شنبه ۵ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۳۴
کد مطلب : 85505
منبع : خبرگزاری برنا
قم درهفته‌ای که گذشت؛

از اعلام زمان عملیات اجرایی کمربندی جدید قم تا تامین زمین طرح اقدام ملی

قم نيوز : کاهش ۲۵ درصدی مصرف آب با طرح الگوی کشت، برنامه‌ریزی برای مهاجرت معکوس، ضرورت نجات تالاب‌ها، شروع عملیات اجرایی کمربندی جدید در دهه فجر، ساخت شهرک فرآوری نمک، رضایت‌بخش نبودن ارتباط دانشگاه و صنعت، تامین زمین واحدهای طرح اقدام ملی مسکن، قم سرآمد درصادرات کفش و فرش از جمله خبرهای هفته گذشته این استان است.
از اعلام زمان عملیات اجرایی کمربندی جدید قم تا تامین زمین طرح اقدام ملی
از اعلام زمان عملیات اجرایی کمربندی جدید قم تا تامین زمین طرح اقدام ملی
به گزارش قم نیوز اجرای طرح هادی در۱۵۱ روستا،  اجرای ۱۴۳۰ طرح صنعتی، خشکسالی و سرعت روند فرونشست درجعفریه، کاهش ۱۲ درصدی طلاق، احصای ۹ هزار میلیارد ریال فرصت سرمایه‌گذاری در کشاورزی، تامین برق مهم‌ترین معضل زیر ساختی شهرک‌های صنعتی، تولد نخستین نوزاد حاصل از تلقیح تخمک فریزشده درقم، فعالیت ۳۱۰ واحد مرغداری گوشتی و کوتاه شدن فرایند صدور مجوزهای تولیدی دربخش کشاورزی از دیگر اخبار هفته گذشته این استان می‌باشد.

کاهش ۲۵ درصدی مصرف آب با طرح الگوی کشت  

مجری طرح الگوی کشت سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته اجرای این طرح میزان مصرف آب دربخش کشاورزی را حدود ۲۵ درصد کاهش می‌دهد که رقم بسیار قابل‌توجهی است.

محمدحسین احمد پور در گفت‌وگو با ایرنا افزود: در شرایط عادی میزان مصرف آب در بخش کشاورزی قم سالانه حدود ۸۵۰ میلیون مترمکعب است که در گام نخست اجرای طرح تغییر الگوی کشت باید این میزان به ۶۰۰ میلیون مترمکعب برسد.

برنامه‌ریزی برای مهاجرت معکوس  

استاندار قم گفت: باید از مهاجرت از شهر به روستاهای استان استقبال کنیم و برای این موضوع برنامه‌ریزی لازم را انجام دهیم.

بهرام سرمست درجلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه قم افزود: در دولت تدبیر و امید در راستای توسعه روستایی اقدام‌های خوبی انجام‌ شده است.  

اجرای طرح هادی در ۱۵۱ روستا

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، با اشاره به اقدامات این بنیاد در مناطق روستایی گفت: طرح هادی در۱۵۱ روستای این استان بازنگری و تعیین محدوده شده‌است.

داریوش بلدی هفته گذشته درجلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه قم، با ارائه گزارشی از عملکرد این بنیاد افزود: پارسال در۵۸ روستای قم طرح‌های هادی و اصلاح معابر روستایی انجام شد و برای امسال این طرح در ۶۰ روستای استان اجرا خواهد شد.

افزایش ۶۰ درصدی نرخ تملک دارایی‌های سرمایه‌ای  

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی قم گفت: نرخ تملک دارایی‌های سرمایه‌ای قم مطابق قانون بودجه سال ۹۹نسبت به قانون بودجه سال جاری، ۶۰.۳ درصد رشد پیدا کرده‌است.

محمود نوربخش در دهمین شورای برنامه‌ریزی و توسعه قم افزود: این نرخ رشد برای کل استان‌های کشور ۱۷.۵ درصد است.

دور زدن محیط‌ زیست و اثرهای تخریبی آن

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم گفت: متاسفانه برخی دور زدن سازمان محیط‌ زیست را یک موفقیت برای خود می‌دانستند و تصور می‌کردند با این کار یک طرح عمرانی یا صنعتی را به سرانجام رسانده‌اند، اما از آثار و نتایج مخرب آن غافل بوده‌اند.

محسن بهشتی هفته گذشته در جلسه مدیریت زیست بومی تالاب‌ها و گردوغبار استان قم افزود: افراد معدودی ضوابط و ملاحظات زیست‌محیطی را رعایت نمی‌کنند، اما آلودگی آن برای همگان است و در آینده نیز هیچ‌کدام از مسببان این آلودگی‌ها پاسخگو نیستند.

ضرورت نجات تالاب‌ها

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست قم گفت: امروز همه مسئولان و دستگاه‌های اجرایی برای نجات تالاب‌های استان و مقابله با پدیده گردوغبار هم‌صدا و هماهنگ باشند.

سید رضا موسوی مشکینی در جلسه مدیریت زیست بومی تالاب‌ها و گردوغبار استان قم افزود: در آیین‌نامه جلوگیری از تخریب و آلودگی غیرقابل‌جبران تالاب‌ها، وظایف و تکالیف همه دستگاه‌ها برای حفاظت و احیای تالاب‌ها به‌خوبی مشخص‌شده است و باید با جدیت پیگیری شود.

شروع عملیات اجرایی کمربندی جدید در دهه فجر  

استاندار قم گفت: برای طرح کمربندی جدید قم ۲۱ هزار میلیارد ریال اعتبار پیش‌بینی‌ شده و ازمصوبه‌های هیات وزیران است و کلنگ آغاز عملیات اجرایی آن در دهه فجر انقلاب اسلامی امسال به زمین زده می‌شود.

بهرام سرمست در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان قم افزود:طرح جدید کمربندی قم به طول ۱۱۰ کیلومتر به نام سردار سرافراز اسلام شهید حاج قاسم سلیمانی نامگذاری شده‌است.

ساخت شهرک فرآوری نمک

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم گفت: راه‌اندازی شهرک تخصصی فرآوری نمک هدفگذاری مهم استان در بهره‌برداری از ظرفیت‌های معدنی دریاچه نمک است.

محسن بهشتی در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی قم افزود: احداث مسیر دسترسی پیش‌نیاز استفاده از ظرفیت‌های دریاچه نمک است.

نقش طرح یاریگران زندگی در پیشگیری از اعتیاد  

استاندار قم گفت: طرح «یاریگران زندگی» در مساله پیشگیری از اعتیاد و مبارزه با مواد مخدر به‌ویژه در رابطه با دانش‌آموزان و جوانان جامعه که در معرض جدی این موضوع قرار دارند، نقش مهمی دارد.

بهرام سرمست در بازدید از اجرای طرح «یاریگران زندگی» در گفت‌وگو با ایرنا افزود: به آموزش‌وپرورش در کنار مسئولیت‌های گوناگونی که دارد، تاکید شده است در این طرح نیز مشارکت فعال داشته باشد.

اجرای ۱۴۳۰ طرح صنعتی

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم گفت:‌ یک‌هزار و ۴۳۰ طرح صنعتی و صنایع معدنی با حجم سرمایه‌گذاری ۱۱۰هزار و ۴۶۷ میلیارد ریال درحال اجرا در این استان است.

محمود سیجانی هفته گذشته درگفت و گو با ایرنا افزود: با بهره برداری از این طرح‌های صنعتی و معدنی برای ۲۸هزار و ۴۸۶ تن از افراد جویای کار، فرصت شغلی ایجاد می‌شود.

خشکسالی و سرعت روند فرونشست در جعفریه

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط‌زیست قم گفت:‌ خشکسالی سال‌های اخیر باعث برداشت بیش‌ازحد آب از منابع زیرزمینی بخش جعفریه شده که این موضوع روند فرونشست زمین در این منطقه را سرعت بخشیده‌است.

سید احمد شفیعی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: بر اساس گفته کارشناسان طی ۵۰ سال اخیر میزان میانگین بارش در ایران از ۲۵۰ به ۲۰۰ میلی‌متر رسیده که این کاهش ۲۰ درصدی بارش موجب خشکسالی و افزایش سطح برداشت از سفره‌های زیرزمینی برای تامین مصارف آبی به‌ویژه در بخش کشاورزی شده است.

کاهش ۱۲ درصدی طلاق  

استاندار قم گفت: از ابتدای امسال تا پایان آذرماه، ۱۲ درصد کاهش طلاق در استان داشته‌ایم که این توفیق باید با تلاش مسئولان در حوزه‌های دیگر مقابله با آسیب‌های اجتماعی گسترش یابد.

بهرام سرمست  هفته گذشته درنشست هم‌اندیشی مشاوران بانوان دستگاه‌های اجرایی، بحث آسیب‌های اجتماعی را از چالش‌های مسئولان استان دانست و افزود: از ظرفیت مشورتی و اجرایی زنان باید در این راستا بهره گرفته شود.

منتفی نبودن اجرای طرح تقاطع بلوار شهید کیوانفر  

رییس شورای اسلامی شهر قم گفت: اجرای طرح تقاطع غیر همسطح بلوار شهید کیوانفر با خیابان امام خمینی (ره) قم منتفی نیست و اخباری که در صدا و سیما مطرح شده است، صحت ندارد و باید اصلاح شود.

عبدالله جلالی در جلسه شورای شهر قم افزود: طرح فوق تمامی مراحل قانونی خود را طی کرده و تصویب و عملیات اجرایی و شمع‌گذاری آن نیز آغاز شده است و جای هیچ تردیدی برای اصل طرح نیست.

احصای ۹ هزار میلیارد ریال فرصت سرمایه‌گذاری در کشاورزی  

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: ۹ هزار میلیارد ریال فرصت سرمایه‌گذاری درقالب طرح‌های متنوع اقتصادی برای فعالیت بخش خصوصی در زیرمجموعه بخش کشاورزی استان فراهم‌ شده‌است.

سید مصطفی منزوی هفته گذشته درگفت‌وگو با ایرنا، ضمن اشاره به اینکه حجم مراجعه برای سرمایه‌گذاری دربخش کشاورزی استان قابل‌توجه است، افزود:‌ نکته مهم در واگذاری طرح‌های شناسایی‌ شده به سرمایه‌گذاران، ‌ بررسی اهلیت آنان در اجرای این فعالیت‌های اقتصادی است.

داوری ۹۳۳ اثر در همایش کتاب سال حوزه

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه گفت: از میان آثار رسیده به دبیرخانه بیست و یکمین همایش کتاب سال حوزه، ‌ ۹۳۳ اثر حائز شرایط لازم بود که مورد داوری قرار گرفت.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدحسین میرمعزی در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود: این آثار در قالب کتاب و پایان‌نامه در ۲۰ گروه علمی دسته‌بندی‌شده است.

۹۰ درصد برداشت آب از منابع زیرزمینی در بخش کشاورزی

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قم گفت:‌ به‌طور میانگین ۹۰ درصد برداشت آب ازمنابع زیرزمینی استان برای مصارف آبیاری در بخش کشاورزی صورت می‌گیرد.

احمد حاجی حسینی مسگر درگفت‌وگو با ایرنا افزود: بر همین اساس استفاده نکردن از روش سنتی غرقابی و آبیاری مزارع و باغات با روش‌های نوین که در سال‌های اخیر مورد حمایت سازمان جهاد کشاورزی قم است، باید به‌طور جد موردتوجه کشاورزان استان قرار گیرد.

تامین برق مهم‌ترین معضل زیر ساختی شهرک‌های صنعتی

استاندارقم گفت: مهم‌ترین مشکل این استان در رابطه با زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی تامین برق است و اگر بتوانیم آن را در ۲ فاز اولیه و ثانویه حل کنیم از نظر جذب سرمایه‌گذار توفیق بزرگی به شمار می‌آید.

بهرام سرمست درجلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید قم افزود: باید مشکل برق دراستان در مرحله اول برای شهرک شکوهیه و در مرحله دوم برای همه شهرک های صنعتی حل شود.

افزایش ۲۵۰ درصدی اعتبارات شرکت گاز

مدیرعامل شرکت گاز قم گفت: امسال اعتبارهای شرکت گاز استان درحوزه صنایع ۲۵۰ درصد افزایش پیدا کرد.

علیرضا نصیری در جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید قم افزود: سال گذشته این نرخ افزایش ۱۵ درصد بود و همه ساله نیز شاهد افزایش این اعتبارات هستیم، ولی طی ۱۰ ساله گذشته اعتبارات گاز استان در بخش صنایع تا این اندازه افزایش پیدا نکرده بود.

ارائه آموزش‌های مهارتی به ۱۷۳۰ تَن از زندانیان

مدیرکل زندان‌های قم گفت: یک هزار و ۷۳۰ تَن از زندانیان قم در اشتغال و حرفه آموزی فعال هستند که از این تعداد، حدود ۷۸۰ تَن دستمزد نیز دریافت می‌کنند.

حجت الاسلام والمسلمین سیدعلی تهامی درآیین تکریم و تودیع مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای قم، افزود: یکی از بهترین ابزار اصلاح، تربیت و بازگشت شرافتمندانه به جامعه، اشتغال زندانیان است که این امر با حرفه آموزی در زندان محقق می شود.

تولد نخستین نوزاد حاصل از تلقیح تخمک فریزشده

نخستین نوزاد حاصل از تلقیح تخمک و اسپرم فریزشده درقم در مرکز ناباروری ریحانه بیمارستان نکویی هدایتی فرقانی به دنیا آمد.

رضایت‌بخش نبودن ارتباط دانشگاه و صنعت  

استاندار قم گفت: ارتباط بین دانشگاه، صنعت و مراکز اجرایی قم رضایت بخش نبوده و انتظارات و هدفگذاری های انجام شده را برآورده نمی‌کند.

بهرام سرمست در نشست مشترک شورای مهارت و کارگروه آموزش و پژوهش فناوری قم افزود: راه اندازی دفتر ارتباط استانداری با مراکز آموزش عالی گام نخست استان در ایجاد ارتباط بین نهادهای تصمیم‌گیر و مراکز علمی بوده‌است.

ایجاد شغل هدف اصلی سند توسعه مهارت

مدیرکل آموزش فنی حرفه‌ای قم گفت: هدف اصلی سند توسعه مهارت استان قم کاربردی کردن آموزش ها و منتج شدن آنها به کسب شغل است.

محمود تقی پور در گفت وگو با خبرنگاران، با اشاره به روند تدوین سند توسعه مهارت استان افزود: این سند تاکنون بیش از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی بر جای گذاشته‌است.

فعالیت ۳۱۰ واحد مرغداری گوشتی

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: ۳۱۰ واحد مرغداری گوشتی به ظرفیت پنج میلیون و ۶۹۹هزار و ۸۵۰ قطعه در این استان فعال است.

علی‌اصغر همت در گفت‌وگو با ایرنا افزود: علاوه بر ظرفیت خوب استان در بخش مرغ گوشتی، ‌ ۱۷۵ واحد مرغداری تخم‌گذار دارای پروانه صنعتی نیز به ظرفیت ۹میلیون و ۷۹هزار و ۱۳۰ قطعه در قم فعال است.

تامین زمین واحدهای طرح اقدام ملی مسکن

مدیرکل راه و شهرسازی قم، از تامین و واگذاری ۳۹ قطعه زمین به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با ظرفیت ساخت چهار هزار واحد مسکونی در شهر قم و چهار قطعه زمین برای ۴۳۹ واحد در شهرهای دیگر این استان برای طرح اقدام ملی مسکن خبر داد.

حسن صبوری افزود: در شهرک پردیسان قم، ۳۹ قطعه زمین برای تولید چهار هزار واحد مسکونی، در شهر جعفریه یک قطعه زمین برای تولید ۱۶۷ واحد، در شهر دستجرد یک قطعه زمین برای تولید ۲۹ واحد، در شهر قنوات یک قطعه زمین برای تولید ۱۳۵ واحد و در شهر کهک یک قطعه زمین برای احداث ۶۹ واحد مسکونی اختصاص‌یافته است.

روند مطلوب در توسعه فناوری‌های نرم و خلاق

رییس پارک علم و فناوری قم با ابراز رضایت از رشد صنایع نرم در استان گفت: نشان صنایع خلاق یک نشان بی‌بدیل در حوزه علوم دانش‌بنیان بوده و قم روند مطلوبی در رشد این حوزه دارد.

سید حسین اخوان علوی در نشست معرفی صنایع خلاق قم افزود: باید نسل امروز با فناوری آشنایی کاملی پیدا کند، چراکه فناوری، تمام سبک زندگی و کسب‌وکار جامعه را تحت تاثیر قرار داده است.

قم سرآمد در صادرات کفش و فرش

معاون وزیر صنعت، ‌ معدن و تجارت و رییس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: قم از نظر تجارت استان موفقی به شمار می‌آید و در صادرات کفش و فرش دستباف سرآمد است.

حمید زادبوم در گفت‌وگو با ایرنا افزود: دستگاه‌های اقتصادی وابسته به دولت در این استان به همراه تشکل‌های بخش خصوصی با همکاری یکدیگر برای صادرات کالاهای ساخت استان به‌خوبی تلاش می‌کنند که حاصل آن جایگاه ویژه قم در صادرات بسیاری از محصولات همچون کفش و فرش دستباف است.

گردشگری زیارتی نیازمند نگاه فرا استانی

استاندار قم، با تاکید بر استفاده از تجارب سایر استان‌های زیارتی برای توسعه خدمات به زائران گفت: گردشگری زیارتی قم نیازمند نگاه فرا استانی و برنامه عملیاتی است.

بهرام سرمست در جریان بازدید از معاونت امور زائران استانداری، با اشاره به جایگاه قم در مرکز کشور و زائرپذیری این استان، خدمت در قم را توفیق الهی برشمرد و افزود: اهمیت ایجاد این معاونت برای ارائه  خدمات در تمامی ایام سال بسیار ویژه است.

کوتاه شدن فرایند صدور مجوزهای تولیدی در بخش کشاورزی

عباس خرمی رییس سازمان نظام‌ مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی قم درگفت‌وگو با ایرنا گفت: در جریان بازنگری دستورالعمل‌ها و اصلاح فرایندها، ‌ صدور پروانه و مجوزهای تولیدی دربخش کشاورزی استان به‌ویژه درحوزه دام، طیور و گلخانه با سهولت بیشتر و زمان کوتاه‌تری انجام می‌شود.

نامگذاری طرح‌های فاخر به نام سردار سلیمانی

استاندارقم، توجه به کیفیت بخشی به برنامه‌های فرهنگی این استان را مورد تاکید قرار داد وگفت: طرح‌هایی که درقم به نام شهید سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی نامگذاری می‌شود، باید فاخر باشد.

بهرام سرمست در جلسه ستاد ساماندهی امور جوانان قم افزود: درحال حاضر طرح های زیادی به نام سردار سلیمانی نامگذاری می‌شود، ولی باید آنها در شان مقام و جایگاه این شهید باشد تا در اولویت قرارگیرد.

ثبت اطلاعات ۲۵ نهاد در سامانه اوقات فراغت

مدیرکل ورزش و جوانان قم گفت: از ابتدای امسال تا پایان دی ماه ۲۵ نهاد و دستگاه اجرایی این استان در خصوص ثبت اطلاعات خود در سامانه اوقات فراغت اقدام کردند.

رسول منعم هفته گذشته درجلسه ستاد ساماندهی امور جوانان قم افزود: در این مدت ۶۴۰ پایگاه ثبت مشخصات و اطلاعات داشتند و طبق ثبتی که صورت گرفته سه هزار و ۷۵۶ دوره نیز برگزار شده است.

انتهای پیام/111
https://qomnews.ir/vdccppq4.2bqpx8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما