پنجشنبه ۳ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۴۵
کد مطلب : 85471
منبع : خبرگزاری ايرنا

۱۸ هزار اثر علمی به ۲۱ دوره کتاب سال حوزه ارسال شده‌است

قم نيوز : دبیر علمی بیست و یکمین همایش کتاب سال حوزه گفت: در طول بیست دوره گذشته ۱۷ هزار کتاب و پایان نامه به دبیرخانه واصل شده‌ بود که در مجموع بیش از ۱۸ هزار عنوان کتاب و پایان نامه درطول برگزاری کتاب سال حوزه در ۲۱ دوره گذشته ارسال شده‌است.
۱۸ هزار اثر علمی به ۲۱ دوره کتاب سال حوزه ارسال شده‌است
۱۸ هزار اثر علمی به ۲۱ دوره کتاب سال حوزه ارسال شده‌است
به گزارش قم نیوز حجت‌الاسلام‌والمسلمین ابوالقاسم مقیمی حاجی درهمایش کتاب سال حوزه و سومین جشنواره مقالات علمی حوزه درسالن همایش های مدرسه دارالشفای قم، افزود: در بیست و یکمین همایش کتاب حوزه ۹۳۳ اثر از کتاب و پایان نامه های سطح چهار حوزه در موضوع علوم انسانی و اسلامی مرتبط با دین ارسال شده‌است.

وی ادامه داد: شورای سیاست‌گذاری کتاب سال حوزه در راستای مسائل مهم جامعه محورهای آسیب‌های اجتماعی، اقتصادی مقامتی، جمعیت، زن و خانواده، سبک زندگی، الگوی پیشرفت ایرانی اسلامی و همچنین بیانیه گام دوم را به عنوان محورهای مهم این جشنوراه تعیین کرد.

وی گفت: با اعلام محورهای این جشنواره، آثار راه یافته به دبیرخانه این جشنواره نسبت به دوره های گذشته ۵۰ درصد بیشتر از دوره‌های گذشته پیرامون محورهای این جشنواره بوده‌است.

مقیمی حاجی اظهار داشت: درمرحله اول آثار راه یافته به دبیرخانه با چهار هزار داوری و طبقه بندی آثار به ۲۰ گروه مورد ارزیابی قرار گرفت که ۱۶۹ اثر به مرحله نهایی راه یافت. در نهایت ۵۰ اثر کاندیدای برگزیده که از این تعداد پنج اثر به عنوان اثر برگزیده و برتر و ۲۲ اثر  شایسته تقدیر شدند.

وی ادامه داد: در سومین جشنواره مقالات علمی حوزه علمیه نیز  ۱۱۰ مقاله به دبیرخانه ارسال شده که ۳ مقاله به عنوان رتبه های برتر انتخاب شدند.

تقدیر از آیت الله خرازی 

در همایش کتاب سال حوزه از شخصیت علمی آیت‌الله سید محسن خرازی از اساتید برجسته حوزه علمیه قم به‌پاس یک‌عمر مجاهدت علمی، تهذیب نفس، تربیت شاگردان و تولید آثار علمی تقدیر شد.

مدیر حوزه های علمیه دراین همایش  با تجلیل از شخصیت علمی آیت الله سید محسن خرازی گفت: این عالم برجسته به عنوان شخصیتی متعالی دارای اخلاق و کرامت اخلاقی در تواضع و فروتنی، حسن خلق، تعامل جذاب با همگان از ایشان شخصیتی فرهیخته ایجاد کرده‌است.

وی زهد و پرهیز از متامع دنیوی را از دیگر ابعاد شخصیتی آیت الله خرازی دانست و گفت: ایشان  فرزند عصر خود و عالم زمانه خود است و همواره پاسخگوی زمان خود بوده‌است.

وی، آیت الله خرازی از چهره‌های ممتاز اخلاقی درحوزه علمیه است، افزود: تقید به عبادت و تهجد و نماز جماعت از جمله ابعاد شخصیتی این عالم برجسته در حوزه عبادی است.

اعرافی ادامه داد: روحیه انقلابی، همراهی با امام خمینی(ره) پیش و پس از انقلاب اسلامی، ارتباط قوی با رهبر معظم انقلاب، وجود آثار علمی متعدد از جمله دیگر ابعاد شخصیتی آیت الله سید محسن خرازی است.

مدیر حوزه های علمیه کشور، اظهار داشت: آیت الله خرازی از جمله معدود کسانی است که در حوزه علمیه موفق به نگارش تمام اصول شده‌اند که آثار ایشان موجب بی نیازی طلاب به مراجعه به کتاب های متعدد شده‌است.

وی گفت: کتاب هفت جلدی «مکاسب محرمه» از جمله آثار برجسته این استاد مبرز حوزه علمیه است که به موضوعات جدید حوزه اقتصادی از منظر فقهی پاسخ گفته‌است.

وی ادامه داد: هدف از تجلیل بزرگان و چهره‌های برجسته حوزه علمیه الگوگیری طلاب علوم دینی از ابعاد شخصیتی این بزرگان است.

آیت‌الله‌ سید محسن‌ خرازی‌ در سال‌ ۱۳۱۶ هجری‌ شمسی‌ در تهران‌ متولد شد. وی‌ دروس‌ دوران‌ ابتدایی‌ را در تهران‌ در مجتمع‌ فرهنگی‌ برهان‌ فرا گرفت‌ و سپس‌ تحت‌ تربیت‌ و آموزش‌ آقا شیخ‌ محمد حسین‌ زاهد قرار گرفت‌ و برای ادامه و تکمیل دروس حوزوی به قم عزیمت کرد. او از سال‌ ۱۳۴۱ به‌ بعد در درس‌ خارج‌ عالمانی‌ چون‌ آیت‌الله‌ العظمی‌ سید محمدرضا گلپایگانی‌(ره‌)، آیت‌الله‌ العظمی‌ سید محمد محقق‌ داماد(ره‌)، آیت‌الله‌ العظمی‌ سید حسن‌ فرید اراکی‌(ره‌) شرکت‌ کرد و در درس‌ خارج‌ آیت‌الله‌ العظمی‌ شیخ‌ محمد علی‌ اراکی‌(ره‌) تا اواخر عمر ایشان‌ حضور داشت‌.

در سال‌ ۱۳۴۳ هجری‌ شمسی‌ آیت‌الله‌ خرازی‌ با توجه‌ به‌ اهمیت‌ مبارزه‌ با افکار انحرافی‌ مسیحی‌ و نیز نظر به‌ ضرورت‌ ایجاد تشکیلات‌ منسجمی‌ برای‌ مبارزه همیشگی‌ با افکار التقاطی‌، مؤسسه‌ «در راه‌ حق‌» را بنیان‌ نهاد. این‌ مؤسسه‌ ضمن‌ برقراری‌ ارتباط‌ با جوانان‌، به‌ حل‌ شبهات‌ و مشکلات‌ آنان‌ می‌پرداخت‌ و اصول‌ اعتقادی‌ را با سبک‌ نوین‌ مطرح‌ کرده‌ آنان‌ را با مبانی‌ و مبادی‌ علوم‌ اسلامی‌ و اصول‌ تشیع‌ آشنا می‌ساخت‌. از آیت‌الله‌ خرازی‌ تاکنون‌ بالغ بر ۱۸ کتاب و همچنین رساله‌های‌ گوناگونی‌ به نگارشد درآمده است.

او در سال‌ ۱۳۵۹ به‌ دعوت‌ اعضاء جامعه مدرسین‌ حوزه‌ علمیه‌ قم‌ به‌ عضویت‌ آن‌ نهاد درآمد و تاکنون‌ در پیشرفت‌ حوزه‌ علمیه‌، نقش‌ بسزایی‌ را ایفا کرده‌ است‌. همچنین‌ با پیشنهاد جامعه‌ مدرسین‌ به‌ نمایندگی‌ مجلس‌ خبرگان‌ رهبری‌ در دوره دوم‌ و سوم‌ از استان‌ تهران‌ درآمد.

آیت‌الله‌ سید محسن‌ خرازی‌ هم‌ اکنون‌ درقم‌ حضور دارد و به‌ تدریس‌ و تربیت‌ طلاب‌ مستعد و جوان‌ می‌پردازد.

انتهای پیام/111
https://qomnews.ir/vdceze8v.jh8nfi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما