چهارشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۲۴
کد مطلب : 86073
منبع : خبرگزاری مهر

نقش رسانه‌ها در معرفی اصلح و مشارکت حداکثری مردم در انتخابات

قم نيوز : رسانه‌های داخلی در مقابل سیاه نمایی رسانه‌های معاند دشمن نقش مهمی در حضور حداکثری مردم در انتخابات و همچنین انتخاب فرد اصلح برای ورود به مجلس دارند.
نقش رسانه‌ها در معرفی اصلح و مشارکت حداکثری مردم در انتخابات
نقش رسانه‌ها در معرفی اصلح و مشارکت حداکثری مردم در انتخابات
به گزارش قم نیوز رسانه‌ها به عنوان مهم‌ترین ابزار تعیین کننده و تأثیرگذار در عرصه انتخابات در دنیا هستند و در برخی کشورها به حدی قدرتمندند که نقش آن‌ها از احزاب و تشکل‌های سیاسی پررنگ‌تر است و پیروزی و یا شکست کاندیداها به بازتاب رسانه‌ای آن‌ها وابسته است.

ایران اسلامی این روزها شاهد یک رویداد مهم سیاسی دیگری است؛ دوم اسفندماه یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و اولین انتخابات میان دوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان برگزار می‌شود که با حساسیت‌های بسیاری روبرو است و غول‌های رسانه‌ای کشورهای معاند از جمله آمریکا با سیاه نمایی و تبلیغات کاذب خود این انتخابات را برای مردم کم رنگ جلوه داده و در تحلیل‌های خبری خود مردم را از نظام نا امید می‌کنند و مشارکت این دوره را کم رنگ جلوه داده‌اند.

رسانه‌ها این روزها که تنور انتخابات داغ و تبلیغات کاندیداها به اوج رسیده است در تشویق و ترغیب مردم و هرچه باشکوه‌تر شدن انتخابات تأثیر مهمی دارند، هرچه به زمان انتخابات می‌رسیم نقش رسانه‌ها در حضور پرشور و با انگیزه مردم در انتخابات دوم اسفندماه پررنگ‌تر می‌شود؛ بیان دیدگاه‌ها و نظرات گروه‌های مختلف سیاسی و هم‌چنین تشکل‌های مختلف قانونی برای آگاهی دادن به اقشار مختلف مردم در زمینه انتخاب کاندیدای اصلح مهم‌ترین نقش رسانه‌ها در انتخابات خواهد بود.

عکس این مهم هم می‌تواند اتفاق افتد یعنی همسو شدن برخی رسانه‌ها با اهداف دشمنان با بیان مشکلات و ایجاد فضای ناامیدی و یا تخریب بعضی کاندیداها می‌تواند به کاهش مشارکت مردم در انتخابات ختم شود.

رسانه‌ها در نخستین تعریف اضافه بر اطلاع‌رسانی ابزاری برای اشاعه رویکردهای فرهنگی است پس در تغییر شیوه تفکر و عادات مخاطبان خود نقش دارند و اگر تأثیرگذاری آن‌ها مثبت باشد به رشد فرهنگی بلوغ فکری مخاطب ختم می‌شود.

در انتخابات هم از اصحاب رسانه این انتظار می‌رود که تلاش خود را برای برگزاری انتخاباتی پرشور به کار گرفته و با اطلاع‌رسانی دقیق در انعکاس واقعیت‌ها زمینه مشارکت حداکثری را فراهم کرده تا دشمنان را در رسیدن به اهدافشان که تضعیف جایگاه نظام است ناکام سازند.

نقش کلیدی رسانه‌ها برای حضور حداکثری مردم در انتخابات

معاون مطبوعاتی و تبلیغات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به نقش محوری رسانه‌ها در مشارکت حداکثری مردم در انتخابات، می‌گوید: رسانه‌ها نقش کلیدی و محوری در مشارکت‌های اجتماعی در همه بخش‌های سیستمی نظام به ویژه انتخابات و مشارکت حداکثری آن‌ها دارند و این رسانه است که بر اساس دغدغه مردم را سمت انتخابات سوق می‌دهد.

محمدجواد محرابی بیان می‌کند: به نظر من انتخابات ساختار خاصی دارد و مرتبط با امنیت نظام ما است با توجه به شرایطی که در عرصه بین‌المللی داریم برای پیشبرد اهداف نظام رسانه‌ها در این میان تأثیرگذار بوده و در ترغیب مخاطبان برای مشارکت در رویدادی مانند انتخابات نقش مهمی دارند.

وی ادامه داد: رویداد سیاسی مانند انتخابات حساسیت خاص رسانه‌ای را می‌خواهد و رسانه‌ها امروز باید توانایی خود را برای ترغیب و افزایش امید و انگیزه و هم‌چنین ایجاد یک فضای پرشور انتخاباتی نشان دهند.

رسانه‌ها در آگاهی بخشی به مخاطبان خود برای انتخاب فرد اصلح برای راه یابی به مجلس هم نقش محوری دارند

معاون مطبوعاتی و تبلیغات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم در ادامه تأکید کرد: به طور کلی حضور و یا عدم حضور مردم در پای صندوق‌های رأی و یا مشارکت حداکثری و یا کاهش حضور مردم به نقش مهم رسانه‌ها و شیوه اطلاع‌رسانی آن‌ها بستگی دارد؛ همان‌طور که رسانه‌های معاند در حال تبلیغ برای کاهش حضور مردم هستند رسانه‌های داخلی می‌توانند در مقابل آن‌ها مردم را به پای صندوق‌های رأی ترغیب کنند.

محرابی اظهار می‌کند: رسانه‌ها نه تنها در مشارکت حداکثری نقش آفرین هستند در آگاهی بخشی به مخاطبان خود برای انتخاب فرد اصلح برای راه یابی به مجلس هم نقش محوری خواهند داشت و رسانه‌ها به عنوان عصاره ملت باید در داغ‌تر شدن تنور انتخابات نقش خود را بازی کنند.

رسانه‌ها و افزایش اعتماد عمومی برای حضور حداکثری

مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل استانداری قم نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به نقش رسانه‌ها در افزایش اعتماد عمومی و مشارکت حداکثری در انتخابات، می‌گوید: برگزاری انتخاباتی پرشور با نشاط مستلزم بیان نکات و تحلیل‌های صحیح و هم‌چنین ایجاد انگیزه و امید افزایی به همراه معرفی کارآمدترین نماینده به مردم است.

رضا صالحی بیان می‌کند: انتخاباتی سرنوشت‌ساز است که نشانگر اعتماد عمومی و حضور حداکثری مردم در انتخابات و پیروزی نخبگان اصلح را در پی داشته باشد که یکی از ابزارهای مهم و تأثیرگذار در شکل‌گیری این حماسه ارزشمند رسانه‌ها هستند که امروزه جزو لاینفک زندگی و دنیای امروزی جهان است.

رسانه‌ها و اعتلای نظام مردم سالاری

به گفته وی، این ابزار می‌تواند به رسالت اصلی خود یعنی ایجاد پلی دو سویه بین حاکمیت و مردم پایبند باشد که هم خدمات و دستاوردهای نظام را بیان کند و هم مطالبات مردمی را منعکس و پیگیری کند که در نهایت منجر به افزایش اعتماد عمومی و مشارکت حداکثری مردم در حماسه‌های گوناگون از جمله انتخابات را در پی خواهد داشت.

رسانه‌ها می‌توانند خدمتی تأثیرگذار در راستای اعتلای نظام مردم سالاری دینی ایفا کنند

این عضو شورای اطلاع‌رسانی استان قم در بخش دیگری از سخنان خود می‌گوید: رسانه‌ها بدون در نظر گرفتن سلایق و علایق سیاسی و شخصی خود نسبت به بیان تحلیل‌های صحیح از زوایای پنهان و آشکار عملکرد و شعارهای تبلیغاتی نامزدهای انتخابات می‌توانند خدمتی تأثیرگذار در راستای اعتلای نظام مردم سالاری دینی ایفا کنند.

صالحی می‌افزاید: همین ابزار تأثیرگذار که می‌تواند خدمتگزاری صدیق باشد در خلاف آن با انجام تخریب به جای انتقاد صحیح، سیاه نمایی به جای امید آفرینی، دروغ‌گویی به جای صداقت، جناح‌گرایی به جای شایسته‌سالاری و دادن آدرس غلط به مردم می‌شود که بازیگری در زمین دشمنان این مرز و بوم است که در نهایت منجر به کاهش مشارکت مردم در تعیین سرنوشت خواهد شد.

مدیرکل روابط عمومی و روابط بین‌الملل استانداری قم در پایان با اشاره به روزهای پایانی تبلیغات انتخاباتی بیان می‌کند: از این رو در این روزهای پایانی تبلیغات انتخاباتی باید در گفتار و نوشتارمان خود را در محضر خداوند متعال حاضر بینیم و خود را مدیون خون شهدا نکنیم.
انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdcdsz0j.yt0956a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما