يکشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۲۸
کد مطلب : 85549
منبع : خبرگزاری تسنیم

کسب گواهی اهتمام به کیفیت از سازمان ملی استاندارد توسط یکی از مدارس موفق قم‌

قم نيوز : بر مبنای اجرای طرح تعالی مدیریت در مدارس که با تکیه‌بر اصول و مفاهیم اساسی و توجه به معیارهای اصلی مدیریت کیفیت جامع و سیستم خودارزیابی انجام می‌شود یکی از مدارس قمی موفق به کسب گواهی اهتمام به کیفیت از سازمان ملی استاندارد شد.
کسب گواهی اهتمام به کیفیت از سازمان ملی استاندارد توسط یکی از مدارس موفق قم‌
کسب گواهی اهتمام به کیفیت از سازمان ملی استاندارد توسط یکی از مدارس موفق قم‌
به گزارش قم نیوز تحصیل در مدرسه‌ای خاص با ارائه خدمات آموزشی متنوع و متعالی این روزها به دغدغه‌ بسیاری از خانواده‌ها تبدیل‌شده است چراکه تنها سرمایه باارزش زندگی خود را با هدف تعالی و رشد استعدادهایش در اختیار مراکزی قرار می‌دهند تا شاهد موفقیت و پیشرفت همه‌جانبه فرزندشان باشند این در حالی است که طی سال‌های اخیر با اجرای برنامه‌های تعالی مدیریت در اکثر مدارس این دغدغه تا حدی جامه عمل پوشیده است.

یکی از برنامه‌های مهم و استراتژیک آموزش و پرورش در راستای ارتقای مدیریت آموزشگاه‌ها اجرای طرح تعالی مدیریت شناخته‌شده که بنا بر قولی این طرح بر اساس مدل IFQM استاندارد بین‌المللی جهانی بوده و از سال 93-94 از سوی وزارت آموزش و پرورش به‌صورت طرحی در تعدادی از مدارس متوسطه اول و دوم به اجرا درآمد اما اکنون اکثر مدارس مجری این برنامه هستند.

مدرسه‌ای عادی با امکانات خاصه مدارس دولتی، واقع در خیابان 30 متری هنرستان قم، با تعداد 240 دانش‌آموز محصل در مقطع متوسطه اول همانند دیگر مراکز استان، از برنامه‌های طرح تعالی مدیریت بهره‌مند شده با این تفاوت که اکنون با نحوه ارائه خدمات آموزشی اصولی و کارآمد، بر اساس سبک و سیاق طراحی‌شده، حائز رتبه برتر کشوری در این مقوله شده است.

زهرا عمو زادی کارشناس رشته مترجمی زبان انگلیسی، با سابقه‌ای 29 ساله در امر تدریس، معاونت و مدیریت در مدارس استان تاکنون خدمات قابل‌توجهی را به ثبت رسانده و اکنون با عنوان مدیر مدرسه نیایش، منتخب طرح تعالی مدیریت در سطح کشوری شناخته‌شده است بر همین اساس به‌منظور آشنایی بیشتر با نحوه ارائه خدمات آموزشی و ملاک‌های این انتخاب به گفت‌وگو با ایشان پرداختیم.

افزایش عملکرد مطلوب مجموعه‌های تحت پوشش مدل تعالی

زهرا عمو زادی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در قم، با بیان توضیحاتی در زمینهٔ طرح تعالی مدیریت اظهار داشت: طرح مذکور از طرح تعالی سازمانی، بر دو پایه بنیادی توانمندسازها و نتایج و دو اصل برنامه محوری و مشارکت‌جویی استوارشده است که همین توانمند سازها و نتایج زیر چتر اخلاق و مسئولیت اجتماعی و بر پایه مدیریت و رهبری هدایت می‌شود.

 مدیر مدرسه منتخب طرح تعالی مدیریت تمامی بخش‌ها در طرح فوق را دارای ارتباطات طولی و عرضی با یکدیگر دانست و تصریح کرد: در این مسیر رهبران شایسته با برنامه‌ریزی مطلوب درنهایت به نتایج مطلوب عملکردی دست می‌یابند بدین ترتیب مدرسه ضمن یادگیری و نوآوری کیفیت فعالیت‌های آموزشی و تربیتی را ارتقاء داده و در این‌بین اهداف کلی به اهداف جزئی تبدیل‌شده تا دست‌یافتنی‌تر باشند.

وی با بیان معیارهای سنجش طرح تعالی مدیریت مدرسه گفت: این مدل بر اساس محورهای کلیدی، معیارها – زیر معیارهای قابل‌اندازه‌گیری و استانداردهای قابل‌دستیابی تدوین‌شده است درواقع این طرح با تعیین مسیر هدفمند و مؤثر برای تمامی مخاطبان و مجریان خود سعی در افزایش عملکرد مطلوب آن مجموعه دارد.

ارتباط دوسویه بین طرح تعالی مدیریت و سند تحول بنیادین

به گفته این مدیر باسابقه و موفق قمی طرح تعالی با اجرایی ساختن راهکارهای مندرج در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش درواقع در راستای ارتقاء و هدفمندسازی فعالیت‌های مدارس گام برداشته است؛ در این زمینه به مواردی چون تدوین برنامه عملیاتی لازم در راستای تقویت و تحکیم فضایل اخلاقی در محیط‌های آموزشی و افزایش میزان مشارکت والدین در فعالیت‌ها می‌توان اشاره داشت.

وی با بیان عوامل مؤثر در کسب این موفقیت خاطرنشان کرد: بعد از لطف و عنایت خداوند این افتخار مرهون یکپارچگی، همدلی، هماهنگی و تلاش‌های گروه برنامه‌ریزی مدرسه، همچنین نقش دبیران توانمند و خلاق در تعامل و برقراری ارتباط سازنده و انجمن اولیاء و مربیان کارآمد که با باور به نقش و وظایف خود بر اجرای این طرح مصمم شدند.

عمو زادی فرآیند ارزیابی طرح تعالی مدیریت را بر دو گونه معرفی کرد و گفت: ارزیابی به دو صورت درونی و بیرونی انجام می‌شود به‌گونه‌ای که در بخش ارزیابی درونی مدرسه مجاز به شناسایی نقاط قوت و زمینه‌های قابل‌بهبود و تعیین دقیق وضع موجود است تا اقدامات موردنیاز را برای رسیدن به وضع مورد انتظار مشخص و برنامه‌ریزی کرده و به‌صورت نظام‌مند موفقیت برنامه را ارزیابی کند.

کسب گواهینامه اهتمام به کیفیت از سازمان ملی استاندارد

این مدیر توانمند ارزیابی بیرونی را نیز زیر نظر کمیته ارزیابی دانست و افزود: این ارزیابی با مسئولیت سازمان ملی استاندارد و عضویت افراد مجرب که گروه ارزیابی استان را تشکیل می‌دهند انجام می‌شود به‌گونه‌ای که ارزیابی از عملکرد مدارس مجری در چهار مرحله ناحیه، منطقه، استانی و کشوری و بر اساس نتایج ارزیابی بیرونی در سه رتبه پویا، موفق و ممتاز درجه‌بندی می‌شوند.

همچنین پس از راه‌یابی به مرحله کشوری نیز بر اساس میزان موفقیت آن‌ها در ارزیابی کشوری در سه سطح گواهینامه اهتمام، تقدیرنامه اشتهار و تندیس متعالی رتبه‌بندی شده است که آموزشگاه نیایش در مراحل ارزیابی ناحیه‌ای و استانی موفق به کسب رتبه ممتاز و بعد از معرفی به دبیرخانه تخصصی تعالی مدیریت از بین 37 هزار و پانصد مدرسه مجری، موفق به اخذ گواهینامه اهتمام به کیفیت شد.

این مدیر با تجربه باور به دستیابی هدف را در کسب نتایج مطلوب و تسهیل مشکلات آن مؤثر دانست و گفت: دراین‌بین یکی از مشکلات عمده کمبود امکانات و تجهیزات آموزشگاه که با لطف خداوند و همت و تلاش اولیای فهیم بسیاری از آن‌ها برطرف شد همچنین کمبود نیروی عوامل اجرایی با همکاری و همدلی آموزش و پرورش ناحیه یک برطرف و نتایج به وضعیت مطلوب رسید.

نقش و وظایف یک مدیر در پالایش روح دانش آموزان

وی با بیان جایگاه یک مدیر افزود: نگاه یک مدیر در فضای آموزشی باید بر اساس ارتباط دوستی و اعتمادسازی بین دانش آموزان با فضای مدرسه و کارکنان آن باشد و پس از سنجش و کشف ظرفیت‌های دانش آموزان به‌تناسب آن‌ها برنامه‌ریزی کرد؛ مدیریت باید در جهت پالایش روح و روان دانش آموزان انجام شود و درنهایت خروجی آن تشخص و تخصص را به‌عنوان سرمایه اجتماعی به جامعه وارد کرد.

عمو زادی با طرح پیشنهاد‌هایی در راستای ارتقا طرح مذکور یادآور شد: ازآنجایی‌که این طرح در اجرای سند تحول بنیادین و ارتقای کیفیت عملکرد مدارس بر اساس استاندارد تعیین‌شده نقش مؤثری دارد خواستار اجرای آن در تمامی مدارس کشور اعم از برخوردار و کم برخوردار مناطق محروم هستم و در اعلام نتایج و عملکرد ارزیابی مدارس نیز رتبه‌بندی با توجه به ظرفیت‌ها صورت گیرد.

این مدیر موفق خطاب به رهبران و مدیران شایسته مدارس افزود: با تلاش خود می‌توانید برنامه‌ریزی مطلوبی در راستای کیفیت‌بخشی به فعالیت‌های آموزشی و تربیتی همچنین اجرای دقیق طرح تعالی مدیریت داشته باشید و با بهره‌گیری از خرد و اندیشه ناظران و کارشناسان ماهر ضمن تقویت و دلگرمی و اعتمادبه‌نفس کارکنان مدرسه آن‌ها را در مشکلات به یاری بطلبید.

به نظر می‌رسد با توجه به اینکه نیاز به یک الگوی مناسب در هر نهاد و سازمانی برای رشد و تعالی آن مجموعه وجود دارد و ازآنجایی‌که آموزش و پرورش نیز با عنوان نهادی بزرگ و تأثیرگذار و تعیین‌کننده از این حیث مستثنا نبوده و در آن ضرورت اجرای برنامه‌ای که بتواند مسیر تعالی مدیریت را تعریف، تسهیل و تسریع کند به‌شدت احساس می‌شود.

 درواقع تحقق طرح تعالی مدیریت در مدارس با عنوان نوعی ساختار مدیریتی در نظر دارد با تکیه‌بر اصول و مفاهیم اساسی و توجه به معیارهای اصلی مدیریت کیفیت جامع و سیستم خودارزیابی موجبات پیشرفت و بهسازی مدرسه را به‌خوبی فراهم می‌سازد.
انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdcaomna.49nmy15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما