته است.

وی با بیان اینکه نهال انقلابی گری توسط امام خمینی(ره) در حوزه‌های علمیه غرس شد، گفت: به برکت تلاش‌های خالصانه مقام معظم رهبری حوزه‌های علمیه امروز انگیزه کافی را در زمینه پذیرش مسئولیت انقلابی‌گری دارند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: پیامبر(ص) پس از تشکیل جامعه اسلامی در مسجد به بررسی مسائل سیاسی، جنگی، اجتماعی، قضایی و فرهنگی مردم می پرداختند که با گسترش اسلام در دوران حضرت علی(ع) نیز این امر گسترش یافت و برای رسیدگی به هر یک از مسائل افرادی مشخص شدند.

وی با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر باید توأم با رعایت ادب باشد تا بتواند تأثیرگذار شود،‌ گفت: انجام امر به معروف و نهی از منکر با لحن های نامناسب موجب توهین و درگیری می شود در حالیکه در صورت رعایت ادب تاثیرگذاری این امر بیشتر خواهد بود.

آیت الله مصباح یزدی با تأکید بر اینکه اگر آمران به معروف و ناهیان از منکر با آداب آن آشنا نباشند کارشان اثر معکوس خواهد داشت، افزود: فعالیت‌های تشکیلاتی امروز حوزه‌های علمیه در زمینه‌هایی همچون امر به معروف و نهی از منکر بسیار ارزشمند است.

تأکید بر توجه به آگاهی دینی و بصیرت اجتماعی و سیاسی

وی بیان کرد: آگاهی دینی و بصیرت اجتماعی و سیاسی از اموری است که موجب موفقیت در زمینه امر به معروف و نهی از منکر می شود بنابراین باید مورد توجه قرار گیرد.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با تأکید بر توأم بودن معرفت و آگاهی دینی با بصیرت سیاسی و اجتماعی، افزود: امر به معروف و نهی از منکر مسئولان نیازمند آگاهی کامل نسبت به مسائل اجتماعی و سیاسی روز است.

وی با تأکید بر لزوم پرهیز از افراط و تفریط تصریح کرد: پرداختن بیش از حد به مسائل سیاسی مانع پرداختن به وظایف علمی و طلبگی می‌شود بنابراین باید از آن دوری کرد.

آیت الله مصباح یزدی با اشاره به اینکه شهید بهشتی تأکید بسیاری نسبت به افزایش سطح درک سیاسی داشتند که یکی از خصوصیات بارز ایشان بود، گفت: امام راحل(ره) در روزگاری که پرداختن به مسائل سیاسی برای علما و روحانیون قبیح دانسته می‌شد تحولی بسیاری را در ساحت سیاست دینی ایجاد کردند.

وی توکل خالصانه امام خمینی(ره) به خداوند متعال را یکی از خصوصیات بارز ایشان دانست و اظهار داشت: رفتار امام خمینی(ره) به گونه‌ای بوده است که امروز ما هیچگونه عذری برای تغافل از مسائل سیاسی و اجتماعی نداریم.

استاد حوزه علمیه قم در ادامه گفت: فعالان عرصه امر به معروف و نهی از منکر در زمینه‌های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی باید از افراط و تفریط پرهیز کنند.

با تفرقه و ولنگاری امور اجتماعی را نمی‌توان پیش برد

وی با بیان اینکه فعالان عرصه اجتماعی باید دارای چارچوبی باشند که از خطوط قرمز آن عبور نکنند، افزود: در این چارچوبی که فعالان عرصه اجتماعی در نظر می‌گیرند باید نسبت به دیگران انعطاف وجود داشته باشد، زیرا اینکه چند نفر  به صورت یک شکل و واحد به مسئله‌ای بیندیشند امکان پذیر نیست.

آیت الله مصباح یزدی تأکید کرد: با تفرقه و ولنگاری امور اجتماعی را نمی‌توان پیش برد بنابراین باید از آنها دوری کرد.

وی با اشاره به اینکه در عرصه فعالیت‌های اجتماعی نباید کسی خود رأی عمل کند، افزود: همه در عرصه فعالیت‌های اجتماعی باید از تفرقه پرهیز کنند و با یکدیگر اتحاد داشته باشند.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ادامه داد:‌ در عرصه فعالیت‌های اجتماعی همواره باید به دنبال مسیر اصلح بوده و ضمن پایبندی به اصول و آرمان‌ها در درون مجموعه خود نیز انعطاف کافی را داشته باشیم.

وی بیان کرد: امروزه نباید به معلوماتمان اکتفا کنیم و تصور کنیم که اطلاعات ما در زمینه‌های دینی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی کامل است بلکه باید به دنبال افزایش سطح آگاهی خود باشیم تا بتوانیم به سمت جلو حرکت کنیم.
انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdcbw5bw.rhbagpiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما