چهارشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۰۰
کد مطلب : 85443
منبع : خبرگزاری فارس

حرکت به سمت تولید علم در حوزه فناوری‌‌های نرم

قم نيوز : معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه متاسفانه در مواردی فناوری‌های نرم و سخت را در یک جبهه و با یک معنا می‌بینند، گفت: باید در آینده تولید علم و گفتمان بیشتری در حوزه فناوری‌های نرم داشته باشیم تا دیگر شاهد بروز چنین اتفاقاتی نباشیم.
حرکت به سمت تولید علم در حوزه فناوری‌‌های نرم
حرکت به سمت تولید علم در حوزه فناوری‌‌های نرم
به گزارش قم نیوز سید محمد حسین سجادی نیری ظهر امروز در نشست معرفی «صنایع خلاق؛ از مجوز تا حمایت» که در سالن شهید آوینی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم برگزار شد، با اشاره به اینکه در طول سال‌های اخیر به بررسی مدل‌های پیشرفت فناوری در کشورهایی ازجمله ژاپن و کره جنوبی پرداخته‌ایم، اظهار کرد: نتیجه این تحقیقات به لزوم توجه به فناوری در اسناد بالادستی کشور دست یافتیم.

وی با بیان اینکه در نقشه جامع فناوری‌های کشور موضوع فناوری‌های نرم و فرهنگی نیز دیده شده است، عنوان کرد: در سال‌های گذشته تمرکز ویژه کشور بر فناوری‌های سخت بوده و عادت کرده‌ایم به سمت فناوری‌های ملموس و قابل لمس حرکت کنیم.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به اینکه امروزه فناوری‌های نرم تاثیر بسیاری در پیشرفت کشورهای توسعه یافته داشته‌اند، مطرح کرد: آن چیزی که در کشورهای پیشرفته ماندگار می‌شود فناوری‌های نرم است که این کشورها به هیچ وجه نمی‌خواهند آن را به دیگر کشورها انتقال دهند.

وی با بیان اینکه متاسفانه در مواردی فناوری‌های نرم و سخت را در یک جبهه و با یک معنا می‌بینند، خاطرنشان کرد: باید در آینده تولید علم و گفتمان بیشتری در حوزه فناوری‌های نرم داشته باشیم تا دیگر شاهد بروز چنین اتفاقاتی نباشیم.

سجادی نیری ادامه داد: ما علم را از جنس دانایی و فناوری را از جنس توانایی می‌دانیم در نتیجه فناوری آمده تا ما را با استفاده از علم در حوزه‌های مختلف توانمند کند.

وی با اشاره به اینکه در گذشته تغییرات ایجاد شده در طبیعت به ما توانمندی می‌دادند که این نوع را فناوری سخت می‌گویند، تصریح کرد: فناوری‌های فرهنگی یک رسته از حوزه فناوری‌های نرم می‌شوند و مدیریت، آموزش، مالی و ... نیز دیگر شاخه‌های این فناوری هستند.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه فناوری‌های نرم عامل اصلی ایجاد تغییر در کشورها و جامعه جهانی هستند، یادآور شد: هر تغییری که بتواند انسان و جامعه را به یک جهش و رفتار جدید برساند، بدون در نظر گرفتن ارزش آن رفتار، فناوری نرم نام دارد.

وی با اشاره به اینکه باید بحث فناوری‌های نرم در نشست‌های علمی حضور داشته باشد، بیان کرد: قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان به گونه‌ای تدوین شده است که از شرکت‌های فرهنگی و هنری و سایر شرکت‌ها با فعالیت مشابه حمایت نمی‌شود.

سجادی نیری افزود: صنایع خلاق کشور می‌تواند ما را از فروش نفت بی‌نیاز کند و این تنها به عنوان یکی از حوزه‌های فناوری‌های نرم است.

وی با بیان اینکه فناوری‌های نرم در مقابل تهاجم‌های فرهنگی دشمن قرار می‌گیرند، ابراز کرد: فروش فرهنگ با حفظ چارچوب‌های فرهنگی یک فعالیت موثر است که باید نسبت به آن توجه بیشتری داشته باشیم.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری از تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر توجه به فناوری‌های نرم یاد کرد و گفت: مقام معظم رهبری از واژه فناوری اربعین و فناوری راهیان نور نشان از توجه ایشان به موضوع فناوری‌های نرم دارد.

انتهای پیام/111
https://qomnews.ir/vdcdso0j.yt0ko6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما