شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۰۱
کد مطلب : 84301
منبع : خبرگزاری مهر
در کارگروه امور زیربنایی قم مطرح شد؛

وجود ۴۵ هزار خانه خالی در شهر

قم نيوز : طرح الحاق ۱۳۳ هکتار از اراضی بلوار آیت الله بروجردی به شهر قم برای تأمین مسکن در حالی مطرح می‌شود که ۴۵ هزار خانه خالی و ۴ هزار هکتار بافت فرسوده در این شهر وجود دارد.
اما و اگرهای الحاق ۱۳۳ هکتاری به قم/وجود ۴۵ هزار خانه خالی در شهر
اما و اگرهای الحاق ۱۳۳ هکتاری به قم/وجود ۴۵ هزار خانه خالی در شهر
به گزارش قم نیوز وزارت مسکن در جدیدترین اقدام خود برای تأمین مسکن «طرح اقدام ملی تأمین مسکن» را کلید زده است، مسکنی که امروز در کشور به چالشی برای دولت و مردم تبدیل شده و هدف از اجرای این طرح کاهش قیمت مسکن است.

در این طرح زمین‌های دولتی که در اختیار طرح اقدام ملی تولید مسکن قرار گرفته با قیمت تمام شده به متقاضیان عرضه می‌شود، میانگین قیمت مسکن متری ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خواهد بود و قیمت واحدهای مسکونی ۷۵ تا ۱۰۰ متری در این طرح ۱۸۷ تا ۲۵۹ میلیون تومان تخمین زده می‌شود.

تاکنون بیش ۴ هزار نفر از طریق سامانه این طرح در قم ثبت نام کردند و اداره کل راه و شهرسازی در حال بررسی و هدف‌گذاری برای تأمین زمین برای احداث ۱۳ هزار واحد مسکونی برای اجرای این طرح است که ۲ هزار واحد مسکونی در پردیسان در اختیار بنیاد مسکن قرار گرفته است و تا سال ۱۴۰۰ در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد.

اما چالش اصلی در اجرای این طرح تأمین و هدف‌گذاری زمین و زیرساخت‌های لازم برای تولید و احداث ۱۳ هزار واحد مسکونی است که باید موارد لازم در تأمین این زمین‌ها در نظر گرفته شود تا باز شرایط و چالش مسکن مهر ایجاد نشود چرا که هنوز مشکلات منطقه پردیسان و مسکن مهر وجود دارد.

در جلسه کارگروه امور زیربنایی، توسعه روستایی، عشایری، شهری، آمایش سرزمین و محیط زیست استان قم که روز پنج‌شنبه در سالن جلسات امام جواد(ع) استانداری قم به ریاست استاندار برگزار شد بر سر تأمین و هدف‌گذاری برای احداث ۱۳ هزار واحد مسکونی برای اجرای طرح اقدام ملی تأمین مسکن بحث‌هایی شد که طبق نظریه وزارت مسکن و شهرسازی باید از ۱۳۳ هکتار اراضی محدوده آیت الله بروجردی تأمین شود.

ولی استاندار قم بر این مهم نظر دارد که تمام سیاست‌های تأمین مسکن استان بر محوریت کارآمدی بافت فرسوده هدایت شود؛ معاون امور هماهنگی و عمرانی استاندار هم از وجود ۱۳۰ هزار خانوار مستأجر در قم خبر می‌دهد در حالی که در قم ۴۵ هزار خانه مسکونی خالی است.

حال این سؤال در ذهن ایجاد می‌شود اجرای طرح اقدام ملی برای تأمین مسکن در استان قم فرصت است تا تهدید؟ اگر فرصت و یک ظرفیت خوب ملی است آیا می‌تواند مسکن شهروندان قمی را با توجه به رشد جمعیت تأمین کند؟ مسئولان اجرایی برای هدف‌گذاری تأمین اراضی و زیرساخت مطلوب و مناسب چه برنامه‌ای دارند؟

هدف‌گذاری برای احداث ۱۳ هزار واحد مسکونی در طرح اقدام ملی در قم

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم در این جلسه گفت: استان قم برای اجرای طرح اقدام ملی برای تأمین مسکن ۱۳ هزار واحد مسکونی را هدف‌گذاری کرده است که تاکنون تولید ۲ هزار مسکن در اراضی شهرک پردیسان در قالب طرح اقدام ملی انجام گرفته است.

حسن صبوری افزود: پردیسان در منطقه هشت شهرداری و در جنوب غربی شهر قم واقع شده است، این منطقه در سال ۱۳۷۷ توسط وزارت مسکن و شهرسازی وقت تأسیس و در سال ۱۳۹۰ به یکی از مناطق شهرداری قم تبدیل شد.

وی افزود: طرح الحاق ۱۳۳ هکتار از اراضی بلوار آیت الله بروجردی به شهر قم با هدف تولید مسکن ارائه می‌شود و ۵ هزار و ۴۰۰ واحد مسکونی هم با قراردادی با نیروهای مسلح در استان تولید خواهد شد؛ هم‌چنین ۷۰۰ واحد مسکونی در قالب طرح‌های مشارکتی در استان تأمین می‌شود و در مجموع تاکنون احداث ۹ هزار و ۷۵۰ واحد مسکونی نهایی شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم افزود: اراضی ۱۳۳ هزار هکتاری جزو اراضی ملی است و الحاق آن به شهر قم می‌تواند در یک زمان بندی کوتاهی صورت گیرد؛ برای تأمین ۱۳ هزار واحد مسکونی برای اجرای طرح اقدام ملی تأمین مسکن الحاق ۱۳۳ هکتار از اراضی آیت الله بروجردی ضروری است.

بدقوارگی معماری و ساختار شهری در قم

اما در این جلسه فرماندار قم، الحاق ۱۳۳ هکتار از اراضی آیت الله بروجردی را فاقد هرگونه طرح مطالعاتی می‌داند و از ساخت و سازهای غیر اصولی در شهری مانند قم انتقاد شدیدی کرد و گفت: بی‌قوارگی و عدم معماری و ساخت و سازهای اصولی به طور پراکنده در شهر قم شکل ظاهری این شهر را به هم زده است و با بی‌قوارگی روبرو است که مسئولان استان باید در اجرای طرح‌های جدید برای تولید مسکن بر اصول شهرسازی و معماری اصولی پایبند باشند.

مرتضی حیدری افزود: طرح الحاق ۱۳۳ هکتار از اراضی بلوار آیت الله بروجردی برای تولید مسکن فاقد هرگونه مطالعات جامعی است که با اجرای این طرح احیا و بازسازی بافت فرسوده فراموش می‌شود در حالی که اولویت استان باید بهبود وضعیت بافت‌های فرسوده باشد.

در وضعیت کنونی الحاق این اراضی به قم به یکی از مشکلات و پروژه‌های نیمه تمام قم تبدیل می‌شود

به گفته فرماندار قم، در وضعیت کنونی الحاق این اراضی به یکی از مشکلات و پروژه‌های نیمه تمام استان قم تبدیل می‌شود.

یکی از اعضای شورای اسلامی شهر قم نیز در این جلسه گفت: شورای اسلامی شهر قم با این طرح مخالف نیست اما اراضی مطلوب‌تری در قم برای تولید مسکن وجود دارد به هر اندازه که طرح‌های الحاقی در شهر قم بیشتر شود روند ظرفیت‌سازی مسکن برای مردم بهبود می‌یابد.

حجت الاسلام سید محمد آتش زر افزود: به هر اندازه که طرح‌های الحاقی در شهر قم بیشتر شود روند ظرفیت‌سازی مسکن برای مردم بهبود می‌یابد.

وجود ۱۳۰ هزار خانوار مستأجر و ۴۵ هزار خانه خالی در قم

اما در ادامه این جلسه معاون امور عمرانی استاندار قم با اشاره به ۱۳۰ هزار خانوار مستأجر در استان قم، گفت: ۴۵ هزار خانه خالی در استان شناسایی شده است در حالی که در قم ۱۳۰ هزار خانوار مستأجر وجود دارند که از داشتن مسکن محروم هستند و در کم‌تر از یک ساعت ۴ هزار و ۴۰۰ نفر برای طرح اقدام مسکن ثبت نام کردند که این میزان واحد مسکونی پاسخگوی متقاضیان نبوده و این نشان از این مسئله دارد که متقاضیان قادر به خرید خانه خالی هم نیستند.

محسن بهشتی بیان کرد: این طرح ظرفیتی برای استان قم است و نمی‌توان به بهانه مشکلات زیرساختی از کنار این طرح عبور کرد چرا که این مشکلات زیرساختی برای همه استان‌های کشور وجود دارد؛ تأمین مسکن برای مردم نیاز به مطالعات تخصصی نیست اگر پردیسان احداث نمی‌شد امروز مشکل بزرگی در تأمین مسکن به وجود می‌آمد.

وی با اشاره به طرح اصلاح بنزین نیز افزود: با توجه به طرح اصلاح بنزین این گمانه می‌رود که بهای اجاره مسکن سال آینده بالا خواهد رفت پس اجرای طرح اقدام ملی می‌تواند در تأمین مسکن مردم قم و کاهش بار روانی از افزایش اجاره بها کمک کند.

به فکر بازآفرینی و کارآمدی بافت‌های فرسوده قم باشید

اما استاندار قم در پایان با انتقاد از طرح الحاق ۱۳۳ هکتار از اراضی آیت الله بروجردی در جلسه کارگروه امور زیربنایی خطاب به مسئولان گفت: در ارتباط با تولید و تأمین مسکن استان باید اولویت اول شما توجه به بافت فرسوده باشد و باید بتوانیم بافت ناکارآمد را کارآمد کنیم برای کارآمدی بافت‌های فرسوده استان در روزهای اخیر طی جلسه‌ای با رئیس مجلس شورای اسلامی و وزرای دولت قرار است تصمیمات خوبی در زمینه بافت‌های فرسوده صورت پذیرد.

بهرام سرمست افزود: ما قبل از اینکه سراغ آباد کردن اطراف شهر برویم، باید سراغ بافت فرسوده برویم، چرا که در این مناطق زیرساخت‌ها موجود است در عین حال ما نمی‌خواهیم از ظرفیت‌های ملی که برای استان ایجاد شده، بگذریم، کلیت طرح الحاق ۱۳۳ هکتار به شهر قم نیز مطلوب است، اما ضروری است زیرساخت‌های این طرح به کلی فراهم شود.

گفتنی است، در کل مساحت شهر قم ۱۲ هزار و ۹۰۰ هکتار است که ۴ هزار هکتار آن بافت فرسوده ناکارآمد است و ۶۵ درصد مردم قم در این مناطق ساکن هستند.
انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdcfymdc.w6djxagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما