شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۳۰
کد مطلب : 84293
منبع : خبرگزاری فارس

رویکرد دانشگاه قم انطباق میان پژوهش‌های علمی و نیازهای کشور است

قم نيوز : معاون پژوهش و فناوری دانشگاه قم گفت: انطباق میان پژوهش‌های علمی و نیازهای کشور، یکی از رویکردهای مهم دانشگاه قم در عرصه فعالیت‌های پژوهشی است.
رویکرد دانشگاه قم انطباق میان پژوهش‌های علمی و نیازهای کشور است
رویکرد دانشگاه قم انطباق میان پژوهش‌های علمی و نیازهای کشور است
به گزارش قم نیوز حجت الاسلام سعید فراهانی فرد با اشاره به برخی از فعالیت‌ها اظهار کرد: این دانشگاه در هفته پژوهش دبیر جشنواره استانی نیز هست، ضمن اینکه در دانشگاه قم فعالیت‌های گسترده‌ای در حوزه پژوهش صورت می‌گیرد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه قم افزود: معاونت پژوهشی شامل مدیریت پژوهش، فناوری، ارتباط با صنعت، مرکز رشد، نشریات علمی، انتشارات و کتابخانه است و هر کدام ماموریت‌های خاصی را دنبال می‌کنند.

وی تصریح کرد: در مدیریت پژوهشی در بحث مقالات، اساتید و دانشجویان طرح‌های داخلی در حوزه ارتباط با صنعت و جامعه را ارائه می‌دهند و این حوزه زمینه ارتباط اساتید و هیأت علمی با جامعه در سطح استان و ملی را شکل می‌دهد.

حجت الاسلام فراهانی فرد بیان کرد: در حوزه انتشارات و نشر مطالب و آثار هیات علمی و مجلات علمی و پژوهشی نیز فعالیت‌های گسترده‌ای ساماندهی می‌شود و در بخش کتابخانه امانت کتاب برای اساتید و دانشجویان در دو بخش خواهران و برادران امکان‌پذیر است.

وی عنوان کرد: از نظر سخت افزاری امکانات خوبی در کتابخانه وجود دارد و از نظر نرم افزاری تلاش شد هر یک از دانشجویان و اساتید، یک کتابخانه دیجیتالی و همراه داشته باشند که به زودی رونمایی از کتابخانه دیجیتالی دانشگاه در دستور کار است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه قم خاطرنشان کرد: مرکز رشد دانشگاه از شرکت‌های دانش بنیان حمایت می‌کند و جوان‌هایی که دارای ایده‌هایی برای ظرفیت ملی و در شرایط تحریم هستند در مراکز رشد مورد حمایت قرار می‌گیرند.

وی گفت: دو رویکرد مهم در بخش های مختلف معاونت پژوهشی داریم که ارتقاء رتبه دانشگاه براساس فعالیت‌های علمی یکی از برنامه‌هاست و در این باره بیشترین شاخص که در رتبه بندی دانشگاه نقش دارد، فعالیت پژوهشی است.

فراهانی‌فرد افزود: در واقع 80 درصد وزن رتبه بندی با پژوهش است و در این راستا در مجموع 15 رتبه و در فعالیت‌های پژوهشی 17 رتبه ارتقاء داشته‌ایم که چشمگیر بود؛ این رتبه حاصل دو رویکرد مهم در فعالیت‌های تئوری و عملی است.

وی تصریح کرد: برخی اساتید علاقمند به کارهای تئوری هستند و در مجلات داخلی و بین المللی مقالاتی می‌نویسند، در این باره دانشمندان نخبه‌ای در سطح ملی و جهانی داریم و بیشترین استنادها بر مقالاتشان وجود دارد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه قم عنوان کرد: اگر رتبه در مجموع با پژوهشی ارتقا پیدا کند، تشویق مقالات و تقویت روحیه پژوهش در دستور کار قرار دارد.

وی بیان کرد: رویکرد دیگر انجام کارهای تجربی و حل مسائل مهم در کشور است، برخی نخبگان واقعا جزء نوابغ بوده و اختراعات و نوآوری‌هایی دارند که مورد توجه دانشگاه در حمایت‌های ویژه قرار می‌گیرند.

فراهانی‌فرد خاطرنشان کرد: جامعیت دانشگاه قم یکی از ظرفیت‌های مهم علمی و پژوهشی است و در قم در کنار حوزه‌های علمیه و مراکز پژوهشی، از ظرفیت خوبی در حوزه علوم انسانی برخوردار هستیم و دانشگاه قم جز دانشگاه‌های سرآمد ایران در حوزه علوم انسانی است.

وی اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های این دانشگاه بهره‌گیری از 4 دانشکده علوم انسانی و اسلامی است که هر یک قطب مهمی در تولید علم به شمار می‌رود و اساتید برجسته‌ای در آن به تدریس می‌پردازند ضمن اینکه دو دانشکده علوم پایه و فنی مهندسی نیز از دیگر ظرفیت‌های دانشگاه قم است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه قم گفت: این دانشگاه از آزمایشگاه بسیار مجهزی برخوردار است و اخیرا آزمایشگاه مرکزی با حضور معاون وزیر افتتاح شد که گام مهمی در رفع نیازهای استان در زمینه پژوهش است.

وی افزود: در طرح‌های پژوهشی به سمت رفع نیازهای استان به ویژه در حوزه تولید و صنعت حرکت کرده‌ایم و انطباق میان پژوهش‌های علمی و نیازهای کشور، یکی از رویکردهای مهم دانشگاه قم است.

فراهانی‌فرد خاطرنشان کرد: این دانشگاه آماده همکاری در عرصه حضور در صنعت است و در سطح استانداری از زمان حضور سرمست استاندار قم نگاه خوبی به پژوهش و به خصوص دانشگاه قم وجود دارد.

وی تاکید کرد: اگر به جوانان اعتماد کنیم در بسیاری از عرصه‌های علمی و پژوهشی خود را به اثبات می‌رسانند و می‌توانیم در تولید داخل به خودکفایی برسیم، باید مسؤولان نیز در طرح‌ها و نیازهای کلان از ظرفیت داخل استان استفاده کرده و زمینه را برای حضور اساتید و اعضای هیات علمی و نخبگان پژوهشی و علمی فراهم کنند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه قم بیان کرد: اگر در سطح استان و ملی از همه ظرفیت‌های داخلی استفاده شود به سرمنزل مقصود می‌رسیم،ممکن است اشکال از خود ما نیز باشد و به خوبی توانمندی‎ها را به اثبات نرسانده‌ایم، اما انتظار می رود خود سازمانهای دولتی و خصوصی از این ظرفیت‌ها استفاده کنند و به سراغ توانمندی‌ها بیایند.

انتهای پیام/ 110
https://qomnews.ir/vdcfm0dc.w6dj1agiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما