پنجشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۸ ساعت ۰۸:۳۰
کد مطلب : 85287
منبع : سايت خبری باشگاه خبرنگاران جوان
معاون امور توانبخشی بهزیستی قم:

اپلیکیشن‌های بانکی ویژه نابینایان طراحی می شود

قم نيوز : مقدم خواه گفت:اغلب روشندلان از تلفن‌ همراه سخنگو استفاده می‌کنند و طراحی اپلیکیشن‌های بانکی برای آن ها در دستور کار است.
اپلیکیشن‌های بانکی ویژه نابینایان طراحی می شود
اپلیکیشن‌های بانکی ویژه نابینایان طراحی می شود
به گزارش قم نیوز محمدعلی مقدم‌خواه، معاون امور توانبخشی اداره‌کل بهزیستی قم گفت: ۲ هزار و ۴۲۲ نفر نابینا و کم‌بینا تحت حمایت بهزیستی قم هستند که ۶۰ درصد آن‌ها را آقایان و ۴۰ درصد را بانوان تشکیل می‌دهند و از خدمات ویژه این اداره بهره‌مند می‌شوند.

او افزود: طراحی اپلیکیشن‌های بانکی نابینایان در دستور کار قرار گرفته است تا نابینایان به کمک این اپلیکیشن بتوانند امور بانکی خود را از طریق موبایل انجام دهند. اکثر نابینایان از تلفن‌های همراه سخنگو استفاده می‌کنند.

معاون امور توانبخشی اداره‌کل بهزیستی قم با اشاره به فعالیت کانون نابینایان در این استان افزود: این کانون از جنس دغدغه‌ها و مشکلات نابینایان است و از این رو در بسیاری از موارد برای تعامل با استانداری یا نهاد‌های دیگر اثربخشی بیشتری دارند، زیرا خود نابینایان گزارشی از مشکلات و دغدغه‌هایشان را ارائه می‌دهند.

مقدم‌خواه بیان کرد: بخش مددکاری به نابینایان در بهزیستی از نیمه دوم سال گذشته به دلیل کمبود نیرو و مشکلاتی دیگر، به بخش خصوصی و غیر دولتی واگذار شد و این امر به بودجه سازمانی و دولتی در راستای خدمت‌رسانی به قشر نابینایان جامعه کمک کرده است.

او ادامه داد: از زمان کودکی که نابینایی کودک تشخیص داده می‌شود، خانواده مراجعه می‌کنند و فرد مورد حمایت بهزیستی از خدمات توانبخشی، مشاوره و کمک‌های بلاعوض، هزینه تحصیل در دوران مدرسه و دانشگاه بهره‌مند می‌شود.

معاون امور توانبخشی اداره‌کل بهزیستی قم تصریح کرد: حدود ۱۷۰ نفر با معلولیت‌های مختلف در دانشگاه‌های آزاد و غیر دولتی مشغول به تحصیل هستند؛ ۱۰۰درصد هزینه تحصیل دانشجویان با معلولیت‌های مختلف در دانشگاه‌های آزاد توسط بهزیستی پرداخت می‌شود، اما با توجه به کاهش بودجه بهزیستی در سال ۹۸، ۶۰ درصد هزینه‌های تحصیل دانشجویان در دانشگاه‌های پیام نور و غیر انتفاعی را تقبل می‌کند، البته اگر بودجه کفاف دهد تا سقف ۱۰۰ درصد حمایت می‌شوند.

او ادامه داد: سال گذشته در بخش توانبخشی بهزیستی قم، ۲۲ هزار کودک ۳ تا ۶ سال مورد معاینه آمبلیوپی (تنبلی چشم) قرار گرفتند که از این تعداد ۸۷۴ کودک مشکوک شناخته و در نهایت طی آزمایش‌های تخصصی از این کودکان، متوجه شدند ۹۰ نفر از آنان مبتلا به تنبلی چشم هستند، اگر این ازمایشات و معاینات نبود، در آینده نابینا می‌شدند؛ این کودکان تحت درمان ۱۵ پزشک متخصص قرار گرفتند.

مقدم خواه یادآور شد: معاینه آمبلیوپی از افزایش تعداد نابینایان جلوگیری می‌کند و علاوه بر آن پس از تشخیص بیماری، فرد تحت درمان قرار می‌گیرد و به او کمک می‌شود تا در آینده زندگی راحت‌تر و مناسب‌تری داشته باشد.

معاون امور توانبخشی اداره‌کل بهزیستی قم با اشاره به اینکه با توجه به وضعیت اقتصادی حال حاضر در جامعه، وضعیت اشتغال معلولان با محدودیت‌هایی مواجه است، افزود: سهمیه سه درصدی معلولان در زمینه اشتغال (ماده ۷ قانون جامع حمایت از حقوق معلولان: تمام دستگاه‌های دولتی و عمومی و سایر نهاد‌هایی که از بودجه عمومی کشور استفاده می‌کنند، موظف هستند، حداقل ۳ درصد از مجوز‌های استخدامی را به معلولان اختصاص دهند.) در دو سه سال اخیر با جدیت بیشتری دنبال می‌شود.

مقدم خواه بیان کرد: در راستای نظارت بر اجرای این قانون، سال گذشته ۳ نفر از معلولان در آموزش و پرورش استثنایی قم مشغول به کار شدند و امسال نیز پس از آزمون استخدامی نفرات دیگر نیز در این اداره مشغول به کار خواهند شد.

وام قرض‌الحسنه برای معلولان
معاون امور توانبخشی اداره‌کل بهزیستی قم در خصوص وام خوداشتغالی که فرد نابینا یا اعضای خانواده فرد نابینا تعلق می‌گیرد، گفت: امسال تا سقف ۵۰ میلیون تومان وام قرض‌الحسنه به هر فرد تعلق می‌گیرد؛ پارسال۱۰ میلیارد تومان اعتبار اشتغال به معلولان اختصاص داده شده که ۷ و نیم میلیارد تومان توسط ۸۰۰ نفر (متشکل از ۴۰۰ نفر که دچار معلولیت ضعیف یا شدید هستند)، جذب شد.

مقدم‌خواه بیان کرد: در زمینه ازدواج معلولان بودجه خاصی در نظر گرفته نشده؛ لذا اگر بخش‌های مشارکتی و کمک‌های خیران باشد، در این زمینه اقداماتی انجام می‌شود.

او ادامه داد: در حال حاضر ۷ مرکز ژنتیک مجهز تحت نظارت بهزیستی آزمایشات ژنتیکی پیش از ازدواج و مشاوره‌های ژنتیک برای زوجین معلول به‌صورت کاملاً رایگان انجام می‌دهند و در صورت لزوم زوجین تحت درمان قرار می‌گیرند تا بر اساس پیشرفت‌های علم ژنتیک با وجود امکانات سازمانی و همچنین پزشکان و مشاوران ژنتیک حتی‌المقدور از تولد کودک معلول پیشگیری شود؛ از ابتدای سال ۹۸ ده زوج به مراکز ژنتیک مراجعه کردند.

مقدم‌خواه در خصوص مشکلات معلولان در سطح جامعه اعم از رفت و آمد در خیابان‌ها و معابر اظهار کرد: جلسات مختلفی با حضور افراد معلوم اعم از نابینا و ناشنوا و ... برگزار و دغدغه‌ها و مشکلات آنان مطرح می‎‌شود و کارشناسان و مسئولان اجرایی در راستای رفع نواقص و مشکلات اقدام می‌کنند.


انتهای پیام/111
https://qomnews.ir/vdcja8eo.uqeiozsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما