جمعه ۴ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۱۸
کد مطلب : 85490
منبع : خبرگزاری مهر
آیت الله اعرافی:

توجه به روش‌های اصیل و ابتکاری در حوزه علمیه مورد تأکید است

قم نيوز : مدیر حوزه‌های علمیه کشور گفت: توجه به روش‌های اصیل و دقیق حوزه‌های علمیه و هم‌چنین روش‌های جدید و ابتکاری پیرامون تحقیقات در حوزه علوم دینی مورد تأکید است.
توجه به روش‌های اصیل و ابتکاری در حوزه علمیه مورد تأکید است
توجه به روش‌های اصیل و ابتکاری در حوزه علمیه مورد تأکید است
به گزارش قم نیوز آیت الله علیرضا اعرافی قبل از ظهر پنج‌شنبه در بیست و یکمین همایش کتاب سال حوزه و سومین جشنواره مقالات علمی حوزه که با حضور آیت الله العظمی سبحانی، آیت الله سید احمد خاتمی، آیت الله سید محمد غروی، ایت الله حسینی بوشهری و آیت الله مقتدایی از اعضای شورای عالی حوزه‌های علمیه و همچنین حجت الاسلام محمدی عراقی رئیس دفتر مقام معظم رهبری در قم و برگزیدگان این همایش در سالن اجتماعات مدرسه علمیه دارالشفای قم برگزار شد، اظهار داشت: روش شناسی درست و اخلاق متناسب با حوزه پژوهش دو عنصر و رکن مهمی هستند که راه گشای بشریت در ارتقای جایگاه انسانیت هستند.

به گفته وی، تحقیق در علوم تجربی اقدامی ارزشمند است و از نظر دینی تمام پژوهش‌ها در راستای کمک به بشریت می‌باشد ولی پژوهش دینی دارای حساسیت زیادی است.

عضو فقهای شورای نگهبان بیان کرد: این‌که یک اشتباه پژوهشی و علمی می‌تواند منجر به گمراهی شود و یا یک کار علمی صحیح می‌تواند حیات جامعه بشری را به سمت کمال رقم بزند، در تحقیقات دینی، هم روش کار باید بسیار دقیق و درست باشد و هم با تعهد، تیزبینی و شناخت صحیح با مبانی دینی همراه باشد.

حفظ روش‌های سنتی در تحقیقات و بها دادن به روش‌های نوین

وی در بخش دیگری از سخنان خود به روش‌های سنتی در پژوهش در حوزه‌ها اشاره کرد و گفت: توجه به روش‌های اصیل و دقیق حوزه‌های علمیه و هم‌چنین روش‌های جدید و ابتکاری پیرامون تحقیقات در حوزه علوم دینی مورد تأکید است و سنت مباحثه و گفت‌وگوی علمی میان استاد و شاگرد، تقریرات دروس، تعلیقه نویسی و حاشیه‌نویسی بر متون علمی و دینی و همچنین مذاکره علمی ازجمله سنت‌های اصیل علمی در حوزه علمیه است.

آیت الله اعرافی بیان کرد: حوزه‌های علمیه پس از انقلاب اسلامی وارد مباحث علمی جدیدی شده و دستاوردهای بسیار زیاد علمی نیز در این زمینه داشته است ولی باوجود حجم گسترده تولیدات علمی در حوزه‌های علمیه، همچنان کمبودهای زیادی در این زمینه وجود دارد.

وی با اشاره به شخصیت آیت الله خرازی، افزود: این عالم والامقام شخصیتی فروتن و یک چهره فوق‌العاده برای طلاب هستند و به مسائل عبادی از جمله نماز جمعه مقیدند و یک انسان کامل و فاضل دارای آثار و تألیفات با برکتی هستند که باید طلاب از این شخصیت الگو بگیرند.

گفتنی است؛ در بیست و یکمین همایش کتاب سال حوزه، ۹۳۳ اثر به دبیرخانه این همایش در قالب کتاب و پایان‌نامه در ۲۰ گروه علمی ازجمله اخلاق، عرفان، ادبیات، هنر، اقتصاد، انقلاب اسلامی، روانشناسی، علوم اجتماعی، علوم تربیتی، سیاسی، فقه و اصول و کلام ارسال‌شده است.

۱۶۹ اثر به مرحله دوم راه یافت که درنهایت، سه کتاب و ۲ پایان‌نامه حائز رتبه برتر و ۱۲ کتاب و ۱۱ پایان‌نامه به‌عنوان اثر شایسته تقدیر شناخته شد و از زحمات نویسندگان ۲۶ کتاب و پایان‌نامه نیز در این همایش با اهدای لوحی تقدیر شد هم‌چنین از شخصیت و آثار مهم آیت الله خرازی تجلیل شد.

در حاشیه این همایش آثار برگزیده در قالب نمایشگاه نمایش گذاشته شد این همایش به طور زنده از شبکه قرآن و رادیو معارف هم‌چنین شبکه استانی نور پوشش داده شد.
انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdcfxjdc.w6dt1agiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما