سه شنبه ۱ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۱۷
کد مطلب : 85407
منبع : خبرگزاری فارس

ساماندهی 500 مجموعه مردمی در قالب شبکه ملی وارثون

قم نيوز : جانشین دبیر شبکه ملی وارثون از ساماندهی 500 مجموعه مردمی یاد کرد و گفت: در این شبکه ملی، محور فعالیت ما انسجام بخشی و شبکه‌سازی است که شامل شناسایی، رتبه‌بندی، هم‌افزایی و انتقال تجربیات است.
ساماندهی 500 مجموعه مردمی در قالب شبکه ملی وارثون
ساماندهی 500 مجموعه مردمی در قالب شبکه ملی وارثون
به گزارش قم نیوز بهمن کهن امروز در مورد گستره فعالیت فعالان مردمی جهاد و شهادت اظهار کرد: این مجموعه‌ها از نظر قالب و موضوع، فعالیت‌های متفاوتی دارند به این معنی که بیشتر قالب‌هایی که در حوزه فعالیت است، شامل برنامه‌های یادواره‌ای و راهیان نور در مناسبت‌های مختلف است که موجب ترویج فرهنگ جهاد و شهادت می‌شود.

وی افزود: از جمله دیگر فعالیت‌ها، حضور در عرصه هنر است؛ اجرای تئاتر، شعر، سرود و فعالیت گروه‌های سرود از جمله این فعالیت‌هاست و در فضای رسانه نیز خبرنگاران و نمایندگان سایت‌های خبری فعالیت‌هایی در عرصه نشر فرهنگ جهاد و شهادت انجام می‌دهند.

مسئول قرارگاه مردمی راهیان نور با بیان اینکه از دیگر کارها در راستای ترویج فرهنگ جهاد و شهادت، انجام فعالیت‌هایی در حوزه ثبت اسناد است، گفت: در این راستا مجموعه‌هایی کارشان جمع‌آوری اسناد، وصیت‌نامه‌ها، تصاویر و... پیرامون شهداست و با توجه به رویکردهای آن‌ها، نتایج و خروجی‌هایشان نیز متفاوت است.

وی تربیت حماسی کودک و نوجوان که بیشتر در راهیان نور است را از دیگر قالب‌های ترویج فرهنگ ایثار و شهادت دانست و گفت: در حوزه تولید محصولات هم تلاش‌هایی در قالب فعالیت ناشران، کتاب فروشی‌ها، نویسندگان، تولید محصولات فرهنگی مانند چفیه، شبیه‌سازی وسایل دوران دفاع مقدس مانند قمقمه و مین‌های گوجه‌ای و... نیز در این عرصه فعال هستند.

کهن خاطرنشان کرد: مجموعه‌هایی هم به صورت مکانی در گلزار شهدا و مزار شهدای گمنام و برخی مجموعه‌ها نیز در امور پژوهشی و مطالعات و تولید محتوا تلاش می‌کنند. این کارهای پژوهشی در عرصه شهدای صدر اسلام و شهدای عاشورا و... کارهای زیادی انجام می‌دهند.

وی با بیان این که فعالان عرصه جهاد و شهادت از نظر موضوعی هم عرصه‌های فعالیتی زیادی دارند، گفت: در این عرصه برخی نهادها شهدای مدافع حرم را مورد نظر قرار دادند، برخی هم شهدای دوران دفاع مقدس، شهدای هسته‌ای، شهدای ترور، شهدای انقلاب، شهدای امنیت و... .

جانشین دبیر شبکه ملی وارثون با بیان اینکه عرصه فعالیت ترویج فرهنگ جهاد و شهادت بسیار گسترده است، گفت: این فعالیت‌ها به قدری گسترده است که شبکه‌سازی را دشوار ساخته است؛ اینکه چنین نهادها و گروه‌هایی را در کنار هم جمع کنیم، سختی کار را دوچندان می‌سازد.

وی درباره اقشار فعال در عرصه جهاد و شهادت گفت: برای بررسی فعالان این عرصه به صورت قشری و کنش‌گرا می‌توان گفت که این‌ها متنوع‌اند. بخش قابل توجهی را طلاب و مبلغان تشکیل می‌دهند که گروه‌های تبلیغی، مؤسسات مختلف در این عرصه را شامل می‌شوند. مجموعه‌هایی هم وجود دارد که دانشجویان فعال در این عرصه هستند. در فضای دانش آموزی هم یا خود دانش آموزان فعال هستند یا گروه‌هایی هستند که مخاطبشان دانش آموزان هستند.

کهن ادامه داد: بین اساتید حوزه و دانشگاه هم مجموعه‌هایی هستند که در فضای گسترده‌ای در حال تلاش هستند و عمق فعالیت‌هایشان بیشتر است؛ این‌ها در جبهه فرهنگی حضور پررنگی دارند. در این میان از قشر خواهران هم فعال هستند که برنامه‌های گسترده‌ای را اجرا می کنند.

وی به دستگاه‌های اجرایی در این عرصه اشاره کرد و گفت: در این عرصه نهادهای حاکمیتی بسیاری همچون بنیاد شهید، سپاه، سازمان حفظ آثار و...، حضور دارند که فعالیت های بسیاری را عهده دارند. گروهی از این فعالان، گروه‌های مردمی و برخی هم به صورت مشترک فعال هستند. از این رو در عین دشواری بررسی فعالیت‌های همه، این که شاخصی بتوان تعریف کرد و و فعالان و کم‌کاران در این عرصه را شناسایی کرد هم دشوار است.

جانشین دبیر شبکه ملی وارثون با اشاره به فعالیت این شبکه ملی گفت: طی کارهای انجام شده، اطلاعات هزار و 500 فعال در عرصه ترویج فرهنگ جهاد و شهادت جمع‌آوری شده که با بررسی‌های انجام شده، 500 فعال فرهنگی که شامل مجموعه‌ها، گروه‌ها و اشخاص فعال و پویا می‌شود، شناسایی و اطلاعات آن‌ها ساماندهی شده است؛ راویان، نویسندگان، مروجان فرهنگ، مؤسسات و نهادهای مردمی، این فعالان فرهنگی را تشکیل می‌دهند.

وی در ادامه درباره اهم اقدامات صورت گرفته برای انسجام فعالان جهاد و شهادت گفت: در شبکه ملی وارثون، محور فعالیت ما انسجام بخشی و شبکه سازی است که شامل شناسایی، رتبه بندی، هم افزایی و انتقال تجربیات است و نشست‌های عمومی، ملی و نشست‌های تخصصی در این راستا برگزار می‌شود.

کهن افزود: در کنار آن نشست های تخصصی برگزار می شود که از جمله آنها، نشست های راهیان نور است که در سال در چند نوبت برگزار می شود و برنامه ریزی ها و انتقال تجربیات در آن صورت می گیرد. این تشکل سازی آرام آرام در حال انجام است و همه با هم ارتباط دارند.

وی توانمند سازی مجموعه های فعال در این عرصه را محور دیگر شبکه ملی وارثون برشمرد و گفت: بخشی از این کار در حاشیه نشست هایی است که به صورت دوره ای برگزار می شود و برخی هم در قالب برگزاری دوره های تخصصی توانمند سازی می باشد.

دبیر اجرایی پنجمین اجلاس سراسری فعالان مردمی جهاد و شهادت خاطرنشان کرد: هدایت های عملیاتی و انجام عملیات مشترک هم کار دیگری است که در این عرصه انجام می شود که نمونه آن در اربعین حسینی انجام شد و در این طرح، زیارت به نیابت شهدا در دستور کار قرار گرفت که با استقبال گسترده زائران اربعینی اباعبدالله الحسین(ع) همراه شد. نمونه این کارها، در کاروان های راهیان نور هم انجام می گیرد.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcd5o0j.yt0kz6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما