شنبه ۵ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۷:۵۰
کد مطلب : 85520
منبع : خبرگزاری تسنیم

هدایت انسان برپایه فهم و درک واقعیت‌ها و حقایق ویژگی ممتاز قرآن کریم است

قم نيوز : دبیر مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: ویژگی ممتاز قرآن کریم هدایت انسان بر پایه فهم و درکِ واقعیت‌ها و حقائق است، یکی از زوایای اعجاز قرآن کریم، بکار بستن کلمات در جایگاه خاص خود است.
هدایت انسان برپایه فهم و درک واقعیت‌ها و حقایق ویژگی ممتاز قرآن کریم است
هدایت انسان برپایه فهم و درک واقعیت‌ها و حقایق ویژگی ممتاز قرآن کریم است
به گزارش قم نیوز حجت الاسلام حسین بنیادی در مراسم افتتاحیه سیزدهمین دوره مسابقات سراسری و بین المللی حفظ، قرائت و ترتیل خوانی قرآن کریم که در مجتمع یاوران مهدی مسجد مقدس جمکران برگزار شد، اظهار داشت: مسابقات ملی دارالقران امام علی‌بن ابیطالب(ع) به یک مسابقه کم نظیر بین المللی تبدیل شده است.

وی افزود: از افتخارات بزرگی است که این مسابقات قرآنی بدون دخالت و یا کمک‌های دولتی در کشور عزیزمان ایران برگزار می شود، به نوبه خود از زحمات و تلاش‌های تمام متصدیان برنامه بویژه برادر بزرگوار و عزیزمان، خادم القران جناب آقای حاج محمدانصاری، کمال تقدیر و تشکر دارم که پیام مرجع عظیم‌الشأن حضرت آیت الله سبحانی دامت برکاته گویا و دارای ابعاد و اهداف مهمی بود و از حضرت ایشان بابت این پیام پر معنی به این دوره از مسابقات، با تمام وجود تشکر می‌کنم.

دبیر مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: برگزاری این دوره از مسابقات همزمان با مناسبت‌هایی است که همه مهم هستند، ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها، شهادت سردار دل‌ها سپهبد قاسم سلیمانی و همراهان ایشان و از همه مهم‌تر قرار گرفتن در اولین سال گام دوم انقلاب که تأثیر اینگونه برنامه‌ها  که قران در آن محور است  در بالندگی و پایندگی معنوی و فرهنگی کشور عزیزمان بسیار موثر خواهد بود.

بنیادی ادامه داد: ابتکار دیگر، نام‌گذاری این دوره از مسابقات بنام سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و شعار آن با عنوان کیفیت و تحول‌آفرینی در فعالیت‌های قرآنی از نکات مهمی است که ارزش و روش علمی و عملی برنامه امسال را دو چندان می‌کند که بازهم جای شکرگزاری و قدردانی دارد.

وی گفت: قرآن کریم ویژگی ممتازش هدایت انسان بر پایه فهم و درکِ واقعیت‌ها و حقائق است، ولی کلمه ’’فهم” یک‌بار بیشتر در قرآن نیامده  آن هم در ماجرای قضاوت حضرت داوود و حضرت سلیمان، آنجا که می‌فرماید «ففهّمناها سلیمان» اما همین قرآن، انسان را با تعابیر و عناوین گوناگون مانند: تفکر، تدبر، تفقه، تعقل و... انسان‌ها را در مسیر فهم صحیح از آیات قران و آیات الهی قرار می‌دهد، لذا اهل بصیرت کسانی هستند که ابزار و روش فهم را در زندگی معنوی و مادی خود بکار گیرد.

دبیر مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان کرد: از جمله این نگاه دقیق، پی بردن به ظرائف قرآن است، یکی از زوایای اعجاز قرآن کریم، بکار بستن کلمات در جایگاه خاص خود است که در همین رابطه که اتفاقا تناسب با همین ایام یعنی ایام شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها دارد، نمونه‌ای را در این فضای معنوی و جمع فرهیخته، عرض می‌کنم.

بنیادی گفت: قرآن مجید، رزق خدادادی موجودات و از جمله انسان‌ها را با سه تعبیر بکار می‌برد؛ نعمت، هبة و عطا، آنجا که رزق فراگیر و برای همه انسان‌ها و دیگر موجودات را مورد تصریح قرار می‌دهد، از کلمه ”نعمت” استفاده می‌کند «وَإِنْ تَعُدُّوا نِعْمَتَ اللَّهِ لَا تُحْصُوهَا» خصوصیت نعمت، فراگیری و عمومیت آن است که براساس حکمت پروردگار، خالقیت و رازقیت خداوند متعال به همگان تعلق می‌گیرد.

وی عنوان کرد: اما تعبیر دیگر قرآن درباره رزق انسان‌ها عنوان ”هبة” است که خاص است و به بندگان خاص خداوند تعلق دارد، ویژگی هبه بستگی به ویژه بودن انسان‌ها دارد که ایمانشان از درجه بالایی برخوردار و در مقابل پروردگار تسلیم محض هستند، خداوند متعال درباره حضرت زکریا می‌فرماید: «فَاسْتَجَبْنَا لَهُ وَوَهَبْنَا لَهُ یَحْیَى وَأَصْلَحْنَا لَهُ زَوْجَهُ إِنَّهُمْ كَانُوا یُسَارِعُونَ فِی الْخَیْرَاتِ وَیَدْعُونَنَا رَغَبًا وَرَهَبًا وَكَانُوا لَنَا خَاشِعِینَ.

دبیر مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد:حضرت یحیی هبه پروردگار به حضرت زکریا می شود چرا که در آن وضعیت جسمانی که شاید کهولت سن یا بیماری بوده و به حسب عادت و طبیعت، کسی فرزند دار نمی‌شود، خداوند، یحیی را به زکریا هبه می‌کند.

بنیادی افزود: اما تعبیر سوم عنوان ”عطا» است که بسیار خاص‌تر است، قرآن کریم درباره حضرت سلیمان که خداوند دشمنان جنی و انسی او را در تسخیر و تسلیم سلیمان قرار می‌دهد و قدرت باد را در اختیار و به فرمان او قرار می‌دهد، می‌فرماید: «هَٰذَا عَطَاؤُنَا فَامْنُنْ أَوْ أَمْسِكْ بِغَیْرِ حِسَابٍ» این هم یک رزق است ولی با لفظ ”عطا” تعبیر شده است.

وی افزود: از این‌رو وقتی در آیات قران دقت می‌شود متوجه می‌‌شویم که خداوند تبارک و تعالی درباره نبی اکرم، حضرت محمد صلی‌الله‌علیه‌وآله رزق خاص را با عنوان عطا تعبیر نموده، مانند آنجا که درباره مقام شفاعت حضرت می‌فرماید: «وَلَسَوْفَ یُعْطِیكَ رَبُّكَ فَتَرْضَىٰ» و جالب‌تر آنکه همین تعبیر را در باره وجود مقدس حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها بکار می‌گیرد که در سوره مبارکه کوثر می‌فرماید: « انا اعطیناک الکوثر» که نشانده مقام و عظمت آن وجود مقدس و نورانی می‌باشد.

دبیر مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم عنوان کرد: به همین جهت در باب رزق پرودگار به انسان‌ها، سه تعبیر: نعمت‌الله، هبةالله و عطاءالله داریم، خلاصه عرض بنده این است که علاوه بر قرائت زیبا و دلنشین قرآن، باید اهالی قرآنی و مونسان با کتاب خدا، این ظرائف را درک و برای اهل جامعه بیان کنند که اهمیت بسیاری از موضوعات و مسائل قران در همین ظرائف قرانی، نهفته شده است.

بنیادی گفت: یک نکته دیگر را در خاتمه عرض کنم  وآن استفاده از ابزار هنر و بستر رسانه است، این یک ظرفیت و فرصت است که فعالیت‌های یک مجموعه و یا یک فرد در تمام عرصه‌ها می‌تواند در همین بستر رسانه و فضای مجازی به گوش تشنگان معارف دینی و قرانی برسد تا معجزه و جذابیت قران به گوش جهانیان برسد.

وی خاطرنشان کرد: در پایان ضمن آرزوی موفقیت برای خواهران شرکت کننده در این دوره مسابقات، از همه دست اندرکاران بخصوص برادر ارجمندمان حاج آقای انصاری، مسئولین، داوران و شرکت کنندگان محترم، صمیمانه تقدیر و تشکر می‌نمایم.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcjyieo.uqei8zsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما