چهارشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۰۰
کد مطلب : 86258
منبع : خبرگزاری ايرنا
رییس جهاد کشاورزی قم:‌

استقبال کشاورزان قمی از کشت‌های گلخانه‌ای رو به افزایش است

قم نيوز : رییس سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: استقبال کشاورزان قمی به خصوص درمناطق روستایی از کشت‌های گلخانه‌ای رو به افزایش است.
استقبال کشاورزان قمی از کشت‌های گلخانه‌ای رو به افزایش است
استقبال کشاورزان قمی از کشت‌های گلخانه‌ای رو به افزایش است
به گزارش قم نیوز عباس پورمیدانی بیان کرد:‌ با توجه به اقدامات آموزشی وترویجی صورت گرفته و آشنا شدن هرچه بیشتر کشاورزان استان با مزایای کشت‌های گلخانه‌ای،‌ استقبال از این روش کشت در سطح استان رو به افزایش است.

وی افزود: کشاورزی دراستان قم با ویژگی‌های خاصی همچون محدودیت دسترسی به منابع آبی و تنش‌های محیطی همراه است که با استفاده از محیط گلخانه می‌توان این شرایط را مدیریت کرد.

وی ادامه داد: در کشاورزی سنتی، منابع آبی بسیاری استفاده می‌شود و گیاه در مقابل تنش‌های محیطی همچون اختلاف شدید دمای هوا،‌ آسیب پذیر است که این مسایل هزینه‌های کشاورزان را افزایش می‌دهد.

پورمیدانی گفت: اما در کشت‌های گلخانه‌ای،‌ شرایط تا حد زیادی قابل کنترل است و کشاورزان می‌توانند سودآوری مناسبی از فعالیت خود داشته باشند.

وی بیان کرد: سازمان جهاد کشاوزی استان نیز در راستای اجرای راهبرد تغییر الگوی کشت،‌ توسعه کشت‌های گلخانه در قم را دنبال و از سرمایه گذاران در این بخش حمایت می‌کند.

وی ادامه داد: محصولات تولید شده در گلخانه‌ها به دلیل نظارت‌ مستمر کارشناسان و مدیریت بهتر شرایط محیطی، کیفیت مطلوبی دارد و می‌تواند در بازارهای داخلی و صادراتی به خوبی عرضه شود.

بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی‌قم را روستاییان استان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تنهایی ۴۵ درصد اشتغال روستائیان در بخش‌های مختلف استان را به خود اختصاص داده‌است.

طبق سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵، قم دارای ۱۲۷ روستا با جمعیت بالای ۲۰ خانوار است؛ جمعیت ساکن مناطق روستایی این استان بیش از ۵۵ هزار و ۸۶۵ تن است که در قالب ۱۷ هزار و ۳۸۵ خانوار زندگی می‌کنند.

در بخش کشاورزی کل زمین‌های قابل‌کشت قم برابر ۱۰۵ هزار و ۷۳۰ هکتار است که این رقم ۴۶ صدم درصد کل اراضی قابل‌کشت کشور هست؛ مجموع کشت سبز استان شامل ۲۱ هزار هکتار باغ و ۴۴ هزار هکتار زراعت است.

میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان قم در سال برابر ۷۴۶ هزار تن شامل ۴۲۵ هزار تن محصولات زراعی و باغی، یک هزار و ۵۰۰ تن آبزیان و ۳۲۰ هزار تن محصولات دامی است.

انتهای پیام/111
https://qomnews.ir/vdcivrav.t1aqw2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما