شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۳۴
کد مطلب : 85316
منبع : خبرگزاری ايرنا

استاندار: برنامه‌ریزی لازم برای مهاجرت معکوس در قم انجام شود

قم نيوز : استاندار قم گفت: باید از مهاجرت از شهر به روستاهای استان استقبال کنیم و برای این موضوع برنامه‌ریزی لازم را انجام دهیم.
استاندار: برنامه‌ریزی لازم برای مهاجرت معکوس در قم انجام شود
استاندار: برنامه‌ریزی لازم برای مهاجرت معکوس در قم انجام شود
به گزارش قم نیوز بهرام سرمست در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه قم در تالار امام جواد(ع) استانداری اظهار داشت: در دولت تدبیر و امید در راستای توسعه روستایی اقدام‌های خوبی انجام‌شده است.  

وی با تاکید بر فراهم نمودن همه شرایط و امکانات برای بازگشت روستاییان ساکن شهر به روستاهای محل سکونت خود، گفت: برای این منظور باید معیارهای موردنظر که یکی از مهم‌ترین آن‌ها ایجاد فضاهای کارگاهی جهت اشتغال است را پیش‌بینی کنیم.

وی اجرای طرح‌های هادی روستایی در این استان را موردتوجه قرار داد و یادآور شد: طرح‌های فوق باید بر اساس ظرفیت‌های توسعه‌ای روستاها اصلاح شود.

وی همچنین طرح‌های بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قم در زمینه مرمت بافت‌های فرسوده شهری را جزو عملکردهای خوب این نهاد ارزیابی کرد و گفت: بانک‌های قم باید در خصوص ارائه تسهیلات اشتغال روستایی بیش از این فعال باشند.

استاندار قم بیان کرد: باید در عین این‌که از ساخت‌وسازهای غیرمجاز در روستاها پیش‌گیری می‌کنیم، به موضوع اشتغال نیز توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

طبق سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵، قم دارای ۱۲۷ روستا با جمعیت بالای ۲۰ خانوار است؛ جمعیت ساکن مناطق روستایی این استان بیش از ۵۵ هزار و ۸۶۵ تن است که در قالب ۱۷ هزار و ۳۸۵ خانوار زندگی می‌کنند.

نماینده قم در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه بابیان این‌که برخی از ساخت‌وسازهایی که در روستاهای قم صورت می‌گیرد، ریشه در فرهنگ روستاها و ساکنان آن ندارد، گفت: باید تمام تلاش خود را برای انجام مهاجرت معکوس به کار بگیریم، ولی بااین‌حال یک عده‌ای نیز در روستاها دنبال تفرج‌گاه فصلی هستند و هیچ آورده‌ای برای روستا ندارند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مجتبی ذوالنوری بابیان این‌که این افراد تمام زمین‌ها و تسهیلات پیش‌بینی‌شده جهت استفاده روستاییان را تصاحب می‌کنند، گفت: باید تسهیلاتی فراهم کنیم که به بخش روستایی جامعه فشاری وارد نشود.

وی افزود: برای ساخت‌وساز در روستاها باید یک‌ استاندارد مشخصی تعیین شود، چون در صورت به هم خوردن بافت زندگی روستایی اهداف ما از مهاجرت معکوس محقق نخواهد شد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی قم نیز در این جلسه با اشاره به افزایش تعداد درخواست‌ها و مراجعه‌ها به‌منظور اصلاح طرح هادی روستایی در این استان، تسریع در فرآیند آن را مورد تاکید قرار داد و گفت: در موضوع اصلاح طرح‌های هادی باید حریم زمین‌های کشاورزی حفظ شود.

عباس پور میدانی اذعان داشت: بهترین راهکار برای جلوگیری از ویلاسازی در روستاهای قم بوستان سازی و توسعه بوم گردی می‌باشد.

دهمین جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه قم با حضور مدیران و کارشناسان اجرایی قم برگزار شد و طی آن موضوع جانمایی ۳۵ هکتاری تصفیه‌خانه فاضلاب شهرک پردیسان در جاده اراک و بالادست شهر قم و همچنین تمدید قرارداد واگذاری فرهنگ‌سرای جوان به اداره کل ورزش و جوانان تا پایان سال ۹۹ مشروط به پرداخت هزینه‌های آب و برق آن و واگذاری ساختمان بخشداری بخش خلجستان به دانشگاه پیام نور به تصویب رسید.


انتهای پیام/111
https://qomnews.ir/vdcce1q4.2bqps8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما